Presenter till kollegor (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Det var många år sen det var kontanter som gällde vid de situationerna. Då brukade ett internkuvert gå runt med en lista. Så skrev man sig på listan och la en slant om man ville vara med och lämnade sen vidare det. Men mycket enklare med swish och mail!
UK är ju lite efter med kontanterna, på gott och på ont. :) Jag gillar fortfarande inte den sociala pressen att ge i liknande påhitt på jobbet och tycker att man kan lämna sådant hemma, men det får jag väl leva med. Det enda jag tycker KAN höra hemma på en arbetplats är avtackningspresenter när någon slutar/går i pension och då borde AG stå för det.
 
Alltså, det är inte företaget som ger det. Företaget ger bara till de som fyller 50 år och 60 år och går i pension och då en blombukett. Det andra är det kollegorna som samlar in till privat.
Ah, förstår. Det är ju en annan sak (lite, för det blir ändå en arbetsplatskultur av det, men den går ju hand i hand med större samhällskultur).
 
UK är ju lite efter med kontanterna, på gott och på ont. :) Jag gillar fortfarande inte den sociala pressen att ge i liknande påhitt på jobbet och tycker att man kan lämna sådant hemma, men det får jag väl leva med. Det enda jag tycker KAN höra hemma på en arbetplats är avtackningspresenter när någon slutar/går i pension och då brde AG stå för det.

Jag kan lite tycka att slutar man frivilligt för att man inte längre vill jobba där så känns det lite fel att lägga pengar till en present. Men går man i pension absolut!
 
Jag kan lite tycka att slutar man frivilligt för att man inte längre vill jobba där så känns det lite fel att lägga pengar till en present. Men går man i pension absolut!
Det kan ju vara trevligt om en långtidsanställd avancerar vidare tänker jag, men oavsett tycker jag inte att det ska ligga på de anställdas bord utan att AG bör betala och arrangera.
 
När min förrförra chef skulle sluta och gå till en konkurrent skulle vi samla till avskedspresent :meh:
Hen var ärligt talat en urusel chef på alla sätt och vis och jag hade ingen lust att bidra men det var ett jäkla tjat om att ”du har inte gett till present än du har väl inte glömt det” så det kändes nästa tvingande :down:
 
När min förrförra chef skulle sluta och gå till en konkurrent skulle vi samla till avskedspresent :meh:
Hen var ärligt talat en urusel chef på alla sätt och vis och jag hade ingen lust att bidra men det var ett jäkla tjat om att ”du har inte gett till present än du har väl inte glömt det” så det kändes nästa tvingande :down:
Det är precis sådana situationer jag tycker blir alldeles för vanliga. Supertrist.
Klart man "får" säga nej, men...
 
Alltså, det är inte företaget som ger det. Företaget ger bara till de som fyller 50 år och 60 år och går i pension och då en blombukett och tårta. Det andra är det kollegorna som samlar in till privat. Jag kan tycka att om företaget ger till 50 och 60 åringar så ska väl 20-, 30- och 40-åringar också få.

Ah, detta är iofs kollegor men det är chefen som skickar till ca 50 anställda. Vi umgås inte alla utan sitter i samma sektion.

Ja jag vet inte :D gillar inte att de är chefen som mailar ut och jo de är frivilligt men det blir så norm..
Som sagt, ingen som grattar nån som uppfyller sin dröm med hästuppfödning eller whatever som inte är enligt normen
 
När min förrförra chef skulle sluta och gå till en konkurrent skulle vi samla till avskedspresent :meh:
Hen var ärligt talat en urusel chef på alla sätt och vis och jag hade ingen lust att bidra men det var ett jäkla tjat om att ”du har inte gett till present än du har väl inte glömt det” så det kändes nästa tvingande :down:
Här borde man kanske införa att man ger något som reflekterar hur man känner? Ris eller ros för en avslutande performance evaluation 😁
 
Jag tycker det är lite märkligt, det är ju dessutom en människa man förmodligen inte kommer att se på jobbet på typ ett år eller så, men okej då. :D

Nej, det är väl mer pressen när det frågas, vem vill vara skitstöveln som säger nej till att skänka en femtiolapp? Jag tycker alla sådana där påfund är rätt onödiga, särskilt på en större arbetplats.
Från en som inte hörde ett pip från varken kollegor eller arbetsgivare efter den dagen man gick hem, så kan jag säga att det hade varit uppskattat. Kanske inte en insamling eller present, men någon form av organiserad hälsning från dem man spenderat mer tid med än vad man gjort med sin partner hade varit uppskattat.
Det var ganska lätt att falla ner i en avgrund, särskilt med tanke på alla hormoner man hade i omlopp (inte bara min upplevelse på arbetsplatsen, utan en generell hos dem som fick barn )
 
Jag som inte firar någon födelsedag hoppas verkligen inte mitt jobb får för sig nåt sånt:meh:
På mitt jobb brukar någon chef/mellanchef köpa fika när någon fyller år. Jag gillar inte heller att bli firad men jag fyller år mitt i semestertider. Så antingen har jag semester själv eller så är det bara jag med extrajobbare dvs ingen har koll på min födelsedag så jag går obemärkt förbi. 😂
 
På mitt jobb brukar någon chef/mellanchef köpa fika när någon fyller år. Jag gillar inte heller att bli firad men jag fyller år mitt i semestertider. Så antingen har jag semester själv eller så är det bara jag med extrajobbare dvs ingen har koll på min födelsedag så jag går obemärkt förbi. 😂
Skönt att du slipper
Men det är ju egentligen jättefel av cheferna att fira några men inte alla
Då är det väl bättre att låta bli
 
Jag ska gifta mig i sommar och hade nog tyckt att det kändes lite konstigt om mina kollegor gav mig en present på grund av detta. Bröllopspresent är liksom för mig något man ger som tack för festen man är inbjuden till, medverkar man inte vid själva evenemanget blir det lite konstigt med present tycker jag.

Nu fick jag i och för sig en extra semestervecka i år av min snälla arbetsgivare, vilket jag antar kan ses som lite av en present, men den gavs mer med meningen "vi vet att det ofta är en stressig tid med mycket att ordna, så vi vill att du ska kunna slappna av och njuta utan att behöva vända på varenda semesterdag". Det kändes rimligt på ett helt annat sätt, även om det såklart kan anses vara orättvist för de av mina kollegor som inte kommer att gifta sig. Jag blev dock ombedd att inte nämna den extra veckan för kollegorna och jag tvivlar på att de kommer att märka att jag är ledig 5 dagar mer i år än tidigare år, så det blir inte alls "in your face" på samma sätt som en fysisk present.
 
Men ja, jag stör mig något kopiöst på detta. Jag jobbar på kontor, i en grupp som kanske består av 20 personer, har bytt grupp två gånger också. I den första gruppen, som också är den som jag är tillbaka i nu, ska allt sånt här uppmärksammas. Det är jämna födelsedagar från 30 och uppåt (p.g.a. att vårt jobb faktiskt kräver viss längre utbildning så är det ingen som "kan vara" yngre än så nästan, skulle väl vara 25 då om någon verkligen gick direkt från gymnasiet till högre utbildning men det har inte hänt än), det är många i gruppen som är i barnafödande ålder så detta har hänt x antal gånger på de år jag jobbat där, och så är det både folk som slutat (frivilligt) och såna som gått i pension. I gruppen jag jobbade i emellan firades enbart 50 år (och då fixade arbetsgivaren/chefen present och fika, för trivselpengarna) och att vi la ihop pengar till en (1!) person som slutade. Jag fyllde 30 under tiden jag var i den gruppen, detta uppmärksammades inte. (För att endast 50 år, pension och att man slutar uppmärksammades där, och det är helt okej, men jag blir lite irriterad på att precis allt, allt, allt ska firas i den andra gruppen när det trots allt ändå är samma arbetsplats).

Nu var det en person som skulle sluta i vår grupp relativt nyligen och på grund av pandemin och hemarbete så är detta en person som jag typ aldrig pratat med eller träffat. Jag kände ärligt talat noll intresse för att bidra till present, särskilt eftersom vi inte får swisha utan måste betala kontant som på Hedenhös tid. Kan säga att jag blev attackerad offentligt i fikarummet om att jag inte hade betalat så att alla hörde det, så det var ju bara att gå och skramla ihop kontanter och ge till ansvarig person som med nöjd min bockade av mitt namn från en lista.

Så stör jag mig på att det dessutom inte är chefen som har hand om detta, utan anställda, vilket gör att om du uppmärksammas beror på om du är populär i gruppen eller inte. Någon kan få en helt orimligt dyr present medan någon annan helt glöms bort. Och det här med barnafödslar blir liksom lite extremt när det ett år skedde inte mindre än fyra stycken på ett år, i en grupp på max 20 personer. Det är i sig ett väldigt känsligt ämne om det är någon som vill men inte kan, eller bara att man valt att inte skaffa barn och aldrig kommer "få samma sak tillbaka". Vill folk skramla så har jag inget emot det i sig, men just när det blir häxjakt på vilka som bidragit eller inte och shame on you som inte unnar Anna en present nu när hon fått barn, då blir jag rebell och vill absolut inte vara med.
 
Jag ska gifta mig i sommar och hade nog tyckt att det kändes lite konstigt om mina kollegor gav mig en present på grund av detta. Bröllopspresent är liksom för mig något man ger som tack för festen man är inbjuden till, medverkar man inte vid själva evenemanget blir det lite konstigt med present tycker jag.

Nu fick jag i och för sig en extra semestervecka i år av min snälla arbetsgivare, vilket jag antar kan ses som lite av en present, men den gavs mer med meningen "vi vet att det ofta är en stressig tid med mycket att ordna, så vi vill att du ska kunna slappna av och njuta utan att behöva vända på varenda semesterdag". Det kändes rimligt på ett helt annat sätt, även om det såklart kan anses vara orättvist för de av mina kollegor som inte kommer att gifta sig. Jag blev dock ombedd att inte nämna den extra veckan för kollegorna och jag tvivlar på att de kommer att märka att jag är ledig 5 dagar mer i år än tidigare år, så det blir inte alls "in your face" på samma sätt som en fysisk present.

Jag vill ju protestera här! En bröllopspresent är inte en "betalning" eller tack för att man blir bjuden. Det är ingen kuvertavgift! En bröllopspresent ger man för att man vill ge det till någon som gifter sig. Jag och några vänner har gått samman och gett en bröllopspresent till en annan vän trots att vi inte var bjudna på bröllopet. För att vi ville fira hennes bröllop och och göra henne glad.

För mig personligen är 5 extra semesterdagar extremt mycket mer värt än en present. Så för mig hade det bidragit till stor irritation om någon kollega fick det för att hen gifter sig! Då ska man få det för andra saker också. En present är ändå bara en sak. Ledig tid är så mycket mer värt! Vi får en dags permission när vi gifter oss. Men det är ju samma för alla. Fy vad fult av ditt företag att ge dig och sen be dig smussla med det så att de ska slippa ge det till andra!
 
Från en som inte hörde ett pip från varken kollegor eller arbetsgivare efter den dagen man gick hem, så kan jag säga att det hade varit uppskattat. Kanske inte en insamling eller present, men någon form av organiserad hälsning från dem man spenderat mer tid med än vad man gjort med sin partner hade varit uppskattat.
Det var ganska lätt att falla ner i en avgrund, särskilt med tanke på alla hormoner man hade i omlopp (inte bara min upplevelse på arbetsplatsen, utan en generell hos dem som fick barn )
Jag hade inte tänkt på det från den sidan, tack för perspektivet. :) Å andra sidan tänker jag väl att om man står någon kollega nära är det upp till dem att höra av sig till vännen som fått barn, jag nöjer mig med ett grattis när/om jag möter dem på gatan.
 
Jag vill ju protestera här! En bröllopspresent är inte en "betalning" eller tack för att man blir bjuden. Det är ingen kuvertavgift! En bröllopspresent ger man för att man vill ge det till någon som gifter sig. Jag och några vänner har gått samman och gett en bröllopspresent till en annan vän trots att vi inte var bjudna på bröllopet. För att vi ville fira hennes bröllop och och göra henne glad.
Ok, då tycker vi olika där. Jag kan mycket väl bjuda en vän på ett glas vin eller en middag nästa gång vi ses för att fira och glädja henne, men en faktiskt fysisk present tror jag inte att jag hade köpt om jag inte medverkat vid själva firandet (lite beroende på vilken slags bröllop det är). Ska dock säga att nästan ingen av mina vänner är gifta, så svaret kanske är annorlunda om några år.
För mig personligen är 5 extra semesterdagar extremt mycket mer värt än en present. Så för mig hade det bidragit till stor irritation om någon kollega fick det för att hen gifter sig! Då ska man få det för andra saker också. En present är ändå bara en sak. Ledig tid är så mycket mer värt! Vi får en dags permission när vi gifter oss. Men det är ju samma för alla. Fy vad fult av ditt företag att ge dig och sen be dig smussla med det så att de ska slippa ge det till andra!
Min tur att protestera: Var har jag skrivit att det inte är samma för alla eller att mitt företag smusslar med det så att de ska slippa ge det till andra? Samma förmån ges naturligtvis till samtliga anställda vid eventuella bröllop, jag är den tredje personen i ordningen som blir erbjuden detta.
 
Tycker absolut att en bröllopspresent är tack för att man är bjuden och att symboliken blir ömsesidig delaktighet. Sen kan man såklart vara extra generös utöver det, det beror ju på relationen. Och självklart är det ofta uppskattat att få blommor och hälsningar, jag förstår inte riktigt vad "det hade faktiskt varit uppskattat att få en hälsning när jag skaffade barn"-inlägget kommer ifrån. (@LillaMy84 Läste igenom det jag skrev och tyckte det lät väl drygt. Det var absolut inte menat som att jag inte känner med dig, för jag förstår helt. Min poäng är just att andra ju också känner så.) Det hade väl varit uppskattat för folk som inte skaffar barn att få hälsningar vid andra betydelsefulla tillfällen i deras liv också, för mig är det just det diskussionen handlar om? Alla har ju både viktiga och jobbiga perioder i sina liv där uppskattning och stöttning av människorna runtomkring en betyder mycket.

Problemet är väl a) att det blir ganska trist för dem som inte kan eller vill leva enligt väldigt specifika normer att aldrig bli uppmärksammade och b) att det faktiskt är problematiskt som arbetsgivare att antingen organisera eller sanktionera särbehandling av vissa människor på grund av deras livsstil. Att som arbetsgivare ge extra semesterdagar för att någon ska gifta sig är för mig helt absurt och jag undrar om det ens är lagligt.
 
Senast ändrad:
Min tur att protestera: Var har jag skrivit att det inte är samma för alla eller att mitt företag smusslar med det så att de ska slippa ge det till andra? Samma förmån ges naturligtvis till samtliga anställda vid eventuella bröllop, jag är den tredje personen i ordningen som blir erbjuden detta.
Jag tänker att det blir meningsfullt att jämföra inte med andra anställda som gifter sig, utan med andra anställda som inte gör det.
 
Jag tänker att det blir meningsfullt att jämföra inte med andra anställda som gifter sig, utan med andra anställda som inte gör det.
Ja, absolut. @Lingon skrev dock "Vi får en dags permission när vi gifter oss. Men det är ju samma för alla. Fy vad fult av ditt företag att..." och det tolkade jag som att hen insinuerade att det inte är samma för alla där jag jobbar. Annars är ju den där dagens permission man får på hens jobb precis lika orättvis som min semestervecka, om än i mindre skala.

Vad gäller din kommentar om lagligt eller ej skulle man säkert inte kunna göra något liknande på stora statliga/kommunala organisationer, men i ett litet familjeägt företag som mitt vet jag inte vad för juridik som skulle kunna tänkas stå i vägen faktiskt. Men det kanske du har bättre koll på än jag?

För övrigt vill jag tillägga att det på mitt jobb inte skulle vara jättesvårt att få en extra semestervecka p.g.a något annat än bröllop, om man bara frågade och hade ett vettigt skäl till det. Min arbetsgivare är liksom schysst hela vägen igenom och mån om att livet ska vara njutbart för oss alla.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 177
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
14 430
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp