Bukefalos 28 år!

Prestationsnedsättning och hudsymtom

Nominous

Trådstartare
Kan man tänka sig någon sjukdom, tex virus, som gör hästen prestationsnedsatt och som kan synas som tex knölar i huden?

Min häst fick för en månad sedan små knölar på ena sidan av magen och de löper som i ett band snett ner över magen. endast där. Men de började med några få till att bli fler. Men ingen annan stans på kroppen. Samtidigt presterade hästen väldigt dåligt i lopp. Efter loppet togs prover på det mesta och inget var konstigt förrutom att röda låg något högt, dock ej så högt så man misstänker överträning. Troligtvis stress då hästen är väldigt stresskänslig och hetsar upp sig väldigt lätt. Denna start var han grönjävlig :( Riktigt stressad och nervös. Verkar vara platsbetingat då han alltid är lugnare på vissa banor och sjövild på andra.

När jag fick hästen i träning i somras hade han vilat två månader pga två riktigt dåliga prestationer. Troligen sjuk. När jag hämtade honom då hade han kala fläckar överallt. Hästen har hela sitt liv varit väldigt känslig och varit sjuk ofta.

Så min fundering är om det är någon åkomma som visar sig som dessa små knölar i huden? Spontant virus känner jag i så fall. Det blir små små krustor på knölarna.

Funderar på att dra in han och låta veterinären kolla på dem och samtidgt kolla halsen och ev ta prov för virus elle rliknande. Han har dock aldrig visat något i halsen innan så därför har det inte legat prio på det. Började tvätta knölarna med Virkon S igår så får jag se hur det artar sig.

Några idéer?
 
Senast ändrad:
Sv: Prestationsnedsättning och hudsymtom

Har haft en häst med liknande symptom som det du beskriver. I det fallet var det en allergisk reaktion. Prestationsförmågan var rejält nedsatt, så klart.
 
Sv: Prestationsnedsättning och hudsymtom

Ja är det allergi är det ju självklart med en rejäl nedsättning. När jag tänker efter i tid när detta blossat upp så är det i samma stund som jag började ge honom hösilage. så frågan är om det är en magreaktion? Sätter honom på hö igen och ser om det blir någon skillnad...
 
Sv: Prestationsnedsättning och hudsymtom

Proteinöverskott? Man brukar ju prata om proteinknölar. Vet inte hur dessa ser ut, men har fattat det som att det är som små knölar som sen spricker och blir "krustor"?

Har också hört att dom kan bli "tröga" av för mycket protein.

Jag hade en häst tidigare som hade svårt att bygga muskler och som var ganska ful i pälsen. Blev liksom lite långhårig på vintern och nästan gulaktig och matt på sommaren. Han presterade väldigt ojämnt, och stannade i bland i loppen. Upptäckte på slutet att han i bland hade låga vita. Vid ett tillfälle när jag hade tänkt starta hade han 2,5. :( Verkade dock bli bättre av magbalsam, och veterinären trodde det var någon kronisk förändring i tarmen eller nåt.

Hoppas det går bra med hästen och att det "bara" är fodret! :)
 
Sv: Prestationsnedsättning och hudsymtom

Har en i mitt stall som får knutor under magen när hon äter hösilage. Försvann så fort hon började äta hö igen.
Säger inte att de behöver vara samma men kan ju vara värt att prova.
 
Sv: Prestationsnedsättning och hudsymtom

Jag tror på någon form av obalans i magen. Ge några paket bakjäst om dagen eller lite yea-sacc och se om det blir bättre av det. Båda bakjäst och yea-sacc hjälper magen att komma i och behålla en bra mag-tarmbalans. En känslig häst kan behöva gå på ett paket bakjäst om dagen eller 1 msk yea-sacc resten av sitt liv för att få hjälp med att hålla magen i en bra balans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 586
Senast: skuggi
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 778
Senast: sthu
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp