Preventivmedel efter 40

Jag har också hormonspiral, Mirena. Har haft den i 2,5 år. Tyvärr är jag inte alls nöjd med den och ska ta ut den.

Humöret är visserligen jämnt, men det är jämnt på så vis att jag alltid är nere.
Ingen mens (vilket är effekten jag ville ha då jag blöder väldigt mycket annars, 10 dagar med riklig blödning..)

Men den gör ont i stort sett dagligen, ut i höfterna och bak i svanken, en konstant molande värk. Känns som det hugger till ibland också, typ som att den är för stor och "river"/skaver på insidan, brukar blöda då när det gör ont på det viset.

Sexlusten är som bortblåst, finns inte över huvud taget, för så fort jag ens blir minsta sugen så är det som att spiralen får knivar och hugger mig. Så himla konstigt men så är det. Det har typ blivit en negativ förstärkning, sugen på sex? Då gör det ont. Blir man då sugen? Nej. Och sedan om man för en gångs skull har sex, ja då gör det ont, för hur försiktig man än är så kommer man åt den på nåt vis...

Barnmorskan har kollat så att den sitter som den ska och sa att jag skulle ge det mer tid så skulle kroppen vänja sig vid att den är där. Men nu har jag fått nog, i januari åker den ut.
Vet dock inte vad jag har för annat alternativ då jag inte får ta p-piller pga migrän med aura. Det funkar liksom inte att störtblöda i 10 dagar med massor av värk, sedan max 20 dagar utan, sen 10 dagar igen...
 
Det finns ju mindre hormonspiraler än Mirena. Mirena är den största varianten och som utsöndrar mest hormon. Finns även Kyleena och Jaydess. Man blir oftast inte helt blödningsfri med de andra varianterna men blödningarna minskar markant.
 
Det finns ju mindre hormonspiraler än Mirena. Mirena är den största varianten och som utsöndrar mest hormon. Finns även Kyleena och Jaydess. Man blir oftast inte helt blödningsfri med de andra varianterna men blödningarna minskar markant.
Tack för tips! Har hört att de ska kunna vara ett alternativ. Jag ska få rådgivning i samband med att jag tar ut Mirena, så jag hoppas att vi kommer fram till något som kan tänkas fungera :)
 
Tack för tips! Har hört att de ska kunna vara ett alternativ. Jag ska få rådgivning i samband med att jag tar ut Mirena, så jag hoppas att vi kommer fram till något som kan tänkas fungera :)
Jag har haft Jaydess förut och nu Kyleena, är jättenöjd!
Mirena rekommenderas nog inte till så många längre, både för storleken och hormondosen som jag fattat det.
 
Jag har haft Jaydess förut och nu Kyleena, är jättenöjd!
Mirena rekommenderas nog inte till så många längre, både för storleken och hormondosen som jag fattat det.

Fantastiska nyheter, "mitt" problem är att kontrahenten ådrog sig blodvite... eh.... på ... låt oss säga: känslig ställen och det kanske kan undvikas med mindre utrustning (på mig, hans är nog inte att förändra :D). Tänk om jag kunnat få tillbaka min hormonspiral *drömmigt*
 
Fantastiska nyheter, "mitt" problem är att kontrahenten ådrog sig blodvite... eh.... på ... låt oss säga: känslig ställen och det kanske kan undvikas med mindre utrustning (på mig, hans är nog inte att förändra :D). Tänk om jag kunnat få tillbaka min hormonspiral *drömmigt*
Från trådarna eller? De går ju att klippa kortare 😊
 
Nu är jag visserligen i trettioårsåldern men jag har när jag var yngre provat en hel hög med hormonella preventivmedel som inte fungerat alls, har fått ungefär alla biverkningar på bipacksedeln utom cancer och blodpropp (pepparpeppar) för varenda en. Men nu äter jag Mini-Pe utan större biverkningar än att jag blivit lite mer deppig än normalt, vilket sammanfaller med en tuff period så inte ens säkert att det är pillrens fel, och lite ömma bröst ibland.

Provade minipiller med högre hormondos när jag var yngre och det gick inte alls men de brukar vara lite piggare på att ge en de med lägre doser när man är äldre och för mig så fungerar de åtminstone ok nu trots att varken P-stav eller Cerazette fungerat när jag var yngre.
 
Uppdatering:

Pratade med bm via videosamtal och fick recept på Slinda som är ett mellanpiller. Har ätit dem i 1,5 vecka och mår inte vidare. Känner mig rätt känslig mentalt och kroppen strular med grejer den strulat med förr men som varit okej ett tag fram till nu. Piller har ju inte funkat förr så vet inte riktigt om jag ska ge upp redan nu eftersom det som sagt inte funkat förr eller om jag ska testa ett tag till men riskera att må ännu sämre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 429
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 537
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 544
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp