Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

både BMI och migrän med aura är lite olika hur de ser på det upplever jag.

Finns p-plåster fortfarande? O-ring vet jag många som varit nöjda med.

Hur är det med det dör nya p-medlet för män? Typ någon gel eller plåster eller vad det var?
Tror inte plåster finns, hittade inget info om det på 1177 vid en snabb googling.

Inte hört mer om det där för män. Tänk så bra det vore om det kom!
 
Jag gillar också pessar! Skulle nog likställa det med en menskopp i svårighetsgrad, man behöver få in tekniken men sen funkar det enkelt.

Den kan sitta inne i ett dygn typ så vill man kan man ju förbereda en stund innan, och i så fall bara komplettera med extra gel om det gått ett tag sedan man satte in den.

Jag kombinerar pessar med att tempa och följa ägglossningssekret, men fattar om det inte är för alla. För mig gör det att pessar är aktuellt ca 10-14 dagar per månad, resten av tiden kör vi oskyddat.
 
Jag gillar också pessar! Skulle nog likställa det med en menskopp i svårighetsgrad, man behöver få in tekniken men sen funkar det enkelt.

Den kan sitta inne i ett dygn typ så vill man kan man ju förbereda en stund innan, och i så fall bara komplettera med extra gel om det gått ett tag sedan man satte in den.

Jag kombinerar pessar med att tempa och följa ägglossningssekret, men fattar om det inte är för alla. För mig gör det att pessar är aktuellt ca 10-14 dagar per månad, resten av tiden kör vi oskyddat.

Jag har skitsvårt att få menskoppen på plats nuförtiden (bytt kopp, tror inte den nya passar mig..). Det är ett jäkla joxande innan den är på plats. Inte jättesugen på att joxa runt så innan sex. Och som sagt, jag är väldigt spontan.

Hur funkar det med tempning osv? Läst lite om det men det verkar sjukt osäkert om man är minsta lilla oregelbunden.
 
Han har erbjudit kondom (vilket är vad som finns för män, förutom sterilisering), men som sagt. Dyrt med latexfria varianter.
 
Nu har ju hon tagit ansvaret för de båda ett tag så det är kanske hans tur. Men eftersom barnfrågan inte avgjord så är det ju inget alternativ för nån dem i dagsläget
Ah" hans tur"... Jag är allergisk mot det resonemanget. Det är den som inte vill ha barns tur att ta ansvar för sitt eget sexliv. Det ska inte automatiskt ligga på honom för att det har varit hon som tagit spiral och piller (för att det inte finns något för män), det är en fråga som ska ligga på dem båda oavsett vem som tagit piller och spiral tidigare.
 
De har ett gemensamt problem och ingrepp på honom är den enklaste lösningen (om de aldrig vill ha barn, men det verkar de ju ännu vara osäkra kring).

Det ska inte alltid automatiskt vara kvinnan som ska fixa.
Ett ingrepp ska inte automatiskt ligga på mannen att fixa för att han inte kan rå för att det bara står kondom till buds för hans del. Det är bådas ansvar så båda får ställa sig frågan om sterilisering i så fall.
 
Det är inget stort ingrepp på kvinnor heller, 3 små hål i buken,man går hem samma dag och utan restriktioner

Det var ungefär den uppfattningen jag hade innan jag gjorde det. Trodde jag skulle kunna rida dagen efter 😬.

I verkligheten tog det en månad innan jag kunde rida (och det var inte smärtfritt då heller). Åt oxikodon mot smärtan i 10 dagar och kunde bara använda mysbyxor under de första två veckorna efter operationen eftersom jag var så svullen.

Det manliga ingreppet är väldigt litet, det kvinnliga innebär titthålskirurgi där hela buken fylls med gas. Det är ett betydligt större ingrepp även om själva såren inte ser så stora ut.
 
Jag har skitsvårt att få menskoppen på plats nuförtiden (bytt kopp, tror inte den nya passar mig..). Det är ett jäkla joxande innan den är på plats. Inte jättesugen på att joxa runt så innan sex. Och som sagt, jag är väldigt spontan.

Hur funkar det med tempning osv? Läst lite om det men det verkar sjukt osäkert om man är minsta lilla oregelbunden.
Jag tempar varje morgon när jag vaknar och använder det i kombination med att kolla sekret för att se när jag är fertil och inte. På så vis kan man se att ägglossning skett, och därefter kan man inte bli gravid förrän nästa ägglossning närmar sig. Väldigt enkelt förklarat. Jag använder inte Natural Cycles utan räknar själv ut utifrån regler för den metod jag följer.

Det kräver att man är rätt påläst och vill lägga tid på att lära sig. Jag har gjort detta i två år nu och nu går det av bara farten och är inget jag tänker på knappt, men i början var det ju mycket läsande och tänkande för att det inte skulle bli fel.

Att följa en metod för fertilitetsförståelse till punkt och pricka är, vad jag förstår, nära på 100% säkert som preventivmetod. Men som sagt, det är inte för alla :) jag har valt detta i kombination med pessar för att jag inte vill ta hormonella preventivmedel.
 
Jag tempar varje morgon när jag vaknar och använder det i kombination med att kolla sekret för att se när jag är fertil och inte. På så vis kan man se att ägglossning skett, och därefter kan man inte bli gravid förrän nästa ägglossning närmar sig. Väldigt enkelt förklarat. Jag använder inte Natural Cycles utan räknar själv ut utifrån regler för den metod jag följer.

Det kräver att man är rätt påläst och vill lägga tid på att lära sig. Jag har gjort detta i två år nu och nu går det av bara farten och är inget jag tänker på knappt, men i början var det ju mycket läsande och tänkande för att det inte skulle bli fel.

Att följa en metod för fertilitetsförståelse till punkt och pricka är, vad jag förstår, nära på 100% säkert som preventivmetod. Men som sagt, det är inte för alla :) jag har valt detta i kombination med pessar för att jag inte vill ta hormonella preventivmedel.
Det är inget för mig. Alldeles för mycket jobb.
 
Det är inget för mig. Alldeles för mycket jobb.
Förstår! För mig har det varit superintressant att lära mig mer om min kropp, cykeln och kvinnohälsa överlag :) det blev liksom ett plus att jag lärt mig så mycket, det var ju inte motivationen till varför jag började.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 045
Senast: snorp
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 171
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 361
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt...
Svar
3
· Visningar
4 704
Senast: WaterLily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp