Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Förstår! För mig har det varit superintressant att lära mig mer om min kropp, cykeln och kvinnohälsa överlag :) det blev liksom ett plus att jag lärt mig så mycket, det var ju inte motivationen till varför jag började.
Jag är totalt ointresserad av sånt. Läst dessutom att det är 93% säkert. Alldeles för osäkert för mig.
 
Det var ungefär den uppfattningen jag hade innan jag gjorde det. Trodde jag skulle kunna rida dagen efter 😬.

I verkligheten tog det en månad innan jag kunde rida (och det var inte smärtfritt då heller). Åt oxikodon mot smärtan i 10 dagar och kunde bara använda mysbyxor under de första två veckorna efter operationen eftersom jag var så svullen.

Det manliga ingreppet är väldigt litet, det kvinnliga innebär titthålskirurgi där hela buken fylls med gas. Det är ett betydligt större ingrepp även om själva såren inte ser så stora ut.
Jag var lite uppblåst några dagar men red som vanligt någon dag efter
 
Slår också ett slag för minipiller, minns inte när hade mens senast, så gött! Var inte stabil i humört på vanliga p-piller vilket är med dessa tack och lov.
 
Värt att kolla upp det med! Jag är dock väldigt spontant när det kommer till sex, men det går säkert lösa.

Hur lätt/svårt är det att få på plats? Jämfört med typ menskopp (om det ens går att jämföra)

Jag har en Caya, jag tycker den är smidig. Man får böka lite mer än med menskopp, men man kan faktiskt använda den som menskopp också :).

Den är svårast att få på plats när jag ägglossar för då är livmodertappen så högt upp, men å andra sidan är det en bra signal på att det är bäst att inte få i sig nån sperma ändå 😂.

Jag använder för övrigt både pessar OCH ägglossningskalender. Kaka på kaka, ingen lust att bli gravid igen och klarar varken hormoner eller kopparspiral.

Tempar inte, undersöker inte sekret, kollar tappen ibland, men har använt appen i 4 år så har rätt bra koll. Bekräftar med ägglossningstest ibland.

Vi använder Cayan från 10 dagar efter mens och hela vägen till mensen + undviker penetrationssex de tre dagarna runt ägglossningen.
 
Senast ändrad:
Jag skulle testat annan hormonspiral. Mirena har mkt högre hormondos än de andra, kanske för hög dos för dig?
Som jag förstått det brukar man rekommendera någon av de andra i första hand. Hur kommer det sig att det blev just Mirena för dig?

Här kan du se hur de skiljer sig i hormondos:
Mirena (levonorgestrel) 20 µg/24 h.
Levosert (levonorgestrel) 15 µg/24 h.
Kyleena (levonorgestrel) 9 µg/24 h.
Jaydess (levonorgestrel) 6 µg/24 h.

Jag har testat Jaydess och Kyleena. Jaydess hade lite för låg hormondos för mig, märkte fortfarande av mina naturliga hormoner en del med divserse symptom från menscykeln. Sedan jag bytte till Jaydess har det funkat helt problemfritt så det verkar vara precis lagom för mig😊
 
På "min tid" fanns p-kudde. Ungefär som pessar fast mjukt, typ. Funkade inte - jag blev gravid direkt. Är pessar likadant? Att spermierna kan smita runt, eller ligga och vänta tills man tar ut pessaret och DÅ?
 
Min kompis som själv är barnmorska har börjat äta YAZ, och de har gjort magi med humör. Många av mina kompisar som äter just dom p-pillrena också, och är väldigt nöjda.

Vi har kört finska rycket, i kombination med försiktiga perioder, gick bra i 10+ år och hade kanske gått bra fortsatt om vi inte hade fått lite väl mycket feeling en januarikväll, för nu är jag gravid i v33. 😳😂 Jag har aldrig mått så bra som när jag slutade äta hormoner, så bävar lite för att denna graviditet ska vara slut - då måste vi ju hitta en lösning på preventivmedel..
 
Vet någon om det är värt att prova olika sorter av minipiller eller är innehållet exakt samma och därmed biverkningarna? Har provat Vinelle i ett halvår men slutade aldrig blöda även fast det var väldigt lite så jag gav upp. Vill gärna få det att funka då jag mår så ruskigt dåligt av mensen så funderar på om det kan vara värt att prova ett annat märke 🤔 spiral är inte ett alternativ.
 
På "min tid" fanns p-kudde. Ungefär som pessar fast mjukt, typ. Funkade inte - jag blev gravid direkt. Är pessar likadant? Att spermierna kan smita runt, eller ligga och vänta tills man tar ut pessaret och DÅ?

Dels så använder man mjölksyregel (spermicid) och dels så ska den sitta kvar länge efter samlag. Tar man ut den för tidigt och har slarvat med gelén finnd absolut risken.

Men mitt största problem är att komma ihåg att ta ut den morgonen efter, den känns inte 😅
 
Dels så använder man mjölksyregel (spermicid) och dels så ska den sitta kvar länge efter samlag. Tar man ut den för tidigt och har slarvat med gelén finnd absolut risken.

Men mitt största problem är att komma ihåg att ta ut den morgonen efter, den känns inte 😅
Jag gick på cellprov med min Caya i en gång :up: barnmorskan bökade runt länge och väl och menade att hon inte hittade tappen men det fick sig en enkel förklaring när hon bytte instrument och kunde känna efter bättre :angel:
 
Jag skulle testat annan hormonspiral. Mirena har mkt högre hormondos än de andra, kanske för hög dos för dig?
Som jag förstått det brukar man rekommendera någon av de andra i första hand. Hur kommer det sig att det blev just Mirena för dig?

Här kan du se hur de skiljer sig i hormondos:
Mirena (levonorgestrel) 20 µg/24 h.
Levosert (levonorgestrel) 15 µg/24 h.
Kyleena (levonorgestrel) 9 µg/24 h.
Jaydess (levonorgestrel) 6 µg/24 h.

Jag har testat Jaydess och Kyleena. Jaydess hade lite för låg hormondos för mig, märkte fortfarande av mina naturliga hormoner en del med divserse symptom från menscykeln. Sedan jag bytte till Jaydess har det funkat helt problemfritt så det verkar vara precis lagom för mig😊
Det var aldrig prat om något annat än Mirena. Det var liksom det enda det fanns att välja på enligt den som hjälper mig då. Får höra på måndag om vi kan prova en annan. Spiral är ju jäkligt mycket smidigare än de flesta andra metoder.
 
Det var aldrig prat om något annat än Mirena. Det var liksom det enda det fanns att välja på enligt den som hjälper mig då. Får höra på måndag om vi kan prova en annan. Spiral är ju jäkligt mycket smidigare än de flesta andra metoder.
Konstigt, det har ju funnits andra i många år. Håller med om att det är smidigt!
 
Det var samma för mig för tre år sen. Det var mirena, det nämndes inte ens några alternativ

Det är egentligen sjukt märkligt. Man borde väl sträva efter så låg dos hormoner som möjligt kan jag tycka. Men vad vet jag.
Ja jättekonstigt! Dock är väl Mirena den enda som med någorlunda säkerhet kan ge mensbortfall så om det är viktigt för en att bli av med mensen eller få väldigt lite blödning kan det vara därför den har föreslagits.

Mirena kanske är upphandlad och billigast.
Man upphandlar väl inte läkemedel? Spiralerna får man ju på recept och hämtar ut (och betalar för) själv innan insättning.
Jag tror det är ouppdaterade barnmorskor..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 045
Senast: snorp
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 166
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 360
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt...
Svar
3
· Visningar
4 704
Senast: WaterLily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp