Bukefalos 30 år!

Hela familjen har tidigare år varit ner till Stockholm just för Pride men har tyvärr inte råd i år. Det var känts viktigt för oss både att stötta andra, men framförallt visa för vårt eget regnbågsbarn att hen får vara och älska precis vem hon vill.

Jag har ofta regnbågskläder/pride"reklam" och har fått många frågor från barn och ungdomar vad de betyder och varför jag har dem. Har ju rätt mycket kontakt och samtal med barn och unga då jag och en kompis bedriver traktens ungdomsgård, försöker då frågan kommer upp både förklara och även visa att "här finns acceptans om du behöver det".

Tyvärr behövs det fortfarande, det gör mig rätt ledsen då jag tycker det är så självklart att alla får älska vem de vill.

Kommer förhoppningsvis ta mig iväg till Östersunds prideparad och med lite tur även Umeås prideparad.

Jag har varit på CSD/Berlin Pride och gått i tåget i Gbg, men lockas inte riktigt av Stockholm Pride för att det känns för trångt. Tyvärr, för det är många aktiviteter och vänner som lockar annars.

Berlin är visserligen större, men på en mer utspridd yta och tåget går stora delar på breda boulevarder.

Nu har jag varit borta på burn hela veckan och ingen har varit riktigt uppkopplad på nyheter utifrån, men det känns helt sjukt som det är nu. :cry::rage:

Jag tror för övrigt att det är den enda flaggan i byn. Jag har i alla fall inte sett någon annan.
Kan flaggan ha olika betydelser på olika platser?

För mig betyder det att jag står upp för människors rätt att vara den de är. En förskola här har en prideflagga. En bekant berättade att hans inhyra arbetare förskräck frågade om vi hade skpeciella förskolor för bögbarn.

Dvs flaggan betyder inte att utmärka någon/något - här bor en HBTQi-person. Utan ett uttryck för att alla människor är lika. Jag skulle kunna flagga med prideflaggan om jag hade flaggstång. Som hetero.

För mig betyder det att jag står upp för människors rätt att vara den de är. En förskola här har en prideflagga. En bekant berättade att hans inhyra arbetare förskräck frågade om vi hade skpeciella förskolor för bögbarn.

Dvs flaggan betyder inte att utmärka någon/något - här bor en HBTQi-person. Utan ett uttryck för att alla människor är lika. Jag skulle kunna flagga med prideflaggan om jag hade flaggstång. Som hetero.
Fast nog står den fortfarande för HBTQI-rättigheter. Iallafall i de sammanhang jag rört mig i har det sett ut så.

När jag först flyttade hit till Peebles för fjorton år sedan vågade jag inte ha prideflaggan i trädgården. Jag var rädd att någon skulle klampa in och vandalisera.
Någonstans runt Covid började jag hänga ut den i Juni, och efter att en något äldre man jag brukar möta ute med hundarna berättade att han börjat gråta när han såg flaggan utanför mitt hus (han är drygt sextio och har aldrig kunnat komma ut till sin familj här) låter jag den vara framme hela sommarhalvåret. Hjälper det en enda människa är det så värt det. Dessutom är den fin! Min har blommotiv.
Jag har en på fasaden på mitt sommarhus. Mest för att huset ligger i en trakt där väldigt många röstar på Sd.

Jag hyr ut halva huset. Sedan många år bor två kvinnor där, som är ihop, alltså. Deras tid i mitt hus började med att de såg flaggan och tänkte att "det här måste ju funka". Traktens skola har stora problem med homofobi. En tonårstjej som gick där och var gay, tog livet av sig. Det är inte jättemånga år sedan.

Den dumhöger som nu hetsar om islam pga Berlin, har en del att göra i sina egna led.

Jag tänker att flaggans symbolik har vidgats. Precis som deltagarna i Prideparaden har vidgats.

Fast nog står den fortfarande för HBTQI-rättigheter. Iallafall i de sammanhang jag rört mig i har det sett ut så.
Absolut.
Det jag klumpigt försöker få fram är att flaggan inte är exklusiv för de som själva tillhör gruppen. Uan att många flaggar eller bär knappar etc för att stötta. Inte för att de själva är HBTQi.

Både jag och flera vänner bär knappar med vår partisymbol i pridefärger.

Att kampen behöver föras fortfarande är det väl få som tvivlar på.

Jag tycker att det är otroligt att Pride ska behöva finnas.
Men tyvärr visar delar av vårt land och delar av världen att vi behöver fortsätta att kämpa för allas lika rätt i samhället.
Tänk att vi fortfarande har så svårt att acceptera olikheter. Vi är ju alla olika.
Jag hade gärna deltagit om jag hade bott närmare.
Jag hoppas att folk inte är avskräckta efter Berlin.

Ska ni delta?
Skulle aldrig falla mig in att delta. Allas lika rättigheter absolut men jag tycker inte Pride är ok eller något som ska finnas.

Jag tycker att det är otroligt att Pride ska behöva finnas.
Men tyvärr visar delar av vårt land och delar av världen att vi behöver fortsätta att kämpa för allas lika rätt i samhället.
Tänk att vi fortfarande har så svårt att acceptera olikheter. Vi är ju alla olika.
Jag hade gärna deltagit om jag hade bott närmare.
Jag hoppas att folk inte är avskräckta efter Berlin.

Ska ni delta?
Jag ska inte delta.

Jag tycker att Pride verkar vara en fantastisk folkfest och det är fantastiskt att folk har en underbar folkfest tillsammans. Jag önskar att den alltid kommer finnas även den dag då den kanske inte behövs.

När jag först flyttade hit till Peebles för fjorton år sedan vågade jag inte ha prideflaggan i trädgården. Jag var rädd att någon skulle klampa in och vandalisera.
Någonstans runt Covid började jag hänga ut den i Juni, och efter att en något äldre man jag brukar möta ute med hundarna berättade att han börjat gråta när han såg flaggan utanför mitt hus (han är drygt sextio och har aldrig kunnat komma ut till sin familj här) låter jag den vara framme hela sommarhalvåret. Hjälper det en enda människa är det så värt det. Dessutom är den fin! Min har blommotiv.

Så fint!!

När mitt barn ganska nyligen hade kommit ut och vi bodde i en Stockholmskommun, kändes det viktigt och självklart för oss att flagga - inte minst för att hen blivit trakasserad i skolan. Men absolut funderade jag på riskerna, eftersom det nu var som det var.

Nu bor vi i en liten by i norra Norrland. Jag blev så himla glad ifjol när jag såg en grannfamilj, en heterofamilj med småbarn, prideflagga bara för att. Här i byn känns det inte ett dugg hotfullt.

Jag har aldrig deltagit, blir totalt överstimulerad och får panik av folksamlingar. Och så är jag inte ute som HBTQ till nån i min närhet så det är för stor risk att behöva förklara mig om jag skulle gå.

Men trots bristen på personligt deltagande är jag helt för att Pride ska finnas. Det behövs, mer nu än på länge när det blåser så starka konservativa vindar.

Skulle aldrig falla mig in att delta. Allas lika rättigheter absolut men jag tycker inte Pride är ok eller något som ska finnas.

Varför ska det inte få finnas?

Alltså - jag skulle själv aldrig delta i t.ex. förstamaj-demonstrationer men jag tycker ju helt självklart att de ska få finnas som en del av ett demokratiskt samhälle. Varför skulle det inte gälla Pride också?

Jag kommer åka in till city och (försöka) se lite av paraden på lördag tillsammans med mitt regnbågsbarn. Det blir första gången för oss. Jag hade möjlighet att gå i paraden med jobbet men jag ska erkänna att jag inte riktigt fattat grejen med att ”vanligt folk” ska gå parad :p

Jag kommer åka in till city och (försöka) se lite av paraden på lördag tillsammans med mitt regnbågsbarn. Det blir första gången för oss. Jag hade möjlighet att gå i paraden med jobbet men jag ska erkänna att jag inte riktigt fattat grejen med att ”vanligt folk” ska gå parad :p

Det gör man ju som man vill. Men en kompis till mig säger att hon hellre vill att hennes vänner går sida vid sida med henne, än går och tittar på.

Och - om ditt regnbågsbarn vill gå, kan jag verkligen varmt rekommendera det ❤️ Det var en fantastisk upplevelse för mitt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka