Pris för privatlektion

OT fråga. Vad är skillnaden på klassisk dressyr och modern dressyr?

Det finns lite olika skolor inom både klassiskt och modern. Modern räknar jag tävlingsdressyr.
Den del klassisk som mina tränare blandat in är från barocktiden främst. Man har en lite annan utbildningstrappa också oftast. Och vi har även fler hjälper för att kunna formge mer exakt kroppsdel etc.
Sen slutar inte utbildningstrappa vid GP. Utan den fortsätter med levad och skolsprång.

Spanska ridskolan sysslar med en typ av klassisk ridning.

Min ena tränare har innan hoppat och ridit ft på hyfsat hög nivå. Han såg spanska ridskolan och bestämde sig att nu jäklar skulle det bli skolsprång. På den tiden fanns bara två tränare som kom till Sverige som kunde sånt, en portugis och en AR-tränare från DK. Så de influenserna blandades då in. På den tiden var AR annat än det blivit idag.
Så det ledde till bättre samling, ökad lösgjordhet etc iom att i skolsprången kan du inte ha ojämnheter om du ensam ska lära hästen det. På spanska ridskolan eller den i Jerez är man två för att kunna hindra att hästen i luften driver över den andras huvud. Min tränare var själv och fick se till att hästen var 100 liksidig och lydig.
Mkt nyttigt för dressyren öht. Och antagligen en stor del i varför han är så bra på det och anlitas friskt av toppen, trots att de rider enligt annan utbildningsskala.
 
Ni som rider de dyrare tränarna, vilken nivå tränar ni på?

Själv tränar jag på LC-nivå.

Jag började på typ LÖ med min häst som inte ens kunde galoppera rent. Eller gå i stadig takt öht i någon gångart typ. 😂
Samma tränare har jag ridit allt från LC-Georg-hästar.
Lätt värt att betala även för ridning på lägre nivå tycker jag! Många hade utvecklats mer om de inte red för ”den här tränaren duger åt mig så länge” utan valt en duktigare tränare direkt.
Sen är det ju viktigt med pedagogik än mer med grön ryttare. Och det kanske inte alla GP-ryttare besitter bara för att de rider väldigt bra.
 
@Magiana det blir dyrare på lånad häst då du även betalar för själva nyttjandet av hästen inte bara själva träningen. Och eftersom hästen är lånad brukar det vara givet att framridning inte sker självständigt utan ingår i ”lektionen”.
Lite trist när det är så och den aktiva tiden jag rider bara är runt 20 minuter. Jag tycker inte att jag lär mig något på så kort tid.
 
Jag betalade 270 kr för 30 min privatlektion inkl hästhyra på ridskolan, vitt. Förväntas då vara framjoggad i alla gångarter så att vi är redo att börja jobba direkt. Även avskrittningen sker såklart utanför den betalda tiden.
 
Jag började på typ LÖ med min häst som inte ens kunde galoppera rent. Eller gå i stadig takt öht i någon gångart typ. 😂
Samma tränare har jag ridit allt från LC-Georg-hästar.
Lätt värt att betala även för ridning på lägre nivå tycker jag! Många hade utvecklats mer om de inte red för ”den här tränaren duger åt mig så länge” utan valt en duktigare tränare direkt.
Sen är det ju viktigt med pedagogik än mer med grön ryttare. Och det kanske inte alla GP-ryttare besitter bara för att de rider väldigt bra.
Ja, egentligen är jag nog också på LÖ-nivå. Det finns i dagsläget ingen häst som jag har tillgång till som jag skulle kunna styra runt en LC på. Trist.

Ridskolan ska ha en P&R snart och jag är så sugen på att delta men kan ju inte det p.g.a. hästbrist.
 
Lite trist när det är så och den aktiva tiden jag rider bara är runt 20 minuter. Jag tycker inte att jag lär mig något på så kort tid.

Dock inga konstigheter att det tillkommer hyra för hästen .
Men : det är ju även beroende på hos många ridskolor/ridklubbar huruvida du är medlem . Kolla upp det om du finner det dyrt. Ang att framridning är inkluderat i paketet så tycker jag nog det är helt ok när du är så basic . Du får bättre hjälp med att även rida fram då än om du skulle göra det utanför passet.

Försök se det för vad det är och var du är - istället för att lägga energi på att vilja ha något annat och vara missnöjd över saker du saknar som inte är realistiska just nu.
 
Dock inga konstigheter att det tillkommer hyra för hästen .
Men : det är ju även beroende på hos många ridskolor/ridklubbar huruvida du är medlem . Kolla upp det om du finner det dyrt. Ang att framridning är inkluderat i paketet så tycker jag nog det är helt ok när du är så basic . Du får bättre hjälp med att även rida fram då än om du skulle göra det utanför passet.

Försök se det för vad det är och var du är - istället för att lägga energi på att vilja ha något annat och vara missnöjd över saker du saknar som inte är realistiska just nu.
Jag får aldrig någon direkt hjälp att rida fram. Man liksom sitter där och skrittar på långa tyglar och så svänger man lite hit och dit. Det finns inget jag lär mig under framridningen.

Just nu finns det inte möjlighet att rida privatlektion på ridskolan. Jag kan inte se det på hemsidan. Det kan bero på att den ordinarie ridläraren är iväg på utbildning och har en vikarie (som är samma person som jag rider privatlektioner för, men då i dennes egen regi.)

Jag är rätt less på att aldrig utvecklas. Jag kommer liksom hinna bli pensionär innan jag kan styra runt en LC. Andra gör det redan som barn.
 
Jag får aldrig någon direkt hjälp att rida fram. Man liksom sitter där och skrittar på långa tyglar och så svänger man lite hit och dit. Det finns inget jag lär mig under framridningen.

Just nu finns det inte möjlighet att rida privatlektion på ridskolan. Jag kan inte se det på hemsidan. Det kan bero på att den ordinarie ridläraren är iväg på utbildning och har en vikarie (som är samma person som jag rider privatlektioner för, men då i dennes egen regi.)

Jag är rätt less på att aldrig utvecklas. Jag kommer liksom hinna bli pensionär innan jag kan styra runt en LC. Andra gör det redan som barn.


Har du frågat din ridskola om det är möjligt eller inte? Eller utgår du bara från att det inte går för att det inte är utsrkivet på hemsidan? Ibland kan det vara värt att ställa frågan ändå. Finns det ngen möjlighet för dig att hitta en medryttarhäst som du kan ta lektioner på? Det är ju trist att sitta och ta privatlektioner för dyra pengar och inte känna att man kommer nånvart. Då kanske det är bättre att lägga pengar på att rida en dag till i veckan på ridskolan i grupp snarare än privatlektioner som inte ger något.
 
Jag får aldrig någon direkt hjälp att rida fram. Man liksom sitter där och skrittar på långa tyglar och så svänger man lite hit och dit. Det finns inget jag lär mig under framridningen.

Just nu finns det inte möjlighet att rida privatlektion på ridskolan. Jag kan inte se det på hemsidan. Det kan bero på att den ordinarie ridläraren är iväg på utbildning och har en vikarie (som är samma person som jag rider privatlektioner för, men då i dennes egen regi.)

Jag är rätt less på att aldrig utvecklas. Jag kommer liksom hinna bli pensionär innan jag kan styra runt en LC. Andra gör det redan som barn.

Ja jag vet att du är det (frustrerad osv). Men det är ändå slöseri med tid och energi om du inte kan ändra på det just nu. Då får du börja med det du har. Vill du rida privatlektion på hyrd häst tex och det kostar x på stället du vill rida på. Då har du flera val :

1. att köra på det
2. Att leta annat och troligtvis då få köra längre bort än du gör nu.
3. Att strunta i det.

Osv.
Du lägger meningslös tid på att vara frustrerad över saker du inte har och möjligheter andra haft/har tidigare i livet . Lägg tid på att hitta något som fungerar för dig här och nu . Det kan kräva att du måste frångå kriterier som pendlingsavstånd tex.
 
Har du frågat din ridskola om det är möjligt eller inte? Eller utgår du bara från att det inte går för att det inte är utsrkivet på hemsidan? Ibland kan det vara värt att ställa frågan ändå. Finns det ngen möjlighet för dig att hitta en medryttarhäst som du kan ta lektioner på? Det är ju trist att sitta och ta privatlektioner för dyra pengar och inte känna att man kommer nånvart. Då kanske det är bättre att lägga pengar på att rida en dag till i veckan på ridskolan i grupp snarare än privatlektioner som inte ger något.
Jag har inte frågat. Jag blev precis medlem för någon vecka sen. Planen är att rida där under vårterminen men sen kommer den ordinarie ridläraren tillbaka och då ska jag sluta igen.

Jag får rida lektioner på den medryttarhäst jag nyligen hittat men det finns ingen transport. Jag måste då hyra en av en kompis och vet inte ens om hästen tänker gå in i den. Hästen är dessutom inte utbildad så jag måste börja från början med den.
 
Ja jag vet att du är det (frustrerad osv). Men det är ändå slöseri med tid och energi om du inte kan ändra på det just nu. Då får du börja med det du har. Vill du rida privatlektion på hyrd häst tex och det kostar x på stället du vill rida på. Då har du flera val :

1. att köra på det
2. Att leta annat och troligtvis då få köra längre bort än du gör nu.
3. Att strunta i det.

Osv.
Du lägger meningslös tid på att vara frustrerad över saker du inte har och möjligheter andra haft/har tidigare i livet . Lägg tid på att hitta något som fungerar för dig här och nu . Det kan kräva att du måste frångå kriterier som pendlingsavstånd tex.
Jag har lite svårt att överblicka mina alternativ och kostnader för dessa alternativ.
 
Ridskolan ska ha en P&R snart och jag är så sugen på att delta men kan ju inte det p.g.a. hästbrist.

Finns det ingen möjlighet att delta på någon av ridskolans hästar? Dvs att hyra en häst för att delta i aktiviteten på just den ridskolan (då behöver ju inte hästen transporteras någonstans).

Ordnar ridskolan några programridningar tex, som lektionsryttare kan delta i på ridskolans hästar? Det är ju inte tävling, men ändock en ritt med bedömning osv.

(Bara en tanke. Du behöver inte svara. Men om du inte redan gjort det, så kan det ju vara värt att kolla upp. )
 
På ridskolan jag rider tar de:

30 min – 350 kr
45 min – 450 kr

Har man inte egen häst tillkommer en hyra av ridskolehäst på 50 kr.
Då rider man för de instruktörer som jobbar på ridskolan i första hand. De varierar i utbildning allt från
B-tränare hoppning, ULK I-III, Svensk ridlärare nivå 2, B stildomare.

Rider man för annan instruktör tillkommer även hyra av ridhus/paddock.
 
Finns det ingen möjlighet att delta på någon av ridskolans hästar? Dvs att hyra en häst för att delta i aktiviteten på just den ridskolan (då behöver ju inte hästen transporteras någonstans).

Ordnar ridskolan några programridningar tex, som lektionsryttare kan delta i på ridskolans hästar? Det är ju inte tävling, men ändock en ritt med bedömning osv.

(Bara en tanke. Du behöver inte svara. Men om du inte redan gjort det, så kan det ju vara värt att kolla upp. )
Jag känner ingen av hästarna på ridskolan och kan inte sätta mig och rida ett program med en häst jag inte känner.
 
Men börja försöka göra det och se om du kan få lite bättre överblick isåfall . Det är mer värd energi än att lägga på att vara bitter över vad andra kan jämfört med dig osv 👍
Jag tänker så hjärnan brinner men det går inte att lösa.
 
Nu under hösten har jag tränat för två olika
Dressyrtränare 1: 400 kr för 45 min, då är man framriden innan, med ridhushyra 500 kr. Så tillkommer resan med transport 45 min enkel väg. C-tränare och mental coach som ridit höga klasser. Asbra. Värt varenda krona, och tid det tar att åka till anläggningen. Bra väg hela tiden.

Dressyrtränare 2: 400 kr för 30 min. 15 min framridning i ridhuset innan. Resväg 45 min med transport. Ingen ridhusavgift. Bra tränare, men tiden går VÄLDIGT fort, särskilt som förra gången då ponnyhästen inte ville gå på transporten så vi blev sena från början. Skruttig väg sista biten.
 
Jag får aldrig någon direkt hjälp att rida fram. Man liksom sitter där och skrittar på långa tyglar och så svänger man lite hit och dit. Det finns inget jag lär mig under framridningen.

Just nu finns det inte möjlighet att rida privatlektion på ridskolan. Jag kan inte se det på hemsidan. Det kan bero på att den ordinarie ridläraren är iväg på utbildning och har en vikarie (som är samma person som jag rider privatlektioner för, men då i dennes egen regi.)

Jag är rätt less på att aldrig utvecklas. Jag kommer liksom hinna bli pensionär innan jag kan styra runt en LC. Andra gör det redan som barn.

Tycker man kan lära sig själv!
När jag gick gymnasiet red vi ofta fram själv, man kan göra massor på långa tyglar! Vi fick t.ex lära oss stanna med sitsen osv :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp