Pris för privatlektion

Nästan alla verkar betala mindre än vad jag får göra. För mig kostar en lektion 500 för 30 minuter. 100 kronor av detta är hyra för häst. Framskrittning är en del av lektionen så effektiv tid att rida blir cirka 20 minuter. Jag passar dessutom inte på hästen jag får rida då den är för stor och tungriden för mig.
Jag tycker verkligen att om framskrittning/framridning ingår i lektionen och du betalar för det så ska man få ut nåt för det också.
Att du får hjälp med en givande framridning/framskrittning med tips, övningar och ridning.
30 minuter effektiv ridning är väldigt lagom kanske t.o.m. lite som det är.
Förstår att du tycker det blir alldeles för lite tid när framskrittning ingår i din halvtimme!
 
Jag får rida lektioner på den medryttarhäst jag nyligen hittat men det finns ingen transport. Jag måste då hyra en av en kompis och vet inte ens om hästen tänker gå in i den.
Går det att få tränaren att komma ut till dig istället? Det kanske inte blir mycket dyrare än att hyra transport plus ev ridhusavgift på annat ställe, och det låter som om det skulle bli mycket enklare.
 
Har du ridesum? Finns många duktiga dressyrtränare där och du behöver inte transportera hästen någonstans.
Nej. Jag har inte hört talas om det förrän nu. Jag vet inte vad det är.

Tillägg: Jag har nu läst på siten men fattar absolut ingenting. Vem filmar när man rider? Sätter jag kameran på sargen eller staketet så är man ju ur bild stora delar av passet.
 
Senast ändrad:
Jag rider på en av jobbets hästar, jobbar på ridskola. Rider 40 min kostar 600kr, man får rida fram och av själv. Tränaren är hög domare i dressyr, vet inte exakt ”titel” på tränaren dock. På ridskolan där jag arbetar kostar en privatlektion 400kr för 30 min på en ridskolehäst, för valfri ridlärare. Tanken är att man ska skritta fram och av själv innan/efter de 30 minutrarna men det beror lite på erfarenhet och ålder hos eleven, i alla fall jag brukar ha något längre lektioner än 30 min om det krävs att jag är med vid fram och avskrittning utan extra kostnad.
 
Hur jag ska göra.


Sånt kan jag öva på utanför lektionstid. Jag vill inte sitta och betala dyrt för att lära mig själv.

Om du vill ha fokus på att tävla: kan du inte kolla med ridskolan om du kan få rida privat och ha fokus på att snart rida LC tex?
Då menar jag alltså på ridskolans hästar. Eller framöver få kanske med travaren om du sen kan få ut tränaren dit.

Ska man utvecklas måste man ju nöta en del för en bra tränare.
Men all tid i sadeln är ju guld värd.
Det finns massor du kan träna på själv på vilken häst som helst om man är på den nivån.
 
Nej. Jag har inte hört talas om det förrän nu. Jag vet inte vad det är.

Tillägg: Jag har nu läst på siten men fattar absolut ingenting. Vem filmar när man rider? Sätter jag kameran på sargen eller staketet så är man ju ur bild stora delar av passet.
Kan välja själv om någon vill filma eller ha mobilen på ett stativ, kan använda både 1 eller 2 telefoner. Tycker största delen av ridhuset syns även om närmaste kortsidan blir svårt.
 
Använder inte själv men har filmat några gånger då jag kommer börja använda det själv när jobbet inte har lika körigt som nu.

ok ! För en ”liveritt” kräver ju en hel del både gällande filmning och audio för tränaren och ryttaren. Att skicka sin egen ridning för bedömning kräver ju också att någon filmar ekipaget . Men i TS fall så är det ju just live träning som efterlyses och då krävs som sagt en del teknik samt att boka tid med tränaren precis som för annan live träning. Riktigt surt för samtliga parter med bristande audio/stream i de fallen så det krävs verkligen att man har utrustning man vet fungerar då .
 
Jag får aldrig någon direkt hjälp att rida fram. Man liksom sitter där och skrittar på långa tyglar och så svänger man lite hit och dit. Det finns inget jag lär mig under framridningen.

Just nu finns det inte möjlighet att rida privatlektion på ridskolan. Jag kan inte se det på hemsidan. Det kan bero på att den ordinarie ridläraren är iväg på utbildning och har en vikarie (som är samma person som jag rider privatlektioner för, men då i dennes egen regi.)

Jag är rätt less på att aldrig utvecklas. Jag kommer liksom hinna bli pensionär innan jag kan styra runt en LC. Andra gör det redan som barn.

Missade det här. Sorry!

Under framridning kan du testa om hästen känns olika i de olika varven. Böjer den sig likadant om du rider på volt till vänster som till höger? Flyttar den sig likadant för skänkeln, tex flytta rumpan ut, flytta hela hästen sidvärts etc.
Om du byter varv kan du checka av att hästen gör det i balans. Så att den inte vinglar åt något håll. Hur mycket/lite och hur snabbt kan du göra den övergången utan att hästen vinglar.
Sitter du rakt?
Etc etc...
 
Om du vill ha fokus på att tävla: kan du inte kolla med ridskolan om du kan få rida privat och ha fokus på att snart rida LC tex?
Då menar jag alltså på ridskolans hästar. Eller framöver få kanske med travaren om du sen kan få ut tränaren dit.

Ska man utvecklas måste man ju nöta en del för en bra tränare.
Men all tid i sadeln är ju guld värd.
Det finns massor du kan träna på själv på vilken häst som helst om man är på den nivån.
På ridskolan tror jag det inte är möjligt att rida privat nu när ordinarie ridlärare inte är där och vikarien inte jobbar heltid på ridskolan. Men jag kan förstås ställa frågan. Sen när den ordinarie ridläraren kommer tillbaka kommer jag att sluta på ridskolan. Jag vill inte rida för den personen.
 
Kan välja själv om någon vill filma eller ha mobilen på ett stativ, kan använda både 1 eller 2 telefoner. Tycker största delen av ridhuset syns även om närmaste kortsidan blir svårt.
Jag har ingen som kan filma och något stativ äger jag inte. Förr när jag red mycket i ridhustältet på ridskolan så satte jag upp mobilen på sargen på ena kortsidan, och så red jag framför kameran, men det var väldigt mycket som inte blev filmat ändå eller så var man så långt bort att det inte syntes vad man gjorde. Att man på något sätt skulle få en kvalitativ undervisning genom att sätta mobilen på sargen, tror jag inte på.
 
ok ! För en ”liveritt” kräver ju en hel del både gällande filmning och audio för tränaren och ryttaren. Att skicka sin egen ridning för bedömning kräver ju också att någon filmar ekipaget . Men i TS fall så är det ju just live träning som efterlyses och då krävs som sagt en del teknik samt att boka tid med tränaren precis som för annan live träning. Riktigt surt för samtliga parter med bristande audio/stream i de fallen så det krävs verkligen att man har utrustning man vet fungerar då .
Del teknik? Finns inte 2 telefoner eller telefon och surfplatta utan bara en så behövs en blåtand med lång räckvidd. Så inte så mycket teknik mer än vad många redan har.
 
Jag har ingen som kan filma och något stativ äger jag inte. Förr när jag red mycket i ridhustältet på ridskolan så satte jag upp mobilen på sargen på ena kortsidan, och så red jag framför kameran, men det var väldigt mycket som inte blev filmat ändå eller så var man så långt bort att det inte syntes vad man gjorde. Att man på något sätt skulle få en kvalitativ undervisning genom att sätta mobilen på sargen, tror jag inte på.
Var bara ett tips. Om du tror på det eller inte är upp till dej. Finns många duktiga A tränare i just dressyr som tycker det är riktigt bra.
 
Min medryttare fick en lektion i julklapp. Jag kommer betala 500 kr + ridhushyra för 30 min. Tar 10 min att skritta till ridhuset så uppvärmning är gjord innan.
Vet inte vilken nivå tränaren är på, mer än att han är populär här för de som rider dressyr.
 
Del teknik? Finns inte 2 telefoner eller telefon och surfplatta utan bara en så behövs en blåtand med lång räckvidd. Så inte så mycket teknik mer än vad många redan har.
Jag vet inte ens vad blåtand är. Och jag äger bara en telefon. Någon surfplatta äger jag inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 073
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp