Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
martha skrev:Det kan en dyr också bli, så det är inget argument.
Det finns massor av folk som inte kan lägga ut 6-12 000 på en hund idag, ensamma penionärer t ex, och hundarna kan få det MYCKET bättre än en sk dyr hund....
vet o mat kostnaderna är det samma vilket hunden kostat 12 000 eller 2000....
Alla är inte intresserade av utställning och tävlingar, en del vill ha en god vän och nån att "prata" med....
Tror inte t ex faster Hulda 67 år skulle skaffa sig en rottisblandning....
Duvan skrev:Nej, men faster Hulda kanske skaffar sig en terrier/pudel/tax mix där rasernas psykiska egenskaper krockar i könsmognaden. Eller som i slutänden behöver mer motion och hjärngympa än hon kan tillhandahålla.
prinsessfeminist Små hundar är som regel inget problem skrev:Ush vad fel! och nästan "farligt att säga, fast det blir ju sällan farligt.
Varför jag tycker så är att stora hundar som inte sköter sig väcker stor uppståndelse medan små hundar som hänger ut i kopplet och tokskäller eller är öppet agresiva skrattas det åt i stilen "vad sött".
SÄGER NU INTE ATT DIN HUND ÄR SÅDAN!!!
Små hundar behöver precis lika mkt aktivering som större hundar, enda skillnaden är att de är lättare att hantera om det skiter sig.
Vilket tydligt framgår om man tittar på tanterna med Pappilion på stan. (generaliserar så det sjunger om det nu men det stämmer)
Mvh
Björn
UrsusRex skrev:prinsessfeminist Små hundar är som regel inget problem skrev:Ush vad fel! och nästan "farligt att säga, fast det blir ju sällan farligt.
Varför jag tycker så är att stora hundar som inte sköter sig väcker stor uppståndelse medan små hundar som hänger ut i kopplet och tokskäller eller är öppet agresiva skrattas det åt i stilen "vad sött".
Visst!![]()
Min hund behöver lika mycket aktivering som en cairn terrier eller en pudel. Det får han också.
Jag avskyr ohängda hundar, oavsett storlek - men om folk står ut med ouppfostrade småhundar så drabbar det oftast ingen annan än dem själva (och den stackars hunden förstås).
Då resonerar vi om något annat som inget har med ras eller blandras att göra. Eller, jo, visst kan de ha med rasen att göra - men äsch - ni förstår vad jag menar. Små hundar behöver konsekvent uppfostran oavsett ras och om den uteblir så blir det fel...
Välkommen hit förresten! Jag såg att du var ny!![]()
UrsusRex skrev:Uppfödare har ingen skyldighet att ta tillbaks hunden eller betala tillbaks pengarna. Däremot så kryssar en seriös uppfödare i den rutan på kontraktet och då är det ju så. (Tror det finns två rutor? En för dolda fel en för återköp?) Har för mig att det
cillamuffins skrev:eftersom hundar är köttätare ska de ha ett köttbaserat foder. spannmål/majs/ris innehåller fodret ändå för att man ska kunna göra kulor av det, men det ska inte finnas så mycket att det är mest av det. står det något annat än kött överst på innehållsförteckningen så ska man inte ge fodret.
innan jag visste bättre gav jag också skräpfoder som doggy och pedigree, men efter att jag bytt till ett premiumfoder så har hundarnas skitar minskat till hälften, labben blir inte lika ofta kass i kistan osv. blanka i pälsen har de alltid varit. det var när min labbe fick akut tarminflammation och sket blodiga diarréer som vet sa att jag skulle byta foder och att "icafoder" var dåligt för hunden.
mina hundar gillar också sånt foder, men om jag inte minns fel innehåller det för mycket salt och tillsatta smakämnen.