Prisökningar och hästägandet

Har prisökningarna påverkat ert hästägande?

Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer för att kunna fortsätta som innan..? etc
Nej inte direkt. Men såld ena hästen, dock mer eftersom jag tyckte det va dyrt med 2, samtidigt som jag inte hade mycket gläjde av nummer 2 (oinriden unghäst). Försöker dock dra ner på min konsumption, och säljer saker jag inte använder begagnat. Försöker även köpa andrahand nu istället
 
Nej.
Visst höt har ju blivit lite dyrare och för att inte tala om halmen som är dyrare än höt för mig.

Tycker allt har ökat i pris. Hö, halm, spån, hovslagaren, drivmedel, lektionskostnader… är väl kanske utrustningen som jag inte märkt någon större skillnad på. Men det är ju inte så att det konsumeras i någon större utsträckning.
 
Tycker allt har ökat i pris. Hö, halm, spån, hovslagaren, drivmedel, lektionskostnader… är väl kanske utrustningen som jag inte märkt någon större skillnad på. Men det är ju inte så att det konsumeras i någon större utsträckning.
Håller med. Det är de fasta löpande hästutgifterna som gått upp, halm, hö, spån, kraftfoder, mineraler.

Utrustning köper jag inte så mycket nytt efter tjugo är med häst, så där är jag inte lika priskänslig.

Har två hästar, funderar ibland på om man skulle ha sålt ena och bara haft en.
Men då måste jag ha någon inackorderad häst här och jag orkar inte med folk :o
 
Vi märker definitivt av prisökningarna, både grovfoder, strö och dessutom räntorna på gården har ökat rejält för oss. Men allt det är ju sånt man behöver, och vi klarar än så länge av kostnaderna i alla fall. Jag jobbar just nu väldigt mycket, men får ju inte mer pengar för det.
 
Har prisökningarna påverkat ert hästägande?

Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer för att kunna fortsätta som innan..? etc
Man har ju blivit mer medveten, över lag, kring vad saker kostar. För ja, allting kostar otroligt mycket mer!
Jag räknar foderstat inför vintern, för att hålla ner kostnaden.
Jag tar hem min hingst från hingstdriften, för att hålla ner kostnaden.
I övrigt är jag nog en rätt ekonomiskt tänkande hästmänniska, som inte skor fler hovar än vad som är nödvändigt för mina hästars aktivitet, inte köper onödiga tillskott, anpassar boxströ till vad som blir billigast för respektive häst, tar långa och många funderingar över vad jag ska betala i försäkringskostnader och till vem. Men det går ju grotta ner sig i allt.
Stabil och bra ekonomi och utan lån. Men alltid försiktig för man vet inte hur illa det kan bli framöver...
 
Håller med. Det är de fasta löpande hästutgifterna som gått upp, halm, hö, spån, kraftfoder, mineraler.

Utrustning köper jag inte så mycket nytt efter tjugo är med häst, så där är jag inte lika priskänslig.

Har två hästar, funderar ibland på om man skulle ha sålt ena och bara haft en.
Men då måste jag ha någon inackorderad häst här och jag orkar inte med folk :o
Precis så! Jag har också två hästar och har väl kommit fram till att händer något med en av dem tas den andra bort eller säljs.
Känner att efter dessa två orkar jag nog inte med att ha häst längre. Tror jag.
 
Min stallhyra har ökat med 25% på två år, spånet ökade med ytterligare 30% I år, hovslagaren har ökat med 15% osv. Jag tränar och tävlar mindre det är nog största skillnaden. Hämtar spån från lokala sågen och har bädd i boxarna, det har halverat min spånkostnad. Försöker undvika att handla men ja, det är en otroligt dålig vana och svår att bryta. Handlar dock nära nog uteslutande beg eller rea.

Den ena hästen jag har äger jag inte själv och där står ägaren för en del kostnader vilket underlättar. Så det kostar inte särskilt mycket mer för mig att ha två hästar än en. Med fördelen att jag kan hyra ett eget stall dessutom och slippa ha med andra människor att göra🙈.
 
Nej.

Jag har flyttat till nytt stall med högre hyra, rider lektioner ungefär på samma sätt osv. Sen har jag alltid haft ett miljötänk, gillar köpa och sälja begagnat osv. Men det är en väldigt liten del av kostnaderna som påverkas av sånt.

Jag har iofs flyttat till lite billigare lägenhet och bytt till ett bättre betalt jobb under 2023 så det påverkar ju med.
 
Tycker allt har ökat i pris. Hö, halm, spån, hovslagaren, drivmedel, lektionskostnader… är väl kanske utrustningen som jag inte märkt någon större skillnad på. Men det är ju inte så att det konsumeras i någon större utsträckning.
Är väl halm och hö som är kostnader jag kommer ihåg år från år, kommer inte ihåg hur mycket ens senaste flugmedelet kostade och än mindre vad det kostade 2020:).
Är utbildad hovslagare och har inte ridit lektion på vet inte hur många år.
 
Nu ska jag ju byta stall pga vill ha bekvämlighet och sånt. Tänkte inte så mycket på priset. Började betala 4000 kr där jag står nu sedan förhandlade vi ner priset till 3500 kr. Egentligen stallägaren som förhandlade ner det och nu när jag flyttar så råkade stallhyran vara på mellan 2800-3000 kr. Vet inte än vilken det blir men ändå bra pris för ridhus, paddock, grovfoder, mineraler, havre och halm.

Däremot köper jag ju inte nya sadlar, jag kör på begagnade just nu och sparar till att kunna ta ut en sadelprovare och köpa en finare sadel som ska räcka i mååånga år. 👌
 
Ja det har blivit betydligt dyrare. Jag betalar 1600 i hö och spån nu per häst och bara för ett par år sedan var den summan 800. Jag har dragit ner på.både träningar och tävlingar då det blivit orimligt dyrt med tanke på bensinpriset oxå.
 
Ja det har blivit betydligt dyrare. Jag betalar 1600 i hö och spån nu per häst och bara för ett par år sedan var den summan 800. Jag har dragit ner på.både träningar och tävlingar då det blivit orimligt dyrt med tanke på bensinpriset oxå.
Var tvungen att kolla hur mycket jag lagt i snitt på spån och hö i år, vilket var ca 900 kronor per månad dock tre månader med bete.
 
Min stallhyra har ökat med 25% på två år, spånet ökade med ytterligare 30% I år, hovslagaren har ökat med 15% osv. Jag tränar och tävlar mindre det är nog största skillnaden. Hämtar spån från lokala sågen och har bädd i boxarna, det har halverat min spånkostnad. Försöker undvika att handla men ja, det är en otroligt dålig vana och svår att bryta. Handlar dock nära nog uteslutande beg eller rea.

Den ena hästen jag har äger jag inte själv och där står ägaren för en del kostnader vilket underlättar. Så det kostar inte särskilt mycket mer för mig att ha två hästar än en. Med fördelen att jag kan hyra ett eget stall dessutom och slippa ha med andra människor att göra🙈.
Räknade och hyran har ökat med 40% på tre år 🙄. Smärtgränsen närmar sig...
 
Det har blivit dyrt med mycket, främst strö, foder, skoning... och stallhyran ökar ju pga ökade kostnader för stallägaren.
Jag köper mycket utrustning begagnat och har dragit ner på träning och tävling. Det är klart att jag hade kunnat flytta till ett stall med lägre hyra, men då hade jag fått lägga tid och pengar på att köra till ridhus osv istället. Nu har jag allt på samma ställe och det är värt en del.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 637
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 896
Senast: Grazing
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp