Bukefalos 28 år!

Problem att hämta min häst i hagen

B

Bolla

Har en häst som blir fyra i år.
Jag har svårt att för att hämta honom i hagen. När jag ska gå in till min häst i hagen kan han redan när jag är på väg mot stängslet stå med bakåtstrukna öron & slå med huvudet. När jag går in till hagen nonchalerar han antingen mig och går iväg eller lägger han bak öronen & kör fram huvudet och går mot mig & ibland vänder han rumpan mot mig. Han håller huvudet högt & jag ser att han blir spänd samtidigt som han skjuter ut sidan av bogen mot mig. :confused: Blir osäker i denna situation.

Hur ska jag bli bättre & säkrare på att ge tydliga signaler till min häst i hagen så att han respekterar mig & mitt utrymme & blir mer avslappnad?
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Hmm, jobbig situation.. Hur är hästen annars? Kanske behövslite mer gränser?
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

I boxen fungerar det bra när jag går in till honom där är jag konsekvent med att han ska göra plats för mig när jag kommer in tilll honom & där är det jag som flyttar honom & inte han mig även om jag har mat med mig.
Håller med dig om att jag måste ha tydligare gränser i hagen men vet inte hur jag ska gå tillväga..
Har tittat på hur stallägaren gör när hon utfodrar hästarna i hagen vilket hon alltid gör försöker min häst då att ta mat från henne då hon bär in maten i hagen & är väldigt påstridig & respekterar inte hennes utrymme utan förflyttar henne. Då de andra hästarna jagar iväg min tycker hon synd om min häst & leder honom till maten för att sedan gå därifrån..
Tar gärna emot tips på vad jag ska lägga ned tid & träning på i hagen både med mig själv & hästen för att det ska finnas gränser & respekt.
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Min häst går tillsammans med en hingst som kan bli lite närgången o sur ibland. Men det är inte alls samma problem.

Det jag brukar göra är att markera TYDLIGT om vad jag tycker. Vifta till med ett grimskaft eller annat så pålle fattar att nu jäklar är det matte som bestämmer. Att träna på att trä på grimma, leda runt i hagen kan också vara bra, dock kanske utan andra hästar i hagen. Det bästa tror jag är att markera tydligt när du tycker han gör fel, och sedan berömma när han gör rätt. Tragla tragla tragla tycker jag är det bästa!
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Tack för tipsen. :). Stod nu på mig bättre i hagen & det gick mycket bättre. Men ska lägga ned mer tid på detta.
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Låter jätte bra, jag tror det bästa är att bara visa vem det är som bestämmer. Lycka till :)
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Tack för infon :). Har tidigare läst om denna metod & försökt att tillämpa denna då jag tycker att det låter som ett bra sätt men vet inte vad jag gjort för fel. Min häst blir sur & irriterad på mig när jag under en längre stund fått honom i rörelse för att sedan lätta på trycket & backa ett par steg när han stannar upp & tittar på mig men när jag kommer för honom för nära drar han bak öronen & slår med huvudet & det har hänt att han vänt rumpan åt mig & backat ett par steg och hotat. Han är när jag väl kommit fram med grimman inte speciellt samarbetsvillig utan nafsar efter mig. Känner mig osäker på hur jag ska närma mig honom de sista stegen då han vill driva iväg mig. Vill ju komma fram till en avslappnad häst & ge ett avslappnat intryck till honom men är svårt när det blir så här..
Har nu provat en tid att ta med mig lite hö till hagen & då har han kommit till mig med bakåtstrukna öron & försökt att flytta runt mig & han vill ju förstås försöka ta maten för mig så han är inte så samarbetsvillig att ta på grimman. När jag har fått på grimma & grimskaft gör jag ledarskaps träning genom att backa honom & sedan när han står still får han sitt hö men det känns som att det kanske inte blir hållbart i längden att göra så här när han snart har fullt med bete..
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

rent spontant tänker jag såhär att din häst är lika osäker som du, han vågar inte riktigt än utmana dig om ledarposten men bra att du sätter gränser redan nu för annars kan det bli värre och hästen börjar utmana dig på riktigt, så långt vill vi inte att det ska gå ;)

Hästar testar först... ett steg idag, två steg i morgon osv... För varje gång du ger efter och blir osäker så blir hästen mer övertygad om att du inte är någon bra ledare...

lycka till!!:bump:
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Ledarskap ledarskap ledarskap.

När du väl fått tag på honom så ha en longerlina och träna förflyttnigar som backa, flytta åt sidan, frammåt och stanna när DU säger det, se till att han har respekt för mat också, eller snarare att han lär sig respektera att inte sno mat eller 'buffa' på dig elelr likande också, dvs. allt som är 'kontrollerande/dålig respekt/utmanande'.

Om det är så att han inte går iväg i hagen, dvs. går att få på grimman ändå, så kan du ge några pellets/havre eller nåt litet EFTER han blivit fångad, inte innan. Och han får inte åf det förrän han avvaktar och visar att han väntar på att du ska ge det, inte ta det. Om han försöker ta det, eller visa "attityd" dvs. surhet, öron ba eller nåt sånt, så måste du visa att det är inte ok, genom att ryta till lite och tex. baka honom flytta etc, elelr tom. longera på lite mindre volt om du har lina.

VAr lugn men rejält bestämd, inte alltid lätt men om du inte är det komemr han ta över tyvärr, det är naturligt för alla flockdjur att vilja försöka bli högre i rang, och helst ledare, så då utmanar dom ledarskapet, och om dom vinner, ja då blir det bara värre.

Tricket är att tänka lite på vad hästar gör själva som ledare som man själv kan göra, tex. maten: ledarhästarna bestämmer alltid vem som får mat, vem som får vara nära den, och när etc.
Samma med 'rörelse'/närhet, ledarhästen bestämmer alltid vem som får vara nära, vart dom får vara, om dom ska flytta sig (när ledar hästen kommer eller vill det), och till viss del vart, även om dom får komma tillbaka nära, och när det händer etc.

Ledarhästen bestämmer och visar även när något är farligt, eller inte (tänk miljöträning), så det är några saker man ganksa lätt kan jobba på som stärker DIG som ledare i hästens ögon.

Lycka till!
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Det låter, som de andra skriver också, som att du tycker att det känns lite obehagligt och inte vågar pusha honom. Jag har själv fått öva mig mycket i att våga KRÄVA saker och ting av hästar, men det handlar ju också om att försöka se till att man inte behöver hamna i det läget. Men om du ändå är där (som det verkar som), så krävs det ibland att man vågar ta en dust med hästen. Jag tycker att du ska försöka ta hjälp av en nh-tränare som kan visa dig på plats (eller någon duktig hästmänniska som du känner förtroende för). Jag har varit i samma sits som du, och det är jättebra att du börjar jobba med det, det gäller att ta tag i problemet innan det blir något större (som Seabaz skrev).
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Tack för alla trevliga & utförliga svar :).
Har anmält mig till en helgkurs i NH i augusti & den kommer innehålla det mest grundläggande både teori & praktik så det ska bli kul & intressant då detta är helt nytt för mig.:)
Ska nu jobba vidare med hjälp av dessa råd & studera en del i hagen.
Ska nu sätta upp en gräns för mig & var denna går & vara konsekvent med detta:idea:.
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Har ett till tips som kan få hästen lite mer villig att gå in i stallet. Ge den en tuss mat varje gång du ar in den. Då tänker hästen nästa gång * åh om jag följer med matte kanske jag får lite mat!*
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Har ett till tips som kan få hästen lite mer villig att gå in i stallet. Ge den en tuss mat varje gång du ar in den. Då tänker hästen nästa gång * åh om jag följer med matte kanske jag får lite mat!*

jag fortsätter på detta svaret... :)

Eller gå fram till den i hagen, ge den ett äpple och sedan gå därifrån - snopet!
Nästa steg blir att ta hästen i grimma och sedan ge den en äppelbit, ta av grimman och gå därifrån...

Nästa steg, led hästen till grinden, ge den äppelbit och släpp den sedan...
Nästa steg, ta ut hästen ur hagen, ge den en äppelbit, klappa, gosa, borsta på den och släpp ut den igen....

Men detta är ju bara vägar runt själva problemet, man kan inte muta en häst genom alla problem mer än tillfälligt.

Men den kanske får en annan syn på dig och tycker du är mer intressant än tidigare. Detta kanske kan bryta en ond cirkel!
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Du har fått en massa bra tips men, har hästen alltid varit såhär?

Det är väldigt viktigt att kunna läsa av unghästar. Oftast finns det andra orsaker bakom symptomen.
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Inte riktigt samma sak men... Min kille var likadan i början. Han gav mig inte utrymme alls, så fort jag närmade mig honom och/eller han såg mig komma strök han öronen bakåt och skrittade/travade därifrån. Och när han inte gjorde det var det för att dem andra hästarna skulle gå in i stallet.

Jag säger bara såhär; Gå in med ett öppet hjärta! Sitt inte på en massa förväntningar. Ha kul ihop. När du kommer i hagen ska det inte alltid vara för att du skall ta in hästen i stallet eller ut och rida. Umgås med hästen, när du kommer ge hästen någon äpplebit så han börjar accessoera dig med något bra! Klia, mys, gosa med hästen. Träna ledarskapsövningar och så vidare. Kan säga som så här, i mitt fall var det i princip så som jag förklarat och sen till en helmysig, kommer-alltid-fram-först-i-hagen, nosar, står och hänger vid mig, beskyddar mig och så vidare 3 dagar efteråt! Det kan verkligen vända SÅ fort!
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Nä han har varit värre ;) när jag fick honom sprang han ner folk & gick inte att leda.. men det har ju gått framåt.. men ibland fastnar man.
Är nyfiken på vad det kan vara för bakomliggande orsaker du menar?
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Jag tänker främst på växtperioder eller överansträngning. Men även på ensidigt arbete som gör unghästen lite less på arbete överlag. De små blir trötta lätt, både i kroppen o i knoppen och därför är det viktigt att kunna läsa dem och ändra arbete/vila så att man behåller glädjen i knoppen och fräschheten i kroppen :) Alla visar ju motvillighet olika.
 
Sv: Problem att hämta min häst i hagen

Ok jag förstår vad du menar har försökt att variera träning, men det är klart ibland kan det ju bli lite enformigt:).
Bra att få lite tankeställare :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 702
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 214
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 537
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp