Problem (?) hund... Vad göra!!!

F

fantastic

Min sambo har en två årig Doberman hane, denna är hemma världens goaste och sociala hund. En riktig kelgris som gärna ligger i knä när man tittar på tv och helst oxå sover i våran säng... :crazy:
På senare tid har dock ett mkt allvarligt problem börjat uppstå. Han gör utfall mot folk! :eek:
Inte när min sambo går med honom men när jag gör det! Jag kan tänka mig att han tycker att jag är "svagare" och att han behöver beskydda mig på något vis? Men varför? Jag har samma relation och regler för honom som jag alltid haft. Min sambo är den som har största ansvaret för hunden och den som tränar mest men även jag har gått en "lätt" lydnads kurs med honom för cirka ett halvår sedan.
Han har alltid varit "het" mot andra hanhundar då han redan som pytte liten valp vart överfallen av en lös pittbull som bet honom. Men efter mycket träning har detta blivit bättre och han kan nu till och med leka med vissa hanhundar.
Jag ser dock inte detta som något större problem då många hanhundar är lite så grejen är det här mot folk! :confused:
Helt främmande människor hoppar han upp och gör utfall mot utan någon som helst anledning! Han har aldrig bitit någon men oron finns där... främst från min sida. Likadant har blivit hemma, folk han inte känner igen släpper han helt enkelt inte in. Alla som han "känner" är det inga som helst problem med, betér sig som vilken ängel som helst mot dem. Till saken hör oxå att vi nu har en valp hemma som han säkert skyddar men dessa problem började redan innan även om de kraftigt förvärrats av valpens närvaro.
Jag känner mig fruktansvärt rådlös - vad göra!???
Någon duktig hundmänniska som vet?

Jätte tacksam för svar!!! :bow:
 
Jag har en rottweilertik som är precis likadan. Det är osäker hund som är rädd för folk och hon reagerar med att göra utfall för att skrämma bort det otäcka.

Med henne har jag jobbat som så att vi gör hemskt mycket saker tillsammans. Allt som kan öka hennes självkänsla och förtroendet för mig är bra. Vi tränar sök och jag är noga med att ha tydliga regler i vardagslivet.
Ingen får komma fram till henne och konsekvens i allt är oerhört viktigt. Ofta får hon följa med till ställen där det finns en hel hög folk som bara struntar i henne. Om hon gör utfall, skäller eller kryper runt på backen spelar ingen roll. Ingen ser henne, ingen tränger sig på och hon kan i lugn och ro utforska de konstiga typerna.
Blir det riktigt jobbigt så kan jag lägga henne plats tills det otäcka försvunnit. Plats vet hon vad det är och vad hon kan förvänta sig, så det är en trygg situation för henne.

En sak som jag dock är mycket noga med är att ryta i rejält åt henne då minsta lilla tendens till utfall kommer. Det spelar ingen roll att hon gör det av rädsla för vissa saker är förbjudna oavsett vad. Efter att ha studerat mina två hundar tillsammans ser jag att jag gör rätt. Den äldre hunden blir också han arg när hon gör utfall. Det är inte henns jobb att vakta och skrämmas utan mitt.
 
Munkorg. Det är enda sättet att garantera att han inte gör något. Sedan kan ni säkert träna den osv men ni får inte riskera andras hälsa genom att ha en opålitlig hund. När det gäller "lek" med andra hanhundar så skulle jag rekommendera dig att sluta med det. Låt honom leka med tikar i stället. Hanhundar testar varandra och en vacker dag är er hund i slagsmål - inte så roligt.
 
Munkorg kan göra problemet ännu värre och är inget jag skulle sätta på en hund i första taget. Rsikerar andras hälsa gör man först då man slarvar med koppel och att hålla uppsikt.
 
Ja munkorg får han ha hemma när det kommer "främmande" människor för att inte riskera något och alla gillar ju som sagt inte stora hundar.

Jag förstår vad du menar med lek med andra hanar inte bra - jag skrev nog lite tokigt - han leker inte med andra hanar för jag tänker precis som du - förr eller senare smäller det men han kan hälsa på vissa andra hanar under kopplade former. Förut gick inte ens det.
 
Bra tips! Men jag törs inte låta honom gå runt och nosa på folk som inte bryr sig just för att jag är rädd att det ska smälla! Men det andra lät som jätte bra tips.
Tror du att en kastration skulle kunna hjälpa?
 
Varför sätter ni inte hunden i ett annat rum istället för att sätta på honom munkorg. Mycket bättre lösning tycker jag.
Du kan också lära honom att gå till sin plats och lägga sig så fort det kommer besök. En mycket behändig grej även om hunden inte vaktar.

Något jag undrar över är dock vad folk ska hem till dig och göra om de inte gillar stora hundar. Här bor det två stora klunsar och det får besökare ta eller stanna borta.
 
Grejen är den att han inte kan sitta själv i ett annat rum... Skulle önska det för då vore halva problemet löst! Men då krafsar han sönder hela dörren och skäller och ylar. Spelar ingen roll vad man säger eller gör - ut ska han. Munkorg har han självfallet inte så fort någon kommer - de flesta välkomnar han. Det är bara när någon ny kommer - får han ha den på sig ett tag och med den på lukta och gå runt personen i fråga fem minuter så kan man ta av den och allt är frid och fröjd.
 
Det är just när han hålls i koppel han verkar känna att han måste skydda mig. Vet inte varför och det är det jag lurar på...
Ang. munkorg så har han den MAX fem minuter - sen är allt bra. Och nya människor kommer inte varje dag, kanske det sker att han har den fem minuter varannan vecka. Detta sätt är det som funkat än så länge och jag vill ju självklart klura ut något annat - snällare och bättre sätt för både mig och hunden! Kom gärna med fler förslag! :)
 
Grind då? Om det bara gäller 5 min så lägg honom och stäng grinden och sen får ni se till att han ligger ned där han skall. en får stå och säga ligg och en öppnar dörren. Är du ensam så kasta upp dörren till gästerna och gå tillbaka och se till att han ligger.

Min tik gjorde likadant som ung och hon fick vara bakom grind tills hon lugnat sig. Så nu direkt hon börjar att morra säger jag gå och lägg dig och det accepterar hon.

En sådan hund skall ALDRIG öppna dörren. Den skall alltid vara platsad någon annanstans och DU är först fram och välkomnar gästerna. Först när hunden är lugn får den lugnt och försiktigt tassa upp.
 
Det där tipset gillade jag skarpt! :bow:

För jag vet (det sa de på kursen) att jag ska öppna dörren och vara den som möter alla "faror" för att visa hunden att jag är ledare och kan ta hand om honom, han ska känna sig trygg med mig och inte behöva försvara mig.

En grind gör faktiskt det hela lättare, hunden får en grej i mellan och jag lite tid att öppna. Jättesmart! Nu bär det av till IKEA i morgon! :D
 
Jösses vad snabbtänkta alla var så här nästan mitt i natten! Mina små grå börjar somna känner jag! :rofl:
 
En annan kör med tjusiga kompostgaller :angel: Jag har massor av delar så nu kan jag spärra av halva stora rummet när jag inte är hemma. Sängen och bokhyllan vill jag nämligen ha för mig själv. :idea:

I förra lägenheten så hade vi en rejäl barngrind som satt fast ordentligt och med riktig spärr. Det var väldigt skönt faktiskt. Och liiite snyggare :d
 
jag har en bambuspaljé till altandörren. ser ganska snyggt ut och dessutom praktiskt att man kan vika undan den. att den bara kostade 60 spänn gjorde inte saken sämre :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 754
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 626
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 106
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp