Problem i skapet

T

Tsunami

Min gamla pålle har fått någon sorts infektion eller svamp i skapet. Det är fullt av kletig ljusgrå smegma.Vad ska jag göra?? Har tvättat försiktigt med lactacyd och ljummet vatten samt torkat torrt efteråt. Svampsalva och strepticillinsalva har inte hjälpt. :(
Hur får jag bukt med det??
 
ring veterinären. De har de bästa svaren och det kostar bara ett telefon samtal. mvh malin
 
har han ont av det?

min gammelvalack har problem med skapet, det kliar mycket och han är irriterad där. Det har även svullnat upp rejält några gånger.
Veterinären har inte kunnat hjälpa till alls, trots flera undersökningar och lite salvor och läkemedel.

Fick ett svampmedel av en kompis, vars gubbe är equiterapeut. Han säljer medlet som jag just nu inte minns vad det heter.. Men iaf, det har blivit viss skillnad med det, även om ponnyn inte är helt bra är han iaf betydligt bättre! Om du vill kan jag kolla vad medlet heter?
 
Det är väl detta som är förhudskatarr? Min valack behöver tvättas (läs lätt urgrävning) ett par gånger varje sommar, det är väl värme och insekter som gör sitt till. Jag tvättar med lactacyd, gräver ut en massa 'ick', och sköjer noga med ljummet vatten.

Jag brukar se till att gå med honom efter att jag tvättat (om han inte går på bete), om man ställer in dem i boxen över natt direkt efter kan de tydligen bli lite svullna om det blivit vatten kvar i något veck.

/trassel
 
Äppelcidervinäger är bra att ge till valacker som gärna vill klegga igen i skapet. 1/2 till 1dl per dag utblandat med betfor.
 
Inte för att skrämmas, men om ingenting hjälper, dvs rengöring och diverse kurer
så kan du testa att be veterinären ta vävnadsprov i området

har varit med om en valack som var geggis och svullnade, han hade en stor tumör i skapet som låg och tryckte

mvh
 
Min kille har också "problem". Eller, JAG tycker att det är äckligt iaf! :p Ser ut som musslor man har i maten nästan, lite gul-grå och upp till ca 1 cm diameter stora. Han har som snushål in runt urinröret och jag brukar vara där och pilla lite ibland för att få bort klegget.

Är det detta ni pratar om? Har inte sett att han varit svullen, kan det vara någon form av infektion iaf? Ska man verkligen tvätta med lactacyd runt (nästan i) urinröret?
 
Här handlar det om geggamoja,en smetig grå sörja i skapet. Det ramlar ut klickar av klet som fastnar på benen.
Har kontaktat veterinär som ordinerade tvätt med lactacydtvål varje dag.Vid sista sköljningen en svag teblandning av jodopax någon gång i veckan. Torka torrt och därefter en fet barnsalva eller barnolja. Ger det inte med sig efter 2 veckor så ska jag återkomma...
 
Min 23-åriga valack får det på vintern bara å enl min veteriär beror det på att han inte rör sig lika mycket som på sommaren, men det producerar ju ändå lika mycket "glegg" vinter som sommar å det "masseras" ju inte lika mycket då eftersom han mest står still å då kommer det ut.
Det är bara å tvätta å hålla rent, jag smörjer aldrig med något utan håller bara rent å så blir det bättre med "vädret". Glad över att det bara är på vintern...
 
Svampinfektioner i skapet kan jämställas med andra svampinfektioner, t ex sån där human underlivsvariant. Det ÄR svårt att få bukt med. Ofta tvättar man överdrivet mkt och använder kanske en antibiotikasalva som bara rubbar den naturliga balansen ytterligare. Återställa pH (äppelcidervinäger verkar väl bra, det dricker ju folk med svampbekymmer också), liksom filmjölk lokalt, milt desinf (jodopax) och tvätt med t ex lactacyd för att få bort allt bildat klet.

Hästen vill sällan släppa ner snorren när en annan står där och ska skura.. Då kan det vara bra att få hjälp av en veterinär som kan ge lite plegicil, detta brukar få hästen att skafta ut.

Sen ska man inte vara där och peta för mycket heller, speciellt om det inte är några problem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 390
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 360
Senast: Efwa
·
Hästvård Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och...
2
Svar
33
· Visningar
8 389
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp