Water only-metoden

Men alltså bara vatten, är fascinerad :rofl:
Jag älskar produkter och använder typ en produkt för var del av kroppen, minst! :p

Ganska coolt och framförallt ekonomiskt att bara används vatten dock, men skulle aldrig fungera för mig som röker och tränar mycket. Bara efter 1-2 dagar känner jag hur håret luktar rök av "ångan" som blir när man duschar av kroppen. (Duschar håret ca varannan dag och kroppen varje)
Och då är det aldrig någon som tycker att jag luktar rök mer än om jag precis kommer in.
Cigarettrök kan vara svårt att få bort lukten av kan jag tänka mig. :meh: Jag har innan också upplevt att lukter blivit förstärka i duschen av vattenångan men nu upplever jag inte det längre. Iofs försöker jag att undvika att sitta mitt i rök tex. men man utsätts ju ändå för dofter. Håret kan dofta lite när det är blött men allt försvinner när det torkar igen. :)
 
Jag blir ganska sugen på att prova faktiskt. Använder BM sen länge och det fungerar bra även om mitt hår som alltid lätt blir torrt och frissigt och slits lätt. tvättar det ibland med urtekrams tvål. (Samma innnehåll på tvålen, schampot och duschcremen ju :cautious: )
Det skulle vara toppen om det faktiskt fungerade men jag är ändå tveksam pga av att jag dagligen vistas i stallet.
Testa ett par veckor vettja. Om du kör BM är din hårbotten förmodligen van att inte "överproducera" olja och då kommer förmodligen övergången till WO bli myyycket enklare tror jag. Om du är noggrann med att verkligen skölja igenom håret med vatten så blir jag inte förvånad om stalldoften försvinner. Och skriv sen om du tycker att det fungerar bra! :bump:
 
@Vogue cigarettrök luktar ju otroligt illa och sätter sig överallt :yuck: så det hade nog varit svårt att få bort med bara vatten men naturliga dofter så att säga kan jag tänka mig går att få bort. Sen är jag ju rätt bekväm vad gäller just det och väljer bra, ekologiska tvålar och har även eko-deo väntande i skåpet till de gånger jag kommer ihåg att använda den.

Jag slutade att använda deo helt en tid för länge sedan. Svettades som helt förstörd några dagar i början och sen gick det över. Ganska intressant tyckte jag.
 
Mycket svar det hunnit bli! :D
Tror det är bra att skölja med äppelcidervinäger ibland, har tänkt prova det längre fram. Jag har ingen svinborste utan en...ehhh vad kallas dem. Hade tänkt säga magic brush men det är ju en hästborste. Liknande fast för människor haha. Av plast. Brukar borsta några minuter i hela håret varje dag, inte för att jag vet hur nödvändigt det är men det kanske gör någon skillnad. :)
Tangle teezer, min son har en :) (fin rosa muffinsformad) jag höll på att ge upp och köpa ett Magic brush set till hästar innan jag hittade den på ngt apotek :D han var jättehåröm, inte längre.
 
Ja jag känner verkligen att jag varit lurad hela livet med svindyra schampon som egentligen bara förvärrar. Och lösningen för mig stavades vatten. Så enkelt. Älskar också olivolja till kroppen! :love:

Såpa har jag hört att många tycker funkar jättebra, har aldrig testat det men skulle jag få något riktigt skitigt i håret hade jag gärna provat. :up:

Jag har aldrig tänkt på att använda det, mest för att jag inte är förtjust i doften.
Inte hela livet :D jag har bestämt för mig att schampona under 80-talet aldrig gav mig problem eller var krångliga. Dock gnisslade håret efter tvätt och stod åt alla håll, så gissningsvis var de alla "sista schampon". (och om man tvättar håret varje dag så är det ju sjukt irriterande om håret ser bra ut först dag två eller tre)

Då tvättade man iofs håret en gång i veckan också (eller mamma gjorde på mig i alla fall). Sedan dök de upp i kombo schampo balsam och silikoner och fruktvaxer (ett från Body Shop var det som ordnade mjälleksemet) och det var då det var kört för mig (men det tog många år innan jag fattade att det var något nytt i schampona som jag inte tålde. Schampokakorna från Lush är tillbaka till 0 linjen igen, men om man bara schamponerar en gång istället för två så ser man inte ut som en elektriskt dammvippa efteråt. Speciellt om man skjöljer med äppelcidervinäger.).
 
Senast ändrad:
OT
Såpa är jättebra till de flesta hundpälsar.
Jag har linsåpa i pumpflaska till handtvätt hemma. Det är trevligt (någon grej de körde på caféerna i Visby, lokalprodukt, och jag blev förtjust och köpte hem.)
Innan hade jag Savon de Marseille, men så dök den upp överallt, och den är lite dyr för att ha med barn :D (mitt använder vansinniga mängder tvål)
 
Senast ändrad:
Hur länge har du håller på med WO? Märker du någon skillnad nu än då du började? Ändring av hårets kvalité?

Hur ofta tvättar du håret?

@hovtassfot
Snart 3 veckor tror jag. Längderna känns precis som vanligt, hårbotten och håret närmast hårbotten känns annorlunda. Det är individuellt såklart hur snabbt man får fettigt hår men tänk hur det brukar kännas typ dagen efter/två dagar efter en schampotvätt. Precis innan det börjar kännas oljigt och stripigt. Den känslan har jag hela tiden, nyduschat eller orört på flera dagar. Jag har inte den där hala, torra känslan längre utan det är mer formbart och livligt. Sen är det inte alls lika glansigt längre, det är en nackdel men jag tänker att håret naturligt kanske inte är glansigt och blänkande utan att det (för min del) varit en hinna av silikoner och allt vad schampo o balsam innehåller som gjort mitt hår glansigt. Det är inte direkt matt heller och längderna skiner lite fortfarande men hårbotten är neutral liksom. Mitt hår är naturligt blont så en med brunt eller svart hår kanske har mer glans. :)

Tvättar mer och mer sällan för varje gång. Nu tvättar jag typ var 3-4 dag men skulle vara vääääldigt skönt att kunna strunta helt i håret typ några veckor och ändå ha det i samma skick. :D Nu bor jag i en liten håla i norrland så luften är ganska ren här. Om jag hade bott i en stor stad eller hållit på med hästar eller andra starkt luktande djur skulle det nog varit svårare iom att skit och partiklar fastnar i håret på ett annat sätt.
 
@Vogue cigarettrök luktar ju otroligt illa och sätter sig överallt :yuck: så det hade nog varit svårt att få bort med bara vatten men naturliga dofter så att säga kan jag tänka mig går att få bort. Sen är jag ju rätt bekväm vad gäller just det och väljer bra, ekologiska tvålar och har även eko-deo väntande i skåpet till de gånger jag kommer ihåg att använda den.

Jag slutade att använda deo helt en tid för länge sedan. Svettades som helt förstörd några dagar i början och sen gick det över. Ganska intressant tyckte jag.
Funderar också på att sluta med deo. Just deon känns inte bra...huden i armhålorna är så tunn och jag upplever att det går rakt in i kroppen. :/ Hur gjorde du?
 
Snart 3 veckor tror jag. Längderna känns precis som vanligt, hårbotten och håret närmast hårbotten känns annorlunda. Det är individuellt såklart hur snabbt man får fettigt hår men tänk hur det brukar kännas typ dagen efter/två dagar efter en schampotvätt. Precis innan det börjar kännas oljigt och stripigt. Den känslan har jag hela tiden, nyduschat eller orört på flera dagar. Jag har inte den där hala, torra känslan längre utan det är mer formbart och livligt. Sen är det inte alls lika glansigt längre, det är en nackdel men jag tänker att håret naturligt kanske inte är glansigt och blänkande utan att det (för min del) varit en hinna av silikoner och allt vad schampo o balsam innehåller som gjort mitt hår glansigt. Det är inte direkt matt heller och längderna skiner lite fortfarande men hårbotten är neutral liksom. Mitt hår är naturligt blont så en med brunt eller svart hår kanske har mer glans. :)

Tvättar mer och mer sällan för varje gång. Nu tvättar jag typ var 3-4 dag men skulle vara vääääldigt skönt att kunna strunta helt i håret typ några veckor och ändå ha det i samma skick. :D Nu bor jag i en liten håla i norrland så luften är ganska ren här. Om jag hade bott i en stor stad eller hållit på med hästar eller andra starkt luktande djur skulle det nog varit svårare iom att skit och partiklar fastnar i håret på ett annat sätt.
Ok. Intressant :)! Lite förvånad ändå att håret är mindre glansigt. Men kanske är det så att just ditt hår då skulle behöva lite mer fukt (eller nått) än vad det i dagsläget får? Vatten är ju ganska uttorkande.
 
Funderar också på att sluta med deo. Just deon känns inte bra...huden i armhålorna är så tunn och jag upplever att det går rakt in i kroppen. :/ Hur gjorde du?
Bara la av. Jag var hemma och sjukskriven så det var inga bekymmer. Jag har förresten hittat en ny. Den är gjord med salt eller något sånt i stället och säljs med vanlig sprayflaska. Inte sån som t.ex Axe eller hårspray finns i utan en med manuell pumpgrej. Kan vara värt att prova om man är öppen för förslag.
 
Bara la av. Jag var hemma och sjukskriven så det var inga bekymmer. Jag har förresten hittat en ny. Den är gjord med salt eller något sånt i stället och säljs med vanlig sprayflaska. Inte sån som t.ex Axe eller hårspray finns i utan en med manuell pumpgrej. Kan vara värt att prova om man är öppen för förslag.
Tog tag i det igår och duschade på morgonen men sen bara struntade jag i att lägga ny deo. Samma idag när jag duschade. Efter en milslång promenad och bäddande av sängar så doftar jag inte så gott. :o Hoppas det vänder snart. Ska åka iväg utomlands för jobb/praktik om ett par veckor så börjar jag inte dofta bättre innan dess är jag nog öppen för förslag. :D
 
Ok. Intressant :)! Lite förvånad ändå att håret är mindre glansigt. Men kanske är det så att just ditt hår då skulle behöva lite mer fukt (eller nått) än vad det i dagsläget får? Vatten är ju ganska uttorkande.
Ja så kan det vara, jag har tänkt att börja med aloe vera i håret men bara inte köpt en riktig planta än...vill inte ta i något annat eller olja heller när jag väl gnuggat och masserat så mycket för att lyckas få bort oljan! Aloe vera är så enkelt att tvätta ur med bara vatten. Vi får se, kanske blir mer glansigt med tiden när det anpassat sig ännu mer! :)
 
Tog tag i det igår och duschade på morgonen men sen bara struntade jag i att lägga ny deo. Samma idag när jag duschade. Efter en milslång promenad och bäddande av sängar så doftar jag inte så gott. :o Hoppas det vänder snart. Ska åka iväg utomlands för jobb/praktik om ett par veckor så börjar jag inte dofta bättre innan dess är jag nog öppen för förslag. :D
Håll ut några dagar till, och om du känner att du behöver använda deo ändå så finns det en hel del no poo-tillåtna deos (har testat en hel del om dem så skicka pm om du vill ha tips).
 
@hovtassfot Jag började använda deo gjord på kokosolja tidigare i år. Jag gjorde egen först, men sen råkade den smälta en dag när det blev jättevarmt i badrummet och blev aldrig sig lik igen. Då köpte jag från Naturlig Deo som görs i Västerbotten. Hur bra som helst!

Tyvärr köpte jag ingen ny när mina provburkar tog slut eftersom jag tänkte göra egen igen. Men det har inte blivit av utan jag har använt konventionell deo, och det kliar nästan varje dag.

Ska nog beställa nya burkar på en gång!
 
Ja så kan det vara, jag har tänkt att börja med aloe vera i håret men bara inte köpt en riktig planta än...vill inte ta i något annat eller olja heller när jag väl gnuggat och masserat så mycket för att lyckas få bort oljan! Aloe vera är så enkelt att tvätta ur med bara vatten. Vi får se, kanske blir mer glansigt med tiden när det anpassat sig ännu mer! :)

Har du testat aloe vera tidigare?

Jag använder inte vanligt schampo utan en hårtvål och inget balsam och jag upplever också att håret glänser mindre. Min son har en aloe vera i sitt rum, undrar om jag ska sno ett blad... Hade i lite olja, men det ser mer otvättat och fett ut än att det glänser snyggt. Ingen bra lösning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: svea
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 218
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp