Water only-metoden

Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten?

Har alltid haft problem med håret. Torrt och fett på samma gång, mjälligt, slitet, kluvet, kliande hårbotten osv. Har hunnit prova mycket olika produkter och metoder men ingenting som funkat helt hundra. Sedan jag slutade med ppiller för ett år sedan har jag haft det jobbigt med fett hår. Trots att jag tvättat det max 2 ggr i veckan med frisörschampon så blev det fett efter ett dygn. Kände att det kan ju inte vara normalt att det ska vara så...
Så jag läste på och hittade WO-metoden. Körde en sista tvätt för att få bort gamla schamporester och redan nästa dag innan det hade hunnit bli fettigt sköljde jag igenom det med ljummet vattet samt gjorde en lätt massage. Fortsatte så varje dag i en vecka och håret hann aldrig ens börja bli fettigt. Nu har det gått 3 veckor sedan jag använde någon produkt annat än ren olja i håret och det känns underbart. Ingen mjäll eller kliande hårbotten vilket är otroligt skönt. Nu har det gått 3 dagar sen jag sköljde igenom och masserade hårbotten sist och det varken känns eller ser äckligt/fettigt ut. Jag vet att det här kommer låta som för bra för att vara sant, men mitt vanligtvis platta hår har fått en jättefin volym och fluff. Det är formbart på ett helt annat sätt. Självklart var jag jätteorolig för att håret skulle stinka oavsett hur rent det såg ut. Har frågat runt bland nära och sagt att jag vill ha 100% ärliga svar. Alla har svarat att det doftar helt neutralt, på samma sätt som min hud.
Är i exstas och chock. Kan det vara såhär lätt och billigt att få bukt med hårproblem!?! :eek:

Så är det någon annan som kör med WO eller har prövat? Vad tycker ni? Har ni positiva eller negativa erfarenheter?

Men alltså bara vatten, är fascinerad :rofl:
Jag älskar produkter och använder typ en produkt för var del av kroppen, minst! :p

Ganska coolt och framförallt ekonomiskt att bara används vatten dock, men skulle aldrig fungera för mig som röker och tränar mycket. Bara efter 1-2 dagar känner jag hur håret luktar rök av "ångan" som blir när man duschar av kroppen. (Duschar håret ca varannan dag och kroppen varje)
Och då är det aldrig någon som tycker att jag luktar rök mer än om jag precis kommer in.
 
Jag antar att en viss mängd av oljan mjuknar av hett vatten och rinner av helt enkelt? Eller borstas bort av en svinhårsborste el dyl. (En grej med svånhårsborste, träkam, hornkam är ju att fördela fett från hårbotten ned i längderna på håret där det hör hemma) Tror inte att man kan ha hur mycket olja som helst i håret utan att det rinner av med varmt vatten. (Pannkakslaggar diskas ju också med bara vatten :D)
Jag undviker för varmt vatten till håret eftersom hårstråna inte slits lika mycket då. Men visst kan tänka mig att man får bort lite olja ur håret vid riktigt varmt vatten och man gnuggar samtidigt, inte allt men en del av oljan kan då rinna bort i det varma vattnet. Precis som med pannorna :).
 
Men alltså bara vatten, är fascinerad :rofl:
Jag älskar produkter och använder typ en produkt för var del av kroppen, minst! :p

Ganska coolt och framförallt ekonomiskt att bara används vatten dock, men skulle aldrig fungera för mig som röker och tränar mycket. Bara efter 1-2 dagar känner jag hur håret luktar rök av "ångan" som blir när man duschar av kroppen. (Duschar håret ca varannan dag och kroppen varje)
Och då är det aldrig någon som tycker att jag luktar rök mer än om jag precis kommer in.
Mycket på marknaden är rena skiten, oavsett hur de marknadsförs eller hur dyra de är. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att många produkter antingen har framställts på ett mindre bra sätt, är dåliga för miljön, allergiframkallande, innehåller plast, ej är EKO (bara en vissa ingredienser) trots att det står att de är EKO. Osv, osv.

Mycket av produkterna kan man dessutom använda till flera områden. Helt onödigt och bortkastat att använda en produkt till enbart en kroppsdel.
Kroppen behöver dessutom tid att återhämta sig och att man inte skrubbar huden varje dag. Det ska räcka med en gång i veckan, annars sliter man bara på hyn helt i onödan.
Smörja in sig kan behövas under vinterhalvåret om man har torr hud. Men då vara väldigt påläst om vad man kletar på kroppen. Annars är risken stor att man kletar på diverse mindre bra saker som i längden inte tillför något gott.
 
OK, det visste jag inte.
Är det för att den smakmässigt har dålig hållbarhet?
Man är ju van att helst ha mindre processer/tillsatser i det man ska äta än för andra ändamål. :)

Förmodligen både smakmässigt och hållbarhetsmässigt. Det är ingen produkt jag är intresserad av, den klarar inte uppvärmning och jag äter sällan sallad med oljedressing.
 
Jag undviker för varmt vatten till håret eftersom hårstråna inte slits lika mycket då. Men visst kan tänka mig att man får bort lite olja ur håret vid riktigt varmt vatten och man gnuggar samtidigt, inte allt men en del av oljan kan då rinna bort i det varma vattnet. Precis som med pannorna :).
Tja jag tänkte ju inte på skållhett ;) men ganska varmt gillar jag att duscha även om jag vet att det inte är perfekt för håret. Olivolja som de verkar använda är ju flytande i rumstemperatur så.
 
Jag blir ganska sugen på att prova faktiskt. Använder BM sen länge och det fungerar bra även om mitt hår som alltid lätt blir torrt och frissigt och slits lätt. tvättar det ibland med urtekrams tvål. (Samma innnehåll på tvålen, schampot och duschcremen ju :cautious: )
Det skulle vara toppen om det faktiskt fungerade men jag är ändå tveksam pga av att jag dagligen vistas i stallet.
 
Mycket på marknaden är rena skiten, oavsett hur de marknadsförs eller hur dyra de är. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att många produkter antingen har framställts på ett mindre bra sätt, är dåliga för miljön, allergiframkallande, innehåller plast, ej är EKO (bara en vissa ingredienser) trots att det står att de är EKO. Osv, osv.

Mycket av produkterna kan man dessutom använda till flera områden. Helt onödigt och bortkastat att använda en produkt till enbart en kroppsdel.
Kroppen behöver dessutom tid att återhämta sig och att man inte skrubbar huden varje dag. Det ska räcka med en gång i veckan, annars sliter man bara på hyn helt i onödan.
Smörja in sig kan behövas under vinterhalvåret om man har torr hud. Men då vara väldigt påläst om vad man kletar på kroppen. Annars är risken stor att man kletar på diverse mindre bra saker som i längden inte tillför något gott.

Och varför förutsätter du att jag köper dyra skitprodukter? :cautious:

Om det är någon som är noga med vilka och varför det blir just de produkter jag använder så är det jag.
Priset har inget med saken o göra, jag kan köpa läppbalsam för 35kr och serum för 2000kr.
Det som avgör är varken märke eller popularitet, det är funktionen.

Jag är mycket påläst om hud och kropp och tar väldigt väl hand om mig, tackar som frågar, förövrigt. :up:
 
Jag började faktiskt med no poo i helgen, så jag kan inte riktigt utvärdera det ännu. Körde med ett sista-shampoo i fredags och har nu tvättat håret två gånger med bikarbonat och sedan skjölt ur med äppelcidervinäger och kallt vatten. Men helst skulle jag vilja köra med bara vatten. Hade varit så smidigt!
 
Jag skulle så gärna vilja återgå till Balsammetoden men tyvärr har vi för hårt vatten och bild up sker fort och kraftigt. Det fungerar inte ens med att bara köra sista-schampo var 3:e-4:e gång.

Jag älskade verkligen det.
 
Mycket på marknaden är rena skiten, oavsett hur de marknadsförs eller hur dyra de är. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att många produkter antingen har framställts på ett mindre bra sätt, är dåliga för miljön, allergiframkallande, innehåller plast, ej är EKO (bara en vissa ingredienser) trots att det står att de är EKO. Osv, osv.

Mycket av produkterna kan man dessutom använda till flera områden. Helt onödigt och bortkastat att använda en produkt till enbart en kroppsdel.
Kroppen behöver dessutom tid att återhämta sig och att man inte skrubbar huden varje dag. Det ska räcka med en gång i veckan, annars sliter man bara på hyn helt i onödan.
Smörja in sig kan behövas under vinterhalvåret om man har torr hud. Men då vara väldigt påläst om vad man kletar på kroppen. Annars är risken stor att man kletar på diverse mindre bra saker som i längden inte tillför något gott.
:bow:
Jag blir bara torrare och torrare av diverse produkter som ska hjälpa om jag typ glömmer. Då är det mycket värre än innan jag började.
Och då har jag fått ''utskrivet'' av kunniga människor.:down:
 
OK, det visste jag inte.
Är det för att den smakmässigt har dålig hållbarhet?
Man är ju van att helst ha mindre processer/tillsatser i det man ska äta än för andra ändamål. :)
Jag tvättar håret en gång i månaden men då med biologiskt nedbrytbart diskmedel. På kroppen använder jag dock ingen tvål, utan bara vatten och skrubbning och jag kan säga att det fungerar lika bra som att använda tvål! Och så använder jag inte heller deodorant.
 
Kör WO lite till och från. Har inte fått in en ordentlig rutin för det än, men hade gärna kört enbart WO. Ibland blir det ägg, och ibland tjärtvål och surskölj (äcv). Däremellan händer det att det blir WO (ibland med surskölj, ibland utan).

Borstar du med svinhårsborste mellan tvättarna, eller har du hoppat över det helt?
Mycket svar det hunnit bli! :D
Tror det är bra att skölja med äppelcidervinäger ibland, har tänkt prova det längre fram. Jag har ingen svinborste utan en...ehhh vad kallas dem. Hade tänkt säga magic brush men det är ju en hästborste. Liknande fast för människor haha. Av plast. Brukar borsta några minuter i hela håret varje dag, inte för att jag vet hur nödvändigt det är men det kanske gör någon skillnad. :)
 
När jag körde honungs- och bikarbonattvätt tränade jag en del och tvättade med bara vatten flera dagar i veckan. Ca en gång i veckan tvättade jag med honung och varannan vecka med honung och bikarbonat. Funkade väldigt bra: håret var jättefint och hårbotten bra. Sedan började jag ned shampoo igen och det började klia i hårbotten, något jag i princip aldrig haft problem med förut. Jag tvättar tyvärr fortfarande med shampoo och balsam och kliandet har blivit bättre, men jag skulle gärna återgå till honung och bikarbonat och vattentvätt.
 
Ni som använder ägg i håret. Är det för att rengöra eller något annat?

Om man använder sig av vattenmetoden så får man inte använda sig av några produkter i håret. Eller finns det undantag?

@hovtassfot oljan du har i håret har du det enbart på längderna eller även i hårbotten?

Jag har torrt hår och det har blivit bättre sedan jag började tvätta håret mer sällan. Ca en gång i veckan. Ibland två. Det är stor skillnad för bara några år sedan och håret känns alltid bäst ca 3 dagar efter tvätt.

Använder faith in natures schampo och balsam. Ibland Änglamarks baby, det kliar inte håret av och blir samtidigt rent.

Hur ska man egentligen massera närmande enbart har vatten och hur länge?
Hårbotten har redan lite naturlig olja. En sån liten mängd att den inte syns men det finns liksom ändå där iom att man inte har någonting som tar bort 100%. Så jag har några droppar i längderna, ungefär där man brukar applicera balsam.

Massagen gör jag genom att jag börjar fram i hårfästet och mjuk men ändå ganska bestämt gör cirkulerande rörelser närmast hårbotten och sakta arbetar mig bakåt till jag tagit mig igenom hela hårbotten. Brukar ta ca 2 min men har man jätteoljigt hår så kan man få göra längre tid för att få bort allt. Särskilt i håret vid nacken som ligger instängt och därför ibland blir extra fettigt. :)
 
Mycket svar det hunnit bli! :D
Tror det är bra att skölja med äppelcidervinäger ibland, har tänkt prova det längre fram. Jag har ingen svinborste utan en...ehhh vad kallas dem. Hade tänkt säga magic brush men det är ju en hästborste. Liknande fast för människor haha. Av plast. Brukar borsta några minuter i hela håret varje dag, inte för att jag vet hur nödvändigt det är men det kanske gör någon skillnad. :)
Jag vet vilken borste du menar, har en sådan själv som jag använder (mer än svinborsten) :D
 
Jag använder med bara olivolja till kroppen. Jag får ofta utslag annars. Olivolja eller coccosolja till håret med.
Min farmor körde alltid på olivolja, klok människa det där. hon föredrog alltid det naturliga och enkla ;)
Ja jag känner verkligen att jag varit lurad hela livet med svindyra schampon som egentligen bara förvärrar. Och lösningen för mig stavades vatten. Så enkelt. Älskar också olivolja till kroppen! :love:
Jag försöker köra bm men tvättar igenom med gulsåpa en gång i veckan. Märker stor skillnad på mitt hår :D
Såpa har jag hört att många tycker funkar jättebra, har aldrig testat det men skulle jag få något riktigt skitigt i håret hade jag gärna provat. :up:
Linfröolja då varför har ni inte det i håret?
Jag har aldrig tänkt på att använda det, mest för att jag inte är förtjust i doften.
 
Ptja... det är väl knappast tänkt att man skall rengöra sig själv med annat än vatten om man utgår från naturen. Shampoo är ju någon vi har uppfunnit. Men det är ju heller inte meningen att vi skall använda produkter i håret, så länge du inte har i något i det så kommer det ju fungera bra. men olja t.e.x kan du inte tvätta ur med vatten, så där kommer du förmodligen få en build up av fett efter ett tag.
Det förstår jag faktiskt inte hur man använder sig av olivolja och andra oljor i håret och sen bara vatten. Mitt hår skulle bli väldigt tungt pga allt fett som bara blir lager på lager. Det kan väl inte vara så bra för hårstråna?
Jag vet inte hur det blir för andra men jag upplever att mitt hår suger upp oljan för det känns helt torrt liksom. Om jag applicerar tex. kokosolja så det ser stripigt ut på morgonen så är håret ändå torrt på kvällen. En del nöts nog av mot kläder men tror en del sugs upp av håret också. Särskilt fettet i hårbotten märker jag sugs upp eftersom det inte kommer i kontakt med något annat än just håret.
 
Jag kör nästan på det. Använder schampo en gång varannan vecka i alla fall ca, ibland oftare (tex om jag ridit och ska hem till allergiker direkt) ibland kanske på sommaren mer sällan. Använder schampokaka från Lush som har SLS men inte silikoner och grejs. Använder äppelcidervinäger som balsam.

Det blir fint av vattentvätt men jag tycker jag behöver tvätta det med schampo så ofta. Men vattentvätten fungerar tveklöst bra efter tex träning, salter och svett försvinner.
Behöver använda svinhårsborste när jag borstar håret också för att det ska bli bra.

Det kliar väldigt sällan nu och känns väldigt trevligt. (Jag har haft mjälleksem och elände och kli osv i omgångar. Ett tag bytte jag schampo hela tiden och det fungerade kortare tid, ett tag hade jag kortisonlösning för hårbotten. Det här fungerar bättre. Nu skulle jag nog kunna använda normalt schampo några gånger utan problem, men jag gillar inte känslan av dem längre ändå :).)
Det låter som något som funkar toppen för dig! Är ju underbart när man haft ett problemhår och sen ääääntligen hittar något som fungerar och känns bra. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 305
Senast: svea
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 218
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp