Problem med att spara spel

aiquen

Trådstartare
Jag har nyligen installerat Arvet från Rosemond Hill. Spelet fungerar bra, men när jag försöker spara så blir allting på skärmen svart och så kommer denna ruta upp:

rosemondhill.jpg


Sedan lägger spelet av.

Vad kan det vara för fel?

Jag sitter på en dator modell "ganska ny", med Vista.
 
Sv: Problem med att spara spel

arvet från rosemond hill verkar inte komma överens med vista.. provade spela detta hemma hos mina föräldrar som har en ny dator med vista. hände samma sak som för dig + lite andra småfel (spelet hakade upp sig, det gick ibland inte att öppna dörrar..osv) här på min egen dator (köpt för ca ett år sedan med xp) fungerar det felfritt! :) har hört av många med långt bättre datorkunskap än mig :angel: att vista bara är skit. antar att det kan ligga nånting i det ;)
 
Sv: Problem med att spara spel

har hört av många med långt bättre datorkunskap än mig :angel: att vista bara är skit. antar att det kan ligga nånting i det ;)

Jag har hört att det bara är korkade människor som använder argumentet "har hört" :angel:


Det fattar du väl att spel utvecklats för existerande operativsystem (OS) och inte för eventuellt kommande. Om OS:et inte var utgivet när spelet lanserades så är det väl knappast OS:et det är fel på?
Det finns vad jag vet inte något existerande OS som är 100% bakåtkompatibelt.

Om man absolut måste spela spelet får man ju se till att skaffa ett OS som är kompatibelt med spelet :idea:
 
Sv: Problem med att spara spel

Är nästan 100% säker på att detta kommer fungera, har haft liknande problem med äldre spel och detta har löst problemet.

Gå in i mappen där spelet är installerat
ex: C:\Program Files\Rosemondhill

Där hittar du iaf ".exe" filen som startar upp spelet när du klickar på den, högerklicka på den ikonen och välj Egenskaper, därefter klicka på Kompatibilitet, kryssa för Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för: och välj i menyn under exempelvis Windows 98 eller om spelet är ännu äldre, 95.

Mitt OS är 98 och säkert är det så att det kan se annorlunda ut på Vista men det SKA gå att ändra kompatibilitetsläget till andra OS.

Och ja Dragongirl, vista är ren skit :P.
 
Sv: Problem med att spara spel

Hoppsan, har den här tråden vaknat till liv igen.

Men jo, jag har i alla fall för mig att jag ändrade kompatibilitetsläget till 95/98 (eller XP), utan att det hjälpte. Dock så insåg jag att trots att spelet lade av när jag tryckte på Spara, så sparades det faktiskt. Visserligen var det lite omständigt att behöva starta om spelet varje gång jag sparat det, men det fick gå.

Nu är dock spelet klarat och avinstallerat sedan länge. ;)
 
Sv: Problem med att spara spel

Jag har hört att det bara är korkade människor som använder argumentet "har hört" :angel:


Det fattar du väl att spel utvecklats för existerande operativsystem (OS) och inte för eventuellt kommande. Om OS:et inte var utgivet när spelet lanserades så är det väl knappast OS:et det är fel på?
Det finns vad jag vet inte något existerande OS som är 100% bakåtkompatibelt.

Om man absolut måste spela spelet får man ju se till att skaffa ett OS som är kompatibelt med spelet :idea:

Ja, jag erkänner villigt att jag är oerhört korkad vad gäller datorer, så du har alldeles rätt i det. Men både min egen och i stort sett alla jag känner har upplevt att vista inte är något vidare i de flesta avseenden (inte bara när man spelar arvet från rosemond hill då alltså). Jag har inte speciellt stor kunskap om datorer så jag har ingen aning om hur bakåtkompatibelt någonting är.. Att det var just operativsystemet det berodde på var bara ett förslag på vad det kanske skulle kunna vara.. Är, som sagt, långt ifrån någon expert på området.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 950
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 257
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 824
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp