Problem med färskfoder...

C

crazy

Någon mer som haft problem med att få hundar att äta färskfoder?

Köpte hem 100 kg fryst färskfoder...har 2 stycken greyhounds...den ena är mer kräsen än den andre...den andre tycker i princip att allt går att äta...men med färskfoder blev det tvärstopp på bägge.

De tog tuggor i munnen och spottade ut det över hela golvet vid första fösöket...de såg allmänt äcklade ut faktiskt.Dag 2 serverade jag fram det igen...de gick fram och luktade och gav mej bara en sur min och gick och la sej igen.

En uppfödare sa att man skulle lägga maten i munnen på dem...men va fasen de har ju redan haft maten i munnen ju!?!

Tycker alla pratar så gott om färskfoder...men varför äter inte mina hundar det...måste de vänjas in på det redan som små eller?
 
Har två hundar som reagerade likadant som dina. Jag köpte Fodax och de spottade bara äcklat ur sig maten. Jag var envis men de var envisare- efter flera dagars svält gav jag upp och de fick annan mat istället. Typiskt när man fyllt halva frysen med färskfoder!
 
Tjenixen! Kan berätta att min lilla Bella inte heller är så förtjust i sk (fruset) färskfoder. Det minsta lilla jag tinade det för mycket så vägrade hon äta det. Annars åt hon pyttelite. Jag undrar om man inte ska vänja dem som små för att de ska uppskatta det till fullo?

Eller så är bara vissa hundar lite mer kräsna kanske?

Mejl är på G förresten! Du vet...julhelgerna med allt vad det innebär av att köra hit o dit...!

Hur blev det med GDvalpen? Vi kan ju ta det på mejl om du hellre vill?
 
Jag har en hund som inte äter nágon mat nästan.
Hon gillade färskmaten i början, som med all annan mat, men sedan är ju nyhetens behag borta.....
Tror inte att det behöver tillvänjas, antingen gillar de det jätte mycket eller ocksá inte.
 
Mmmm och jag har HELA frysen full! ;)

Vi får hoppas att vår nya GD valp kommer att käka upp det...annars vet jag inte vad jag ska göra med det?

Skönt att det inte bara är jag som har haft problem!
 
Vi hämtar henne(GD-valpen) den 30/12! ;)kl 09.00

Haft äldsta greyhoundtiken på Läckeby djurklinik i helgen...svullnade upp i halsen pga av infektion i spottkörtel...TROR de...vi får hoppas att medicinen hjälper!Annars blir det fler turer och behandlingar...håll tummarna för henne!

Phu...vi har haft fullt upp i jul!Dina mail alltid lika välkomna! ;)
 
Ja där har vi andra varianten...vissa hundar kan gilla vissa sorters mat ibörjan...för att lika snabbt tröttna...visst är det jobbigt!Vår äldsta tik har en tendens till att vara sådan! ;) :crazy:
 
Jaha, precis vad ni behövde utöver allt annat...ett veterinärbesök! Grattis :crazy: Det kan väl inte vara färskfodret hon reagerat mot? ;)

Förstår om du längtar till tisdag! Valpar är såååå härligt! Själv har jag bestämt mig för att para Bella om drygt ett år. Hon ska ju snart löpa för andra gången, i januari (om hon tänker hålla sig till 6 mån emellan)...så om ca 1½ år ska det drälla av schäfervalpisar här! :love:
 
Ja du har så rätt! :crazy:

Jag vet inte vad jag gjort sista månaderna...trampat sönder en spegel eller missat en svart katt över vägen eller nåt?

Vi har haft så mycket otur med allt på en gång så man kan bli tossig för mindre! :crazy:

Längtar till tisdagen!Ska maila bilder så fort jag kan till dej så du får se puppisen...alla andra som är nyfikna är givetvis välkomna att höra av sej också! ;) :D

Åhhh jag är så svag för schäfer-puppisar! Ibland har jag önskat mej en schäfer...ja du vet av den gamla bastanta typen...de är sååå fina! :d
 
så om ca 1½ år ska det drälla av schäfervalpisar här!

Ha ha ha vänta Du bara! :devil: :devil:

Jag har också länge sett fram emot schäfervalpisar och nu är de här. 6 st monster som gör allt för att förstöra. De är imorgon 5 veckor och visst är de gudomliga :love: men ack så jobbiga :angel:

De är sjövilda och beter sig mest som pirayor. :cry:

Jag har snart inte en strumpa hel. Så fort jag kommer så kastar de sig över mig och tuggar och biter och kissar och skiter. :smirk:

Vi har de lösa i kök, hall och ett tomt omöblerat rum. Där kan de springa fritt och att laga mat är inte roligt längre. De tuggar mig på hälsenorna och tycker att det är jättemysigt. :smirk: De tycker även att de ska få springa i hela lägenheten och när de inte får de så skäller de och hoppar mot kompostgallret jag har som avskärming. Och de ger sig inte förrän efter 20 min skällande.

Tja att uppfödare säger att de inte saknar dem efter 8 veckor börjar jag förstå. :crazy: :D

Men vad gör man de är helt underbart fina, söta och mysiga så man blir ju alldeles kär varje gång man tittar på dem. :love: :love: Och den dagen det är dags för leverans kommer jag gråta floder. :cry: och så kommer man snabbt glömma allt det jobbiga och bara komma ihåg det skojiga och så står man där med en kull till. :D :angel:
 
Oj! Föder du upp schäfervalpar i en lägenhet?!! :o Vad tycker grannarna om det egentligen? :p

Vi bor på gård och det tycker jag är super när det sen kommer till att föda upp hundar. Ingen som hör den skräniga flocken vid matdags etc. Ev kommer vi att göra om någon del av något stall eller annan byggnad till kennel så man slipper slitaget inomhus. Där kan de härja fritt! Naturligtvis handlar det inte om att isolera hundarna där (bäst att förklara innan nån förståsigpåare börjar protestera...) ;)

För att återgå till färskfodret: jag kan tänka mig att använda fruset färskfoder när det är dags att börja tilläggsmata valparna! Hellre det än köttfärs. Det är ju trots allt lättsmält o innehåller en hel del nyttigheter. :idea:
 
Oj! Föder du upp schäfervalpar i en lägenhet?!! :o Vad tycker grannarna om det egentligen? :p

Jag har också tagit en kull när jag bott i lägenhet. Utrymmesmässigt var det inte så stor skillnad då vi bor ganska stort och kunde ge valparna ett eget rum. Men när de blev 4-5 veckor gamla började de väsnas rejält så fort man stängde in dem i valphagen! Var tvungen att skippa valphage helt med tanke på grannarna bara för att få tyst på valparna. Det sprang fritt i lägenheten istället och prickade utlagda tidningar hyffsat bra :).
 
Hehe! Låter som att slitaget blev hyfsat stort! Men det kanske var en mindre ras än schäfer? Ganska många föder ju upp tex dvärgraser i lägenhet, utan större problem. Men de får väl oftare små kullar o de är ju kanske inte lika högröstade? :D
 
Fungerar utmärkt! Nu pysslar jag ju egentligen inte med uppfödning, men då jag köpte min tik utav en uppfödare som egentligen ville behålla henne, så kom vi överens om att jag fick köpa henne mot att uppfödaren fick ta en kull på henne om hon blev bra. Sagt och gjort, nu är kullen här!

Jag hade som val att antingen lämna bort henne till uppfödaren under 10-11 veckor (där hon skulle få det jättebra) eller att ha henne och valparna hemma. Då jag inte vill skicka iväg min tik, då hon är väldigt fäst vid mig och jag vid henne :love: och uppfödaren inte ville ha mig sovandes på tältsäng i hennes sovrum under 10 veckor :D :angel: så var det enklast för mig att ta kullen hemma.

Ingen granne har klagat och vi har nyligen satt upp en lapp i porten om att vi har bäbisar och att de lev. i mitten på januari. Valparna har faktiskt lugnat sig åtskilligt. De är väldigt duktiga faktiskt :D *stolt*
 
Hehe! Låter som att slitaget blev hyfsat stort! Men det kanske var en mindre ras än schäfer? :D

He he, de var faktiskt inte speciellt gnagbenägna valparna. Bet mest på sina leksaker. Men så var jag ju hemma och passade dem dygnet runt också. Kull med 6 st Welsh Corgi Cardigans... :D
 
Min låtsasmamma födde upp Grand Danois i lägenhet under flera år! Det funkade utmärkt.. Man ger ett eget rum åt valparna som dom får vara i, antingen hela tiden eller att dom släpps ut vid 5 veckors ålder, beroende på vad man själv vill.
När hon gick ut med dom så gick tiken först, sen 6 nästan identiska valpar på en spikrak linje bakom henne och så uppfödaren sist. Tiken lät inte valparna lämna ledet förrän dom var framme vid stora gräsmattan, då fick dom springa!

Var så himla skoj att se hur 6 sjövilda, galna, tokiga, skrikande valpar gick knäpptysta på ett led. Första gången försökte dom springa och då var tiken där blixtsnabbt och gav dom ett ordentligt nyp i halsen och sen dess hade dom sitt led där i 3 veckor :D

Men det går alldeles utmärkt. Vi föder upp Fransk Bulldogg i lägenhet, och dom låter lika mycket som någon annan ras. Man får dock anpassa sig efter varje valpkull i hur man ska göra helt enkelt :)
 
Precis tvärtom för mig. En mkt kräsen och envis hund smakade lite försiktigt i början. Sen slukade han allt och matvägrade aldrig mer efter det.

Se till att inte servera det allt för kallt. Till våra blandar vi i lite ljummet vatten så det blir mer som gryta eller tjock soppa. Mest för att de inte skall kunna sluka allt i ett glufs.
 
Wow! Då har du ju klarat det galant måste jag säga! Och så har du säker snälla grannar med :D

Jag kan förstå att du inte ville lämna bort din tik så länge. Sjysst av uppf/säljaren att du kunde ha henne hemma istället. :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 270
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp