Problem med magen, lr är det normalt ?

What

Trådstartare
Har väl främst senaste året känt att jag märkt av min mage mer än jag gjort förut. Blev sen jag började studera på högskolan.

Äter sen dess laktosfritt, tycker det hjälper och märker skillnad om jag fuskar med det. Försöker undvika vitt bröd och för mkt mjöl, känner mej ofta uppblåst av det.

Funderar på om jag är känslig mot gluten lr har IBS lr något. Har faktiskt dålig koll på vad som är normalt och vad som inte är det.

Vet ju att kaffe och alkohol väl inte är det bästa för magen, men är det vanligt att man blir väldigt bubblig och magont och att magen låter väldigt mkt om man dricker 4 koppar kaffe en dag ? Mäter då alltså till 4 koppar i kaffebryggaren.

Eller att magen känns typ utslagen dagen efter att man druckit 3-4 öl ? Och att man får halsbränna ?

Har funderingar om det kanske är något som borde kollas upp, men vet inte om allas magar kanske reagerar som min gör mer lr mindre ?
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Dricker en hel del energidryck och får av det bubblig, lite gasig mage och känner mig ibland nästan bakisillamående och får halsbränna.
Kaffe och alkohol och stress är vanliga grejer som kan ge magkatarr, alla har vi olika känsliga!

Hittade en rätt bra länk om halsbränna och magkatarr
http://www.lj.se/infopage.jsf?nodeId=24446&childId=231

Om du märker att problemen ökar då du fuskar med laktosfritt så kan du vara laktosintolerant, finns receptfri medicin att ta dom gånger man "måste" fuska t.ex. ifall man blir bjuden på mat, äter på resturang etc.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jag har de senaste åren haft känslig mage och skulle jag druckit fyra koppar kaffe så hade jag hängt över toastolen resten av den dagen. Samma sak om jag hade druckit 3-4 öl. Det hade räckt med en öl. Båda öl och kaffe är väldigt elakt mot magen så försök hålla dig ifrån det eller iallafall drick så lite som möjligt. Om man har en intolerans mot något så är det ju inte konstigt om magen blir känsligare även för andra saker man äter eller dricker.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Hade också lite problem med magen när jag pluggade, stress gör mer knas med magen än man tror. Jag var på Vc och de menade att det var ibs vilket alla får som diagnos om de inte vet vad det är.
Numera har jag inga problem alls, dock klarar den inte alkohol för då blir jag konstig i magen dagen efter.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jag tyckte den länken var bra! Tack för att du delade med dig!
Jag har själv problem med magkatarr som blir värre vid alla förändringar, stress och så vidare. Så bara börja skolan skulle definitivt räcka för in mage att börja krångla. Undvika kaffe, alkohol, stark mat och fet mat brukar bli mina första åtgärder... Och att äta lite men ofta.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Ja det där bakisillamåendet känner jag oxå igen! Bra länk! :)

Ja laktoskänslig är jag nog garanterat, känner av det bara jag druckit kaffe med vanlig mjölk i oftast.

Att jag funderat på gluten är för att jag läst på flera sidor och då förstått det som att om man blir laktos intolerant så är man troligen glutenintolerant oxå. Att det är för att man ätit gluten så pass länge fast man inte tål det, så att man tillslut inte kan bryta ner laktas.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Har också rätt tjorvig mage och gjorde som du och undvek bröd (min största last) och bytte ut till laktosfria produkter. Nu har jag gått ett steg längre och äter i princip inte laktosfria produkter heller, utan har bytt ut det mot havreprodukter. Märker faktiskt stor skillnad!

Om jag nu råkar äta nån cremé fraiche eller liknande så ballar magen ur totalt!
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jo att kaffe och alkohol inte direkt är bra för magen har man ju hört. Svårt att undvika helt tkr jag. Har tänkt flera ggr att jag ska sluta dricka kaffe, men har väl inte gått inför det tillräckligt mkt kanske.

Vet inte hur jag ska komma igång på morgonen utan mitt kaffe :o
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jo man kan ju stressa på ganska mycket när man pluggar!
Är tydligen inte ovanligt att man får magproblem när man flyttar hemifrån första gången och börjar plugga. Blir väl mycket stress i kombination med andra matvanor.

Jag har en kusin som oxå haft/har problem med magen hon har fått diagnosen IBS. Men man får alltså bara en diagnos ? Inget som kan hjälpa mot det ? Tänker att kostråden måste man ju kunna kolla upp på internet isf :)
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Men du äter ändå gluten ? Du undviker bara bröd alltså ?

Jag dricker oxå havremjölk :) jag försöker undvika att äta pasta, bröd och sånt. Men ibland känner jag, att vad ska man äta egentligen :eek:. Kan ju inte leva på grönsaker, som i mitt fall då mest består av morötter,potatis och vitkål. Och sen nått slags protein till...
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jo jag äter gluten :) men i mindre mängder, äter aldrig pasta osv.
Försöker dock undvika det i den mån det går, svårt när bullar och fikabröd är så satans gott :d

Du kan ju äta quinoa :) det äter jag istället för bulgur/couscous! Sen tycker jag dom glutenfria pastaprodukterna är rätt bra också, om man nu vill äta det!
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Ofta är det ju så att man blir känslig mot det mesta när man är stressad. Och man kan vara stressad utan att veta om det! Och dessutom kan man bli stressad av att vara stressad, och då blir man ju ännu känsligare.

Jag märkte själv att jag mådde bättre under stressiga perioder om jag åt mer eller mindre vegetariskt. Åt dock fisk och lite kyckling (soja-vägrare!).
Jag åt mycket röda linser, broccoli, spenat. Mycket soppa (massor med vätska!). Efter ett tag lugnade både mage och huvud ner sig.

Hade några tjejer i klassen som detoxade med jämna mellanrum, de tyckte att det funkade kanon mot det mesta när vi stressade.

Alkohol slår ut magen på nolltid när man är stressad. Undvik det tills allt lugnat ner sig och ett par veckor till.
Kaffe ska jag inte säga något om, är själv storkonsument och skulle nog inte kunna skippa det :o
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Min mage är rolig.
Den klarar inte av laktos på morgonen och blir arg av gluten (främst i brödform) på kvällen.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

okej, ja jag äter sånt sällan men tkr ju egentligen att pasta och bröd, som baguette är så himla gott egentligen.
Okej så det är quinoa man kan äta som är glutenfritt alltså ?

Har nog inte provat glutenfri pasta faktiskt, gissar att den är mycket dyrare än vanlig pasta ?
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

glutenintolerans och laktosintolerans ihop har jag dålig koll på har hört att de ska finnas samband men turligt nog har vi alla laktosintoleranta i min familj sluppit det :)

Men kan skriva under på magkatarr + stress och dåliga matvanor, håller på att avlida enligt mig själv av min magkatarr just nu, ska ut och resa på söndag, har blivit flygrädd igen, har inte packat nånting och ätit jätteonyttigt på senaste!
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

När jag tänker efter så var det nog i samband med att min mage krånglade som jag också blev mer och mer vegetarian. Har inte haft problem sedan jag slutade med kött, om det finns en koppling där kanske.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Kanske är någon slags pseudoeffekt, men jag är övertygad om att man mår bättre av att skippa köttet då och då. Framförallt processat kött (vilket det mesta köttet ju faktiskt är).
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Ja rött kött är ju en bidragande faktor till tarmcancer vilket inte pratas om så mycket, så nog borde alla dra ner på det.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jo quinoa är helt glutenfritt :)
Tror pastan är dyrare, jag har inte tänkt på det när jag köpt den... men alla "specialprodukter" är ju tyvärr oftast dyrare.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Det skulle iallafall förklara varför jag aldrig mår helt bra efter att ha ätit rött kött. Äter det extremt sällan men tycker det är vansinnigt gott. Dock tar obehaget efteråt lite udden av upplevelsen :(
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 843
Senast: lilstar
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838
Övr. Barn Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han...
Svar
13
· Visningar
1 604
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 171
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp