Problem med magen, lr är det normalt ?

Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Intressant! Ytterligare en anledning till att minska köttkonsumtionen.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jag har problem med magen, började märka av det då jag slutade 9an.

haft problem i flera år men så testade jag att sluta med fullkorn och andra olösliga fibrer, då blev magen bra :O
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Har ingen koll på hur vanligt det är, men min mage är också känslig för en del saker.

En gång bestämde jag mig för att inte dricka läsk en period eftersom jag levde galet ohälsosamt. Efter två veckor (tror jag att det var) så drack jag ett glas cola, och det kändes som om min mage skulle vända ut och in på sig och mörda mig samtidigt. J*vlar vad ont(!) jag fick och vad dåligt jag mådde. Sen den dagen kan jag inte dricka kolsyrat öht. Halvt avslagen cola osv går finfint, men just kolsyran i många drycker nästintill dödar mig.

Jag bestämde mig också för att dra ner på mängden bröd vid ett senare tillfälle. Vips blev jag mer avslappnad, fick lättare att fokusera(!) på viktiga saker och hade mer energi. Sedan upptäckte jag, när jag åt bröd igen, att jag fick ont i magen och dessutom började prutta galet mycket :o

Efter att ha experimenterat med kosten en del har jag upptäckt att jag mår bäst av vegetarisk mat, endast fullkorn om jag äter pasta eller så, inget bröd, kolsyrefri dryck och så lite socker och snabbmat som möjligt. Det kan låta mycket, men efter ett litet tag är det lätt att leva så och hjälp vad mycket bättre jag mår nu jämfört med förut.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

okej, ska försöka komma ihåg vilket det är som är glutenfritt :) blir lätt förvirrad av alla gryn, quinoa, bulgur och mathavre osv :p

Ja det är ju det, mjölk och fil kostar ju typ det dubbla när det är laktosfritt :meh: känns som det lätt blir dyrt om man bara ska köpa specialprodukter, har ju inte super mkt pengar när man studerar.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Nej rött kött är ju inte så bra! Men som jag förstått det är det väl främst eller bara nitriten som vi tillsätter köttet som blir cancerogent när det sedan upphettas/steks :meh: vet inte om det är nåt ämne i själva köttet som är cancerframkallande ?
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Okej, ja läsk dricker jag knappt längre, men tänker mej att kolsyran inte är super bra för magen.
Jag tycker också att jag märker att jag blir piggare när jag äter bättre :) dvs inte så mycket vitt börd och sånt.

Men är svårt att veta vad jag ska äta, är ganska "kräsen" av mej som person och mitt utbud av mat har ju inte direkt ökat sen jag börjat få problem med magen :meh:

Men om du äter vegetariskt hur funkar det med bönor,linser och sånt, om du äter det ? det kan ju också vara lite jobbigt för magen att smälta. Kan jag tycka iaf!
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Vad jag förstår så är det 'mycket högre risk' om man äter charkprodukter men ändå förhöjd risk med enbart rött kött också.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Men om du äter vegetariskt hur funkar det med bönor,linser och sånt, om du äter det ? det kan ju också vara lite jobbigt för magen att smälta. Kan jag tycka iaf!

Jag, och många med mig, upplever att det handlar mycket om en vanesak. Magen behöver vänja sig vida att smälta bönor osv (äter man kött äter man kanske inte så mycket bönor). Man får helt enkelt introducera det med vett, typ som för hästar på grönbete :D (Sedan finns det såklart de som inte kan äta bönor och sådant också, men jag tror och upplever att de flesta reagerar för att magen helt enkelt inte är van.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jag har nyligen fått "diagnosen" IBS-c (förstoppningsbetonad). Ska till dietist, det har man rätt till när man har diagnosen, men det är inte förrän i december :meh: Har alltid haft klen mage, blir lätt illamående särskilt efter fet mat. Kunde vakna på natten och kräkas om jag ätit tung mat, i perioder var jag illamående nästan hela tiden. Och regelbundet problem med bullrig mage och gaser.
Började universitetet och blev "vardags-vegetarian" och nyttighets-freak, magen blev rejält sämre. Slutsats = fibrer hjälper inte alltid!
Är ganska säker på att jag reagerar på: grova fiber (All-Bran är rena döden!), även en del grova grönsaker som lök och broccoli. Stora och frekventa intag av baljväxter. Fet mat.
Har ätit laktosfritt ett par veckor och märker skillnad, men är inte säker på att det är enda orsaken.

Tyvärr verkar många eniga om att det sällan är ett livsmedel i sig som är problemet vid IBS, utan snarare mängder och kombinationer. Det hade ju varit så mycket lättare om man bara uteslöt ex gluten och så var allt frid och fröjd!

(Hehe oj vad långt inlägg det här blir! Är inte klar :p) Om du tror du är gluten eller har IBS så gå till läkare, viktigt att du fortfarande äter gluten då annars kan blodprovet visa fel! Sen kan du få gå till dietist och experimentera med kosten för att hitta vad som funkar, om du inte är glutenintolerant.

Eller så provar du själv att utesluta ett livsmedel i några veckor, för mat-och-magdagbok och utvärdera :) återinför livsmedlet (långsamt), utvärdera några dagar, dra slutsats och prova nästa livsmedel du har misstankar mot. Drygt och tråkigt javisst, men jag har hellre krånglig kost än mår dåligt! Magproblem är värsta humör-och energidödaren...
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Tyvärr verkar många eniga om att det sällan är ett livsmedel i sig som är problemet vid IBS, utan snarare mängder och kombinationer.

Jag har förvisso ingen konstaterad IBS, men jag har alltid haft en känslig mage. Efter år av konstant stress och alltför restriktivt, "hälsosamt" ätande är det nu värre än någonsin och slarvar jag med hur jag äter kan magen nocka mig till sängläge i flera dagar. Eftersom ovanstående stämmer så väl på hur min mage fungerar och jag märker klara samband mellan hur jag äter och hur magen mår har jag aldrig sökt läkarhjälp.

Skulle jag, som i TS' exempel, dricka några öl eller flera koppar kaffe skulle det var klippt för lång tid framöver. Likaså om jag istället för middag skulle smälla i mig flera skivor bröd eller om jag skulle äta en stor portion pasta eller en massa broccoli, medan måttliga mängder kan gå ganska bra. För mycket av vad som helst ställer till det, helt enkelt. Om jag vore TS skulle jag börja med att dra ner på alkohol och kaffe och vara mån om att äta mild, allsidig kost utan alltför stark kryddning eller för mycket fett innan jag började mixtra med dyra ersättningsprodukter.

Att dricka en massa öl och kaffe och när magen bråkar tänka att det nog är frukostmackan som ställer till det och som lösning byta till glutenfritt bröd är ju att sila mygg och svälja kameler!
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Jag tror det är ganska vanligt med en känslig mage och jag tror att drabbas man av det så får man klura lite själv med input från dietist eventuellt :)!

Själv är jag inte konstaterat laktoskänslig men efter store mängder blir jag svullen, fisig (:o) och får ont. Annars reagerar jag också på mycket fet mat och fibrer är hemska, müsli och knäckebröd funkar inte alls. Pasta är däremot inga problem!

Har även "löparmage" som gör att jag bör vänta länge, helst 5-6 h, mellan matintag och träning. Det är ganska störande iom att det kan vara skönt att boosta sig själv med lite energi innan löprunda. Well well.. Sammantaget är inte mina besvär speciellt jobbiga. Medvetenheten om dem gör att jag kan anpassa mig.
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Har även "löparmage" som gör att jag bör vänta länge, helst 5-6 h, mellan matintag och träning. Det är ganska störande iom att det kan vara skönt att boosta sig själv med lite energi innan löprunda. Well well.. Sammantaget är inte mina besvär speciellt jobbiga. Medvetenheten om dem gör att jag kan anpassa mig.

Är det ett begrepp? För det är ju precis sådan jag är - bäst är att träna innan frukost (men orka det när man måste gå hemifrån halv 8 :cautious: )...
 
Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?

Okej, ja det kan nog vara bra att man får gå till en dietist så att man har koll på att man får i sig allt man behöver :)
Är det jag tycker känns lite svårt när man utesluter viss mat, för det blir lätt att jag äter ganska enformigt. Även om det nog är förhållandevis bra mat ändå, äter mycket grönsaker osv.

Har provat och försökt utesluta eller undvika vissa grejer, men tycker inte att jag ser ett direkt mönster.
Gjorde hemmagjord pizza för någon dag sen, åt det två dagar i rad. Tänkte kolla lite hur jag reagerade. Första dagen fick jag ont i magen och den lät och höll på. Dagen efter märkte jag inte av någonting O_o
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 843
Senast: lilstar
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838
Övr. Barn Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han...
Svar
13
· Visningar
1 604
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 171
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp