Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Fast i TS fall verkar det vara fodervärden själv som sagt upp avtalet om jag förstått det rätt!?
Då är det ju faktist inte något att bråka om för denna när det kommer till det. Speciellt som de inte kan använda hästen.

Sen kan det ju faktist vara så att fodervärden, med eller utan rätt, anser att hästen när den kom till denna var misskött/misshandlad och därför anse att de inte ska lämna tillbaka hästen till TS pga det. Men de har ändå ingen rätt att vägra lämna ut hästen, eftersom de inte äger den. :)
Då skulle de ha tagit kort och anmält TS till djurskyddet när de fått hem hästen! (om de vill hindra TS från att få tillbaka sin egen häst).

Sen så måste jag återigen poängtera att man själv väljer om man vill skriva på ett kontrakt där det finns möjlighet för en eller båda perter att säga upp avtalet med X månaders uppsägningstid innan avtalet gått ut!
Ingen tvingar en fodervärd att skriva på ett sådant kontrakt, det går bra att tacka nej till hästen i ett sådant läge!

Så har man skrivit på ett 1 års-kontrakt där det står att ägaren får säga upp avtalet och ta tillbaka hästen även fast det bara gått om så 1 vecka så är det ens eget ansvar och man får stå sitt kast!

Lite som att hugga sig själv i benet och sen gnälla över att det gör ont... typ. :P
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Det verkar som fodervärden inte vill kännas vid att denne sagt upp kontraktet.

I så fall hävdar fodervärden att denne har kontrakt på hästen, därmed kan inte ägaren hämta hem hästen hur som helst (där går alltså polis och KFM-insatser bort).

Om nu fodervärden är helt avig, får ägaren istället säga upp avtalet (enligt kontraktet) och hämta hästen när avtalet löpt ut. Om fodervärden nu är lite smidig kanske en hämtning går att få till stånd tidigare än uppsägningstiden säger, men det verkar ju som det säkraste sättet. Då finns det ju i alla fall ett slutdatum för avtalet, i o m att det är uppsagt.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Ja, fodervärden verkar ha ändrat sig och jag vet inte vad kontraktet säger?
Kan TS säga upp avtalet innan det löper ut av sig själv och hämta hästen innan det?
Jag tex har ett avtal som säger att det ska sägas upp 3 månader innan det går ut eller så förlängs det automatiskt med 1 år.
En part kan säga upp kontraktet men ägaren kan inte hämta hästen innan denna brytpunkt, om inte andra parten själv vill det Eller hästen är misskött!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Vi har bara TS beskrivning om vad som hänt och vanligen så har de olika parterna i en tvist radikalt olika åsikter om händelseförloppet. Visst kan fodervärlden ha ändrat sig, men det kan också vara så att uppsägningen inte alls skett. Har man ett skriftligt avtal så är en skriftlig uppsägning vad man kan förvänta sig.

Det jag mest sett angående uppsägningstid när det gäller fodervärldskontrakt är från 3 månader och uppåt och många är tidsbundna till minst ett år.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag har haft kontrakt som fodervärd där det var 1 månad. Jag tror det beror helt och hållet på vem ägaren är och vilken typ av hästägare de faktist är.

Vissa är vansinnigt noga, andra är raka motsatsen.


En muntlig uppsägning gäller såvida det inte regleras i kontraktet att det ska ske skriftligt.

Det kan absolut vara så att det är TS som är boven i dramat och jag har inte tagit sida i det.
Däremot om fv sagt upp muntligt så gäller det.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Visst gäller en muntlig uppsägning, men bara om man kan bevisa att den skett. Har man ett skriftligt kontrakt så väger påstående om muntliga uppsägningar lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Absolut. Men att få en bekräftelse på att de en gång sagt att det sa upp är inte omöjligt. :)
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

NI har helt rätt i det ni säger, att detta har blivit en Principiell tvist... Jag ordnade skriftlig uppsägning och skickade detta till dem. De har mottagit den och accepterat, skriftligt! :D

Vi har skrivit ett tillägg i LD-avtalet om att hästen ska ridas och "aktiveras". Detta krav har inte fullföljts och därmed äger jag rätt, enligt LD, att säga upp avtalet med omedelbar verkan. Tydligen pga att de under 8 månaders tid inte följt kontraktet och inte heller kontaktat mig för att diskutera en riktig utredning av ev. smärta.
Googlade runt lite och insåg att det bästa nog var att ringa den som skrivit kontraktet., och diskutera.
De har också tjafsat mycket om att jag ska stå för deras utlagda kostnader på 4580:-, men det står i kontraktet att de själva står för alla kostnader upp till 5000:-. Så det slipper jag också!
Misstänker dock att en stor bov i dramat här är att de har ont om pengar och kände lite panik när kostnaderna drog iväg. Det är förmodligen delvis därför de försöker lasta över "skulden" på mig för hålväggarna och rötan. Men dessvärre fick de ingen uppbackning av sin hovis :)

Vad gäller skicket på min häst när hon lämnade mig så finns det dokumenterat på film, där man ser förberedelser+hur hon ser ut i kropp och muskulatur+sadling+uppsittning+ridning i alla gångarter. FV var med den dagen, ca 1 vecka före de hämtade henne. Hon var "ren" då. och i bra kondition.
Och skulle hon ha ont nu så är det inget jag kommer lasta FV för, jag vill bara ha hem henne och slippa tjafsa om Ingenting, utan jag kommer enbart utreda och isf behandla :)
Jag har inget intresse alls av att "sätta dit" någon.

Efter mycket dispyter och onödigt tjafs så kommer de iaf att köra hem henne till mig idag! Ingen är lyckligare än jag. Känns så skönt att det, förhoppningsvis, är över!
Sedan finns det ju ingen garanti att mötet idag går som jag hoppas, men min häst är iaf på hemmaplan då... det kommer ju visa sig. Kl halv Ett gäller det :S
Jag är så galet nervös inför själva mötet. Men har med mig en vän/stallkompis och stallägaren iaf, känns bra.

Tack allihopa för både bra, och mindre användbara tips :) Ni har definitivt varit till hjälp, trots att jag haft svårt att formulera mig! Det är så mycket som har hänt och jag har svårt att sålla ut vad som är väsentligt :/
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Åh, hoppas verkligen att allt löser sej nu! Uppdatera gärna när du fått hem din häst. Kram.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Åh, hoppas verkligen att allt löser sej nu! Uppdatera gärna när du fått hem din häst. Kram.

Tack, det hoppas jag med! Bara ett par timmar kvar nu... och jag är så dundernervös - hatar att bråka med folk :/

Återkommer under dagen med en uppdatering!
Kra¨m
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

*knapplån*

En liten kommentar bara:

Om man har minsta misstanke om att det kan vara en fraktur så skall hästen inte ha smärtstillande om det inte kan ske under strikt kontrollerade former.

Mvh

Tora
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

*knapplån*

En liten kommentar bara:

Om man har minsta misstanke om att det kan vara en fraktur så skall hästen inte ha smärtstillande om det inte kan ske under strikt kontrollerade former.

Mvh

Tora

Precis vad jag sa till fodervärdarna också :) Jag blev helt tokig när de sa att deras veterinär skrivit ut detta och ville att hon skulle gå över helgen. Sa till dem att de absolut inte fick ge henne det och ringde sedan runt till olika kliniker för att rådfråga - de alla var överens om att det var ett stoooort fel av veterinären de tagit ut.
FV tyckte dock att det var helt logiskt att ge smärtstillande för att hästen hade ont, trots detta tog de inte ut hovslagaren för att kolla ev hovböld eller liknande.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

* S U C K *

De skulle varit här kl 12,30, ungefär.
Ringde dem nu och undrade vart de var - då har de inte ens fått in henne i transporten... och hon har, under alla år jag haft henne, varit självlastande.... Jag hatar att vänta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Har hon dykt upp än? :)
Hur har allt gått?
Jag hoppas att du är ute och myser med din häst nu och att hon är i okej skick.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Hoppas de inte hittade på det för att dra ut på allt bara...



* S U C K *

De skulle varit här kl 12,30, ungefär.
Ringde dem nu och undrade vart de var - då har de inte ens fått in henne i transporten... och hon har, under alla år jag haft henne, varit självlastande.... Jag hatar att vänta!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Hoppas verkligen hon är hemma nu så ni kan få lugn och ro och reda ut alla eventuella smärtor.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Nu allihopa... ;)

fodervärdarna hörde av sig vid 14,30... "Nu har hon tagit sönder två grimskaft och en grimma, nu får du fan hämta henne!"
Jag påpekade då att jag inte har varken dragkrok eller släp.... så vi kom överens om att jag skulle åka ner och lasta henne, men att de sedan får köra henne till mig.
Jag tog med mig en av mina bästa vänner och drog iväg.

Väl där, kl 16,45, stod det en skogstokig häst på stallplan, kastade sig åt alla håll, sparkade bakut i ren frustration, gnäggandes efter de andra hästarna... heeeelt tokig var hon - jag kände inte igen henne :(
Då visade det sig att de försökt lasta henne konstant sedan 10,30!

Hon sprang över FV, typ, sket totalt i att hon stod där. Så jag tog henne, bytte till ett långrep då jag känner att det är lättare att lasta en bångstyrig häst med det. Spände ögonen i henne och visade att "du går fan inte emot mig" sedan ledde jag fram henne till transporten. Hon ställde sig direkt längst upp på lämmen.. kastade sig lite halvhjärtat åt sidan - upp på lämmen igen - ryggade snabbt - upp på lämmen - DÅ sa jag att jag ville att de drog en lina bakom henne(kände att det var snällast mot henne efter alla dessa timmar, det fick vara nog liksom) - hon gick in efter 2 minuter stillastående med tryck och parkerade sig. Klart! Detta tog 10 minuter sammanlagt :)
När hon väl är lastad står hon snäll som ett lamm i transporten, min fina tjej :heart

Det tog ytterligare 40 minuter innan FVs mamma erkände sig besegrad i dilemmat om vem som ska stå för fakturorna. Jag vann ;)
Detta pga min vän som hade huvudet på skaft, men också en av deras stallkompisar som läste vårt kontrakt och därefter faktiskt pratade vett i huvudet på FV och hennes mamma :)

Det har varit en galet lång dag, och en stund så trodde jag faktiskt att jag skulle bli utan häst hem denna gången också. Men Nu står hon här hemma och myser i en box - lagom förväntansfull över att komma ut till flocken imorgon =)

:D
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Så skönt att du äntligen fått hem din häst. Om än med lite besvär. Av det du skriver undrar jag om FV och hennes mamma har någon hästkunskap över huvudtaget? Försöka lasta en häst under så många timmar utan att be någon annan om hjälp är ju skrämmande. Stackars häst, vilket trauma!
Att du fick rätt angående veterinärkostnaden var ju också en lättnad.

Ta nu väl hand om din häst och jag hoppas att hon inte fått några "men" av vistelsen hos dessa uppenbarligen okunniga typer.

Morötter i massor till er båda. :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 443
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp