Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Fråga, har de eget stall?

Om de sagt upp avtalet, och inte har eget stall... ring stallägaren när du står utanför med transporten och be om lov att få gå in... Hämta hästen när fv inte vet något så slipper du dom.
Har du lånat med saker till hästen så be stallägaren att komma ut i stallet och hjälpa till att ta fram hennes saker.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Skriv även en skriftlig uppsägning, i två identiska exemplar, som skrivs på av er båda.
När jag lånade ut min häst på foder, skrev jag en sådan sida som bilaga till kontraktet, och i kontraktet stod att dessa sidor (både min och fv:s) skulle skrivas på vid uppsägning av avtalet. Just för att slippa hamna i ett läge där ord står mot ord, om fv skulle säga upp och sedan bestämma sig för att h*n ville ha hästen kvar ändå.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Fråga, har de eget stall?

Om de sagt upp avtalet, och inte har eget stall... ring stallägaren när du står utanför med transporten och be om lov att få gå in... Hämta hästen när fv inte vet något så slipper du dom.
Har du lånat med saker till hästen så be stallägaren att komma ut i stallet och hjälpa till att ta fram hennes saker.

Stallägaren var med förra gången och står helt på deras sida... Så henne jag har ingen nytta av :/
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Skriv även en skriftlig uppsägning, i två identiska exemplar, som skrivs på av er båda.
När jag lånade ut min häst på foder, skrev jag en sådan sida som bilaga till kontraktet, och i kontraktet stod att dessa sidor (både min och fv:s) skulle skrivas på vid uppsägning av avtalet. Just för att slippa hamna i ett läge där ord står mot ord, om fv skulle säga upp och sedan bestämma sig för att h*n ville ha hästen kvar ändå.

Jag ska försöka ordna detta direkt, Tack !
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

KOntraktet säger att jag ska kontaktas vid skador, men också att hästen ska få professionell vård.
Det jag trycker mest på i mitt huvud är det faktum att de säger att hon haft Ont i ryggen hela tiden, men att de inte sagt det till mig, eller tagit ut någon som kikat på henne.
Det står också att de ska stå för kostnader för vet vård, hovslagare osv.
D är försäkrad, mne jag har en självrisk på 5000:- + 20% av överskjutande belopp.. allt innan det ska de stå för.

Jag har varit lugn och sansad hela tiden... inte höjt rösten, inte kastat skit.. bara varit lugn och saklig.

Jag tycker att fodervärdarna betett sej vansinnigt illa. Iom att de inte kontaktat dej ang ryggbesvären så har de ju brutit mot kontraktet, även att de inte tagit ut någon som kollat upp det. Om hon nu har ont i ryggen (eller det bara är ett påhitt från deras sida) tycker jag det är hemskt elakt mot hästen att då gå i flera månader med ryggont...:crazy:

Gör som du fått tips om här tidigare, skicka ett papper med en uppsägning + hämtningsdatum till dem som de får skriva under och skicka tillbaka. De behöver ju faktiskt inte ens vara med när du hämtar hästen, bara att ställa ut hennes saker om de nu inte kan just det datumet...Vilket jag kan föreställa mej att det kommer heta...:grin:

Hoppas detta reder upp sej och du får hem hästen snart!
Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag ska försöka ordna detta direkt, Tack !

Ja men på det humör dom är på, verkar det inte som om dom kommer att skriva på....det låter som om det är väldigt konstiga människor som du har med att göra.

Jag skulle själv skriva ett papper att härmed säger jag upp kontratet det och det datumet pga det och det, i två exemplar, och säga till dom att nu har jag skrivit ner en uppsägning från min sida och den ska ni få av mig, för att nu kommer jag och hämtar min häst.

Om jag inte fick gå in o hämta hästen skulle jag faktiskt be polisen om hjälp. Det är din häst, som du äger. Dom har inga som helst rättigheter.

Jag skulle faktiskt inte ha åkt därifrån utan hästen.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag vet, och jag bryr mig faktiskt inte. Men den diskussionen kan vi ta i en egen tråd eller pm, i denna ska vi lösa fodervärdsproblem.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Men den du råder kanske inte tycker det är kul att begå ett brott och möjligen hamna i register. Ska man råda någon till olagligheter tycker jag det minsta man kan göra är att meddela påföljden också.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

kl

är ganska dåligt insatt i sådana här situationer, men finns inte alternativet att höra av sig till polisen,förklara läget, och ha dom med sig vid hämtning utav hästen?
Åsynen av polis kanske gör susen?
Jag menar, det känns inte lagligt att inte släppa ifrån sig en dålig häst som behöver vård, som inte ens dom äger:confused:
Det måste ju gå att rubricera det
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Behöver den vård? Hur vet vi det? Hur vet polisen det?

Det här är inte ett polisärende, detta är en civilrättslig tvist.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

oki

som sagt kan jag inte sånt och ville bara bolla en eventuell idè som kanske kunde hjälpt
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Behöver den vård? Hur vet vi det? Hur vet polisen det?

Det här är inte ett polisärende, detta är en civilrättslig tvist.

Det är faktiskt inte TS uppdrag att ta reda på om brott har begåtts eller är på väg att begås, eller inte, det är åklagarens. Jag kan inte tänka mig att man inte kan blanda in polisen om någon annan har ens ägodel och vägrar ens låta en se den, än mindre återta den.

Jag skulle INTE lämna min häst hos sådana människor, man läser så mycket hemskt om hästar som försvinner till slakt mm. Jag skulle blivit tokorolig bara av att dom inte släppte in mig till hästen. Och behövde jag ringa polisen, doktorn, prästen eller f-n och hans moder skulle jag göra det.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Men, om ägaren till hästen vill hämta den (sin egendom), och inte får göra det, så låter det som ett brott i mina öron?

Fv låter sig ju inte heller komma till tals, och det verkar inte vara någon idé att resonera med dem enligt TS.

Om hon kan visa att hon äger hästen och att kontraktet är hävt, vad hindrar henne från att hämta hästen (utöver polisens tidsbrist, men om man bortser från verkligheten en stund)?
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Något som skulle kunna sätta käppar i hjulet, är bristen på en skriftlig uppsägning. Enligt TS är de ju överens om att avtalet är hävt, men iom att det är en muntlig överenskommelse står ord mot ord, om fv sätter sig på tvären (vilket denne gör i det här fallet; vägrar att släppa ifrån sig hästen).

Att olovligt ta sig in i någon annans byggnad (egendom) är olagligt. Vad jag förstått, är det alltså inte bara att knalla in och hämta hästen själv. Jag skulle tro att polisassistans är nödvändig, om fv inte låter TS hämta sin häst.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Historien hänger inte riktigt ihop, uppenbarligen så är inte fodervärden enig om att avtalet är uppsagt och om ägaren kan säga upp kontaktet ensidigt beror på hur det är utformat.

Det är direkt meningslöst att försöka ta polis och kronofogde till hjälp att få hem hästen om det finns ett gällande kontrakt och hästen inte far illa, och enligt utsago verkade den frisk och gick ute i hagen. Polisen kan inte hjälpa om man tvistar om ett avtal utan först när tvisten är utredd, vägrar fodervärden släppa hem hästen så kan man inte annat än att starta en civilrättslig process, gilla läget eller hämta hem hästen ändå och riskera åtal för olaga intrång, egen mäktigt förfarande eller liknade.

Och till TS, jag har mycket svårt att se vad fodervärden skulle ha gjort för fel angående den aktuella skadan. Hon tog både ut veterinär, hovslagare och kontaktade dig för råd om situationen så myvåcket mer kan man inte rimligen begära. Det blev kanske inte perfekt men avsikten var god. Resten med att hästen inte ridits är en helt annan historia, stod det i kontraktet att hästen skulle hållas igång? I så fall är det ett kontraktsbrott men knappast annars.

Nu har vi som sagt inte hela historien och det finns mycket luckor så det är svårt att egentligen veta.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

*Dl kl*


Kan man kontraktmässigt reglera så att en fodervärd inte kan vägra lämna ut hästen?
Vite tex? "Vid en uppsägning där fodervärden vägrar lämna tillbaka hästen utfaller ett vite med 800:-/dag till hästens ägare, efter uppsägningens datum och fram till det att hästen är återlämnad hos ägaren"?
Nu går det ju inte i TS fall men jag frågar för att kunna reglera mina egna fodervärdskontrakt i framtiden om jag lånar ut en häst. Jag vill inte hamna i TS läge!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Förmodligen, men jag skulle inte skriva på ett sådant kontrakt. Tar jag en häst på foder och investerar både pengar, tid och känslor i hästen, kanske med ett speciellt mål - en långrit, tävlingar, kurshäst etc så vill jag ha hästen tiden ut. Visst kan jag tänka mig att släppa hästen tidigare beroende på omständigheter, men att ägaren ska komma och vilja hämta hem hästen mitt under kontraktsperioden utan uppsägning enligt kontraktet under hot om vite - nej tack då får det vara.

Givetvis skulle jag gärna se en sådan paragraf om jag lämnar ut hästen på foder, samtidigt tor jag inte jag vill ha ett sammarbete med folk som kan tänkas skriva på ett sådant kontrakt.

När det gäller att ta hem hästar vid dålig skötsel så är det knepigt, det kan vara så att man själv tycker att hästen far illa men fodervärlden är av en annan åsikt och det finns inte alla gånger en objektiv sanning med en mager, skadad häst eller liknade.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

edit:

Fast jag menade givetvis en uppsägning som backas upp av kontraktet!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

fortsätter...

Står det i kontraktet att en eller båda parter har rätt att säga upp avtalet med X antal månaders uppsägningstid så är det ju det som gäller. Då är det egentligen inte själva kostnaden för vite om fv vägrar lämna igen hästen som är grundproblemet för dig utan att inte gå med på ett kontrakt där ägaren kan säga upp avtalet hur som. :)

Det är ju inte rätt av fodervärden att vägra lämna tillbaka en häst som är uppsagd enligt kontraktet som de själva skrivit på!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Stämmer och det kan mycket väl vara det nuvarande fodervärd har problem med. Givetvis tycker jag att ägaren ska ha rätt att ta hem hästen med omedelbar verkan vid grövre kontraktsbrott och när hästen far illa, men här verkar det mest som det är en konflikt. En vettig uppsägningstid får man diskutera sig fram till och vill någon bryta kontraktet i förtid av andra skäl så får man diskutera det.

Vite som du nämner borde fungera bra, man har ju tom en form av vite när man inte lämnar tillbaks böcker i tid på biblioteket, eller filmer i videobutiken och givetvis i an massa andra sammanhang när man hyr eller lånar prylar.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 442
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp