Problem med nyinköpt häst

A

Agraff

Den här frågan har säkert varit uppe många ggr, men jag skulle gärna vilja ha några goda råd! Min vän köpte ett halvblodssto för en kort tid sedan. Hästen var inte hanterad, men med mycket bra stam för dressyr var det tänkt. Hästen var tre år vid köpet, nästan på dagen. Sen började det...Hästen är totalt respektlös, min vänninna har fått flera skador bla ett revben sönderslaget. Och nu visar det sig att hästen förmodligen har lös benbit i hasen, det är inte riktigt utrett än. Den går inte att lasta, går inte att leda, utan bara reste sig eller sprang över. En ohanterad unghäst ska inte bete sig på detta viset, utan hästen måste ha fått många dåliga erfarenheter av människan.(Vi såg när vi hämtade hästen hur stallägaren spöade upp den för hon inte vill gå på transporten, himla bra metod!) Min kompis har hållt på med hästar i över 20 år och är mycket erfaren när det gäller unghästar. Nu är hon helt förstörd och förtvivlad och har tappat allt självförtroende. Hon har börjat bli rädd för hästen, vilket ju är fullt förståeligt. Just nu vill hon bara slakta hästen eller skänka bort den, men det är ju inte nån bra idé att låta nån annan stackare ta över den här hästen. Idag stack den från hagen, demolerade staketet helt. Det tog en timme innan vi hittade den. Min kompis har betalt 60000 kr för henne. Vad ska hon göra? Kan man låta köpet gå tillbaka? Eller ska man ta bort en sån här häst? Vad tycker ni, kloka människor???
 
En ohanterad unghäst ska inte bete sig på detta viset, utan hästen måste ha fått många dåliga erfarenheter av människan.
Forst vill jag fraga hur du tror att en ohanterad unghast ska bete sej??
Ska den vara lugn och redigerlig och snall att hantera i alla lagen?
Hasten ar totalt outbildad vad galler saker och ting, och visar detta genom att protestera for nya saker. Hasten visar att den inte gillar situationen, vad den inte vet om.

Forst och framst tycker jag att ni ska kolla hur stoets hormoner ligger till. Det kan vara sa enkelt som att det ar ett hormonproblem.
Att hon har en los benbit i hasen skapar inte dessa problemen, om hon ens har ont utav den. Sondersparkade revben, sprangda staket mm, tyder mer pa att hasten inte mar bra psykiskt.

Innan ni ger upp hoppet och skanker bort hasten bor ni kolla hasten fran topp till ta, bade pa ut- och insidan.

Jag maste ocksa beratta att de duktigaste hastarna jag har haft har varit de som ar svarast att hanteras som unghastar. Det har varit dem som varit svarast att rida in, dem som lagt sej ner nar man forsokt tomkora dem, dem som vagrat ga framat over huvud taget, de som lutat sej mot en vagg nar man satt pa ett trans, mm, mm. Men nar man val fatt grepp om dem och lart kanna hur de fungerar sa brukar det ga bra sedan. Nar de kommit fram till att det inte ar sa farligt sa ger de sej. Jag brukar saga att de som ar svarast att rida in, ar de som blir bast ridhastar till slut. For det ar de hastarna som tanker sjalva.

Kolla att allting star ratt till hos hasten, om allting ar som det ska sa handlar det om uppfostring och utbildning.

Att forra agaren slog hasten in i transporten var sakert en snabbhets fraga. De hade sakert inte tid att ta flera timmar pa sej att fa hasten lastad, sa de tog enklaste vagen ut. Och den fungerade ju, eftersom hasten finns hos din kompis numera!
 
Så man ska alltså riskera livet eller få omfattande skador bara för att hästen kanske kommer att bli en supertävlingshäst? Och det är ju himla smart att piska hästen så att den går in i transporten, vilka men har inte det gett hästen inför framtiden? Nu är den ju totalt olstningsbar! Jag tror inte att vi har liknande synsätt på hästar. Och självklart vet jag att en ohanterad unghäst är just ohanterad och därför beter sig som den gör. Men en vildhäst skulle aldrig springa rakt på en människa, de håller sig undan. därför tror jag att hästen har dåliga erfarenheter av människor och därför försvarar den sig genom att springa på. Min kompis har nu jobbat dygnet runt höll jag på att skriva med denna häst, vi använder nh-metoder och det har blivit mkt bättre, men frågan är om hur bra det kan bli??Kommer hon att sluta att försvara sig genom att springa på? Däremot har du en poäng i att hästen måste kollas igenom ordentligt av vet. Den är bara besiktad, men det säger ju inte allt. Men frågan är i detta fallet, går det att upphäva köpet? Har nån erfarenhet av något liknande?
 
...alla köp går väl att häva på ena eller andra sättet, i sämsta fall får man ju ta advokater och domstol till hjälp...men i de flesta fall kan man nog komma överens...

...men hästen som är ett treårigt sto är köpt till ett för högt pris för en ohanterad treåring oavsett stam...

...betendet kan man nog inte dra så stora slutsatser av jag är uppväxt med hästar och håller på med det på heltid och det har både far, farfar och farfarsfar varit, ingen av oss har någonsin slaktat en häst på grund av betendet...

...ta hjälp av proffs och få hästen bedömd innan ni gör något förhastat...
 
Hästar som springer över folk finns det tyvärr gott om, sen om det beror på att de gör det som "försvar" eller bli rädda är en annan sak. Det finns en missuppfattning att en häst inte trampar på en ryttare som ramlat av eller inte springer över folk, men det är rena nyset!

Jag tror inte man kan lära en häst att inte trampa eller springa på folk annat än att de får lära sig att respektera den som leder. Jag vet av lektionshästar som inte får gå hopplektionerna pga att de inte aktar den som ramlar av utan kan kliva rakt på. Det är inte för att de är ouppfostrade eller dumma, de har helt enkelt inte den spärren. Sen finns det massor av trevliga hästar som aldrig skulle springa över någon ens om de blir skrämda, men det tror jag inte heller beror på uppfostran utan deras medfödda "spärrar". :)
 
Att utgå från att en bufflig unghäst - förmodligen stressad av miljöbyte från sitt tidigare halvvilda liv - har blivit illa behandlad är att ta i tycker jag.

Det är trist att din kompis har hamnat i den här situationen, men när man tar sig an en i det närmsta ohanterad häst får man nog förvänta sig att det kan gå på vilket håll som helst. Mycket beroende på kunskapen hos den hästen hamnar hos.

Reklamation p g a dolt fel kan kanske vara en möjlighet, beroende på om felet hade kunnat upptäckas vid veterinärbesiktning. Klinikbesiktigades hästen vid köpet, vad sade veterinären? Är protokollet UA?

För övrigt kan jag bara häpna över att man kan stå bredvid och åse när någon behandlar en häst illa (piskar in den i transporten) - SÄRSKILT om man avser att köpa hästen och därmed överta eventuella problem...
 
...alla köp går väl att häva på ena eller andra sättet, i sämsta fall får man ju ta advokater och domstol till hjälp...men i de flesta fall kan man nog komma överens...

Det hoppas jag verkligen inte, normalt sett är så en såld vara såld om det inte finns något dolt fel eller andra godtagbara skäl för reklamationen. Visst kan man i vissa fall få rätt att häva köpet via domstol eller om köparen själv går med på det, men några garantier finns det inte och det är oftast en jobbig process oavsett utgången i det fall man går till domstol.
 
Är den flockfostrad och har aldrig hanterats av en människa? Isåfall skulle den aldrig ha sprungit över en människa, det är helt rätt.
Men om den är uppfödd och hanterad och ledd och kelad med så går de oft mer än gärna över människor.
Låter som en helt normal häst som kommit till en ägare utan unghästvana.
 
Självklart sa min kompis till, men hon hann inet se vad han gjorde! Himla trist faktiskt. Tack för synpunkter, min kompis får fundera vidare på det här!
 
Hur var hästen hos förra ägaren när din kompis tittade på henne. Hanterade din kompis henne där eller var det bara förra ägaren. Jag är nyfiken på hur det gick till när hon valde ut henne. Var hon likadan där?

Jag köpte för många årsedan ett sto på 4 år som hela sitt liv gått på lösdrift och minimal hantering. En gång i halvåret blev dom verkade, dock var ägarna där många gånger om dagen för att fodra, och ge lite gosaker till hästarna.
Men min häst hade knapt blivit ledd i grimma, stått uppbunden, lastad, borstad mm.

När vi skulle lasta henne blev hon stell som en pinne, fick flytta fram ett ben i taget för att lasta henne.
När vi sedan kom in till vårt stall, var jag glad att min man kan hålla i hästar, när hon gick gick hon. Hade ingen chans att stoppa henne. Hon fick en polare i hagen, gick han in. Så promenerade hon efter, även om grinden var stängd. Hon hade tanken att inget var starkare än hon, går jag på det kommer jag igenom.

Men efter några månader med mycket pyssel och konsekvent ledarskap, fick vi ordning på henne. Men det var en stor pers. Man kunde inte gå nära henna om hon åt, då smälde det.
Men efter något år, kunde man gå in och ta av och lägga på täcke. Nu var det så också att det var ett sto som var ranghög. Hon hade stenkoll på polarna, men hon var aldrig i slgsmål. Det behövde hon inte.

Detta sto blev med åren en toppen häst att hålla på med, kunde stå och sova på tävligsplatsen. Följde en som hund. Syskonbarn kunde klppa borsta lugnt.
Det hon älskade mäst med livet var att träna/tävla och bli borstad.

Så kolla upp att din kompis häst är frisk och inte har ont någonstans. Annar får ni jobba på i lugn och ro. Det tar lång tid om hästen inte har fått förtroende för männikskan i tidig ålder.
 
Låter som en helt normal häst som kommit till en ägare utan unghästvana.

Jag maste faktiskt halla med! Det ar sa olika att jobba med unghastar och att ha att gora med en aldre redan uppfostrad hast.
Som unghast agare/hanterare maste man kunna se skillnad mellan en nervos eller radd hast, och en hast som helt enkelt inte vill. Det ar inte fel att ge hasten en small om sa behovs, eller ens tva eller tre smallar om sa behovs. Misshandel ar en helt annan sak an uppfostran.

Agraff, har din kompis mycket unghast vana, eller ar detta hennes forsta unghast??
 
Hon har haft fyra unghästar innan, alla har hon själv ridit in och utbildat. Alla har blivit bra och trevliga hästar. Sen har hon hjälpt flera med sina unghästar.
 
Jag uppfattar det du skriver som om du menar att alla köp går att häva och det stämmer ju definitivt inte, men du kanske inte menade så ;).
 
...det jag menar är att om vilja finns från alla inblandade parter går köpet att häva...
...dessutom om det är som trådförfattaren antyder något fel på hästen kan man ju pröva köpet i domstol, något som jag iofs inte tror på...
 
Jag tror att denna hasten ocksa kommer att bli fin, det behovs bara lite talamod och massor med disciplin.

Vad gor din kompis nar stoet springer over henne, eller forsoker att sparka henne?
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 767
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 786
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 607
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 144
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp