Problem med pigg häst vid "hög" luft!!

Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Men kan du inte rida med graman då? ta och slå dövörat till för fanatikerna ett tag och rid henne på graman? Jag har använt det med faktiskt, på valacken, för att få bort de där värsta idiotigrejerna. Han blir liksom bara hög och spänd och man får huvudet i knäet när han börjar stressa upp sig och det är mycket värt att få NER det där huvudet och kunna trycka på med skänkeln och få honom FRAMÅT (istället för uppåt) och sen kan man därifrån börja ARBETA (och släppa gramanen sålänge han håller sig på mattan).

Det är ju bara en period, och det viktigaste är ju säkerheten.

Så ha gramanen på tycker jag, behövs den inte så är den ju inte ivägen, och behövs den så sitter den ju där.

/Alexandra - vars valack körde stora showen idag när han inte fick galoppera heeela tiden och studsade, snurrare, backade och galopperade på tvären och tillslut ställde sig i ren protest. Så jag vet hur du har det..
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Eftersom vi klart konstaterar att hästarna blir tok-pigga när det är kallt och klart, kan nån också tala om för mej varför? Finns det en vetenskaplig förklaring?

Den vetenskapliga förklaringen är KYLAN. Är det kallare måste hästen röra sig mer för att hålla värmen.

Jag köper dock inte den förklaringen ALLS eftersom jag inte ser dem fara runt hela dagen i hagen som små idioter, och jag tror knappast de fryser mer för det kommer en sadel på ;)

Jag tror det är VÅRKÄNSLOR! Iaf för mig så inträffar problemet efter nyår, aldrig mitt i december eller så, även om det är myycket kallare då. Utan de är piggare och gladare för det är längre dagar, mer solljus etc. Även vi människor får ju en liten energikick då?

men den förklaringen är inte speciellt vetenskaplig, men det är det enda jag kan härleda det till.

Eller så min standardförklaring - de har ätit hagknark i hagen. hagknarket växer bara mellan januari - april ;)
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Det där känns gansa bekant :angel:
Kan inte ens skritta henne ute just nu , hon flyger mer rätt upp och åt sidan än framåt.
Jag brukar longera en stund innan jag rider , hjälper ibland ,
Annars rider jag så hon får tänka hela tiden , aldrig rider bara rakt fram för då sänger det bara wrooooooooom :devil:
Använda dig av bommar , både i skritt,trav och glp då kan hon inte bara springa utan att tänka , Springer hon endå , se till att någon går mellan bommarna då måste hon sakta ner, Lite tips som funkar ibland :D
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Märker inget speciellt alls på min häst dom dagarna det är kallt o soligt. Både han o jag tycker de är härligt att vara ute då. :cool:
När det blåser däremot.. :crazy: Då är det inte nådigt. Han blir fruktansvärt hoppig o stirrig för allt runtomkring. Han tar sällan till bocksprång iofs, men hopp åt sidorna är fullt tillräckligt när man rider barbacka. :p Så de dagar det blåser mycket brukar jag inte rida.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Det kan inte vara kul att ha varit ute i 4 timmar och inte kommit längre :smirk:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Jag ska förmodligen träna på lördag. Ska se om hon gör det då, då kan det vara läge! :banana:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Nu har jag varit iväg och pysslat med hästen. Vi har tagit oss en ridtur i ridhuset MED gramanen på. Det gick jättebra idag. Skrittade henne först, kollar så hon är med mig idag, sen travade jag (hon får inte springa iväg på nåt sätt). Det gick bra. Galoppen var det inga som helst problem med! :rofl:
Sen började jag jobba med henne med lite sluta, skänkelvikning, galoppfattningar osv så att hon lyssnar på mig hela tiden. Jag har som sagt dragit ner på kraftfodret till hälften och hon får ha det några veckor kanske så jag kan börja lita på henne igen och sen succesivt öka. Det är bättre att hon blir trött efter 35 minuter som idag än att hon ska vara överpigg :) :smirk:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Precis vad jag höll på att skriva innan VÅRKÄNSLOR!!! ;)
Jag tror som du faktiskt. Det är bara i början på året då detta problemet blir som störst!! Vi har också kallast jan-mars inte i dec här i skåne!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Ja det kanske är så...har inte tänkt på om så är fallet...
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Kanon! Då har du hittat lösningen då! :)
Nu kommer säkert pålle gå bättre, när du fått "grepp" om situationen!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Hej!
Har samma problem jag med ibland. Jag brukar märka redan i hagen om de tär en sån dag. Då galopperar hon ett antal varv runt omkring som för att säja att "idag är jag jättepigg och om du rider på mej kommer det att gå jävligt fort"!!
Jag brukar jaga henne ett par vav på ridbanan och sen rida lite lugnt, så länge vi bara har i "lägsta växel" så hoppar hon mest åt sidan och tvärvänder och reser sej. Försöker vi med trav, eller huvaligen galopp.. Ojojoj, då flyger lilla Lavinia som en vante efter pållan och ber till gudar hon inte tror på att pållan ska stanna.. Så jag försöker ta det lugnt dom dagarna, helt enkelt../ Lavinia
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Låter inte skoj...mina pållar kan vara jätte glada och pigga inför en ridtur..men aldrig att de skulle vilja bralla när jag sitter där....onej, det fick de lära sig på"lekis" att man tar det lugnt när matte sitter upp ...de vet att de får komma ut...men de är faktiskt jätte snälla när jag väl sitter upp...

Jag tycker inté man ska straffa dem, utan i sånna fall ge dem en annan sak att göra....det ska alltid finnas två vägar att välja, se till att hästen väljer den väg som är enklast..gör den andra väger jobbig....framåtdrivning om de vill bocka ...annars tycker jag att de borde veta bättre hur man uppför sig med sina mattar...



Sam
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Min Besten blir jättepigg när det är kallt - eller när det blåser.
Jag drar ett djupt andetag och rider som vanligt. :D

Immer
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Intressant (sidospår) det där med orsaken till att hästarna är mycket piggare och mer alerta vid klart väder eller när det är blåsigt.

Kan kanske ha att göra med mängden lukter som transporteras i luften och hålls kvar/ hålls inte kvar. Som flera har skrivit så är det nog mycket med vårkänslor att göra också men jag tycker även att det här "fenomenet" förekommer på klara, kalla höstdagar också.

Den fysikaliska förklaringen till att vi människor ofta känner oss tunga i huvudet och trötta vid lågtryck är att hjärnan då pressas mot skallbenet (expanderar) eftersom trycket minskar och då blir det såklart tvärtom, "extra" utrymme vid högtryck och vi människor känner oss då istället extra pigga och alerta. Men jag har ingen aning om hästar känner på samma sätt.

Sen kan jag tänka mig att vilda hästar kanske föredrar att förflytta sig mer klara, kalla dagar än de dagar med nederbörd och så då de hellre håller sig stilla. Fast det där sista är bara en egen teori, har ingen aning om det stämmer eller inte!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Måste bara berätta att dagens ridning i ridhuset gick bra UTAN gramanen. Någon minusgrad med hööög luft har vi.
Efter ca 35 minuter blev hon lite tjurig men hade energi kvar ändå så jag red lite till. Hon blev lite nervig när det hände saker utanför ridhuset. Jag kunde iallafall vara nöjd efteråt och det värdesätter jag högt!! ;) :)
Jag försöker vinna hennes förtroende för mig och berömmer henne rejält när hon gör rätt och har små bitar morötter i fickorna som hon får direkt efter ridturen. Hoppas hon snart kan se mig som hennes ledare! ;)
Jag måste snart rida ut igen och se att hon lyder mig men jag tränar nog först i paddocken så att hon inte drar en penna med mig igen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 135
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 336
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 718
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp