Problemhäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Vickalill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 138
V

Vickalill

De fem viktigaste skälen till varför en problemhäst blir en problemhäst:

1.Din bristande förmåga att på ett effektivt sätt få hästen att uppfatta dig som ledare och att lita på dig i alla lägen.
2.Din bristande kunskap om hästens mentalitet och därmed hans försvarssystem.
3.Din bristande kunskap om hästens anatomistiska möjligheter, dvs att lösa uppgiften på ett för hästen naturligt sätt.
4.Din bristande förmåga att "läsa" hästens reaktioner.
5.Din bristande förmåga att kommunicera med hästen. Du har förmodligen inte lärt hästen grunderna tydligt och därefter inte varit tillräckligt konsekvent.

Hej! Jag har en del problem med min häst som har sin grund i det du beskriver, tex lyder han inte alltid mig. Jag undrar om du har några tips på metoder man kan ta till när hästen stegrar, idag stegrade han så högt att jag kasade av :o Detta sker när jag ska rida förbi läskiga saker och om han vill vända hem! Tack på förhand. (maila gärna) Andrea

Du glömde den vanligaste orsaken till att hästar blir "problemhästar".

ATT HÄSTEN HAR ONT NÅGONSTANS!! Det måste man alltid utesluta först!

vill lägga till en...
en människa som inte förstod hästen som "förstört" den,går ju att få den bra men tar tiiid

Jag kan inte påstå att jag brister på någon av punkterna ändå har jag en sk problemhäst.Han har blivit mkt bättre nu än när vi fick honom så jag kanske kan skylla ev. brister på gamla ägare? Min häst har inte haft ett enkelt liv och han kommer från trakter där man inte hanterar hästar på ett bra sätt!!
Jag är iallafall glad över att se alla framsteg som han gjort men tyvärr kommer han aldrig att lita på människor till 100%.

/ sandra ;)

:bow:.......det kan nog alla oavsett inriktning hålla med om. Jag vill tillägga en sak:

Din bristande förmåga att inse när det är dags att be om hjälp. Ofta bromsas inte felbeteenden i rätt tid pga prestige eller rädsla för att uppfattas som en "usel" hästmänniska..........när ett litet problem får växa kan det sluta väldigt illa.

Alla är vi bra på något och alla gör vi fel ibland.

Nä, inlägget är bara kopierat rakt från hennes hemsida :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 409
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha... 33 34 35
Svar
696
· Visningar
32 181
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka