Bukefalos 28 år!

Prövotid vid försäljning

Manji

Trådstartare
Köparen vill ha en månads prövotid på min madam, och det tycker jag låter bra eftersom det är liiite tjorvigt att provrida en häst flera gånger när avståndet är över hundra mil enkel väg;)

Men jag har ingen erfarenhet av prövotid så jag vet inte riktigt hur man gör...
Vad ska man göra med alla papper (reg.bevis, pass) och gör man ett ägarbyte före eller efter prövomånaden?

Delar man upp betalningen eller tar man hela köpessumman?

Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad och det inte är dolda fel, utan något som skett hos köparen?

Ni kan ju berätta lite hur ni själv har gjort och vad ni har för erfarenhet av prövotid:)
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Hej!!
Vi har skrivit över hästen helt, men skrivit in "öppet köp" tom den datum vi bestämt i kontraktet. Så hästen har betalts helt, försäkring överskriven osv. Har fungerat jättebra!! Lycka till!
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Först och främst ska ni skriva ett kontrakt om vad som gäller och så vidare, vem som ska betala försäkring och betala om det händer något. Jag har att ägaren betalar försäkringen men om det händer hästen något när hon står här så betalar vi hälften var av självrisken.
Sen ska du ABSOLUT inte göra ägarbyte förens hon har betalat alla pengar, då hon kan lura dig och ta hästen och står hästen på henne så har du ingen chans att säga att den är din rent juridiskt sett.
Hon skulle ju kunna lägga en handpenning nu och betala resten sedan och så skriver ni ägarpapprena när hon betalat. Ska hästen tävlas något så ska ju passet finnas eller om det händer något så hästen måste in till vet eller vid nödslakt.
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Vi gjorde så att köparen köpte hästen helt och fullt, ägarbyte och rubbet. Vi stod för besiktning och lämnade hästen.

Skrev in om öppet köp en månad, och att hästen skulle besiktigas på köparens bekostnad ua och i övrigt vara i samma skick som vid överlämnandet.

Idag ångrar vi att vi inte skrev in att köparen skulle ersätta den besiktning vi gjort först, samt kostnaden för leveransen.
Nu hade vi iväg vår häst en månad, missade andra lämpliga köpare, betalade en värdelös besiktning, körde en massa onödiga mil mm. Kanske gick alltihop på omkring 3000 kr och fick tillbaka en nervös och gamskodd häst :mad:
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Jag har dels sålt på öppet köp, dels med prövotid där handpenning på 10% erlades av köparen (och handpenningen är förbrukad vid ett ev återlämnande, dvs du behöver ej betala tillbaka den)
Besiktning utförd (av mig) innan hästen lämnades till köparen, och om de vill lämna tillbaka ska de stå för besiktning iunnan hästen lämnas tillbaka. Vid öppet köp har försäkringen stått kvar på min och de har betalt den kostnaden till mig (för att jag ska vara säker på att hästen har försäkring ifall jag skulle ta tillbaka den, och slippa riskera karenstid om jag skulle vara tvungen att nyteckna försäkring). Vid prövotidsexemplet har jag självklart också haft kvar försäkringen, men köparna har inte betalt för den. Självrisken står köparen för i båda fallen.
Har nog kvar båda kontrakten i datorn ifall du vill se... (PM:a mig din mailadress isf)

Tänk på att det viktigaste är att skriva tydliga kontrakt och ta med ALLT i kontraktet.
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Tack för alla svar!:bow:

Utifrån vad ni nu har tipsat om och så tänkte jag mig något sånt här:

Hela köpessumman betalas innan hästen lämnas över, då görs ägarbyte samtidigt och passet lämnas över automatiskt (det behöver inte skickas in till ARAB).

Skriver in ang prövotid att hästen ska vet.besiktas innan försäljning (av mig) och om den lämnas tillbaka ska ytterligare en besiktning ske på köparens bekostnad. Hästen ska lämnas tillbaka i ursprungsskick, dvs jag vill inte ha en halt häst tillbaka.

Alla kostnader som uppkommer under prövotiden står köparen för och det återbetalas inte.

Kostnader kring besiktning och transport som jag stått för ska återbetalas till mig om hästen lämnas tillbaka.

Hur funkar det här med att flytta över försäkring, ska jag ringa försäkringsbolaget eller köparen? Har aldrig gjort något sådant förut:o
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Låter bra tycker jag.

Angående försäkringen är det alltid svårt kan jag tycka.
Som säljare vill man ju vara säker på att hästen är försäkrad under prövotiden, för man vill ju inte ha tillbaka den med glapp i försäkringen.
Men som köpare vill man ju kanske också känna sig säker på att hästen är försäkrad...

Jag skulle kanske skriva in att hästen måste stå kvar i samma bolag under öppet-köp-tiden (dvs att köparen tar över försäkringen från leveransdatumet) och att det inte får vara något glapp i försäkringen, för då blir det inget återköp. Efter öppet-köp-tiden är nya ägaren fri att byta bolag om den vill. Inga ändringar får heller göras i försäkringens omfattning, dvs livbelopp eller vetvård.

Du kan ju meddela ditt bolag om dealen, och sedan ger du nya ägaren ditt försäkringsnummer så de kan ta över den befintliga försäkringen.
 
Sv: Prövotid vid försäljning

När vi sålde vår ardennerpojke (första fölet och allt) gav vi köparen "öppet köp" i två månader för att vi skulle vara helt säkra på att det fungerade. Vi fick inte tillbaka vår lilla Gösta men han hade haft all rätt i världen att komma tillbaka om något skulle vara fel. Då slipper man även problemet att man själv kanske åker på att få betala för eventuella skador.

"öppet köp" är något jag kommer att använda mig av om jag ska sälja fler hästar i framtiden och skulle gärna ta emot en häst på det sättet också.
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Jag skulle akta mig för prövotid. Har varit med om att hästen blivit halt efter att den tilltänkta köparen kört slut på pållen. Har flera bekanta som varit med om detta. :( Man är tydligen mer försiktig med en häst man betalat för:cool:.
 
Sv: Prövotid vid försäljning

Tack för svaren, kom på ytterligare en sak - utrustningen ska också lämnas tillbaka i ursprungsskick!

black pearl: Men hon kommer betala för hela hästen och däremed äga den. Blir väl kanske mer som ett öppet köp så att säga... Men jag förstår att sådant händer som du berättade om. När jag sökte häst för sex år sen så stötte jag på ett jättefint sto som dom vägrade ha öppet köp på, för köparna innan som hade det lämnade tillbaka hästen efter månades slut och fixade sig en ny öppet köp-häst i en månad:crazy:
Jag vet inte, kanske jag är naiv, men det känns verkligen rätt med denna köpare.

Fibusen: Jepp, min lilla madam ska säljas. Åker iväg 21/6, då det är exakt sex år och två dagar sen jag såg henne första gången:(:cry: Kan inte ha kvar någon av hästarna just nu, har ingen aning om jag får jobb till hösten samt att jag inte kommer ha någon stallplats efter betet. Farsan ska flytta, gården säljas/hyras ut och jaa, det är allt möjligt på gång nu - ingen bra tid att ha hästar helt enkelt...

Lillgrabben åker på foder i ett år med möjlighet att förlänga avtalet årsvis. Funderade på det med Carissa också, men det är fan inte schysst mot henne - hon ska ha ett hem och inte riskera att få en ny "ägare" varje år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hästmänniskan Bor i lilla Norrbotten, så det verkar inte finnas så jättemycket hästar att välja på till salu här.. Har ev. hittat en intressant häst...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Dressyren
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 349
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp