progressiva glasögon - hjälp en okunnig

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu har jag äntligen varit till optiken och fått konstatera att jag numera lider av att vara närsynt.

Glasögonen kom och gjorde succé i mitt liv. Jag är så glad när jag ser detaljer även på avstånd och för att inte prata om bilkörningen. Lovely!

Men nu har jag fått ett nytt problem. Optikern undrade om progressiva kunde vara ett alternativ eftersom jag berättade att läsningen ofta blir ett bekymmer numera. Men jag sade nej till hennes förslag. Det kändes överdrivet. Det där med att läsa på nära håll fixar jag. Nästan.

Nu visar det sig att med de nya glasögonen så är närläsningen en plåga! Jag måste hålla texten ifrån mig för att få den skarp men då är den för liten för att läsa.

Jag tar av mig glasögonen och så får jag klia mig i ögonen -ordentligt- ta ny sats och försöka igen. Men det är hopplöst. Om texten dessutom är svart mot vit bakgrund. Glöm att jag
ens kan se alls! :(

Nu har optiken en deal att man får två par glasögon till priset av ett par. Partnern behöver nya glasögon så vi tänkte att vi slår till. Jag vill ju ha progressiva nu när jag får så bra syn på långt håll. För som det är nu fungerar det ju inte.

Men- är det värt det? Skall jag inte istället bara skaffa ett förstoringsglas att ta med i affären? Det har man ju sett tanter göra förr så det måste ju funka?

Var säger ni som har progressiva?

Jag kan tillägga att mitt synfel är mycket litet men tillräckligt för att ha irriterat mig. De nya glasögonen har anti-glare och transition för solljus och det är guld!

I alla sammanhang som inte innebär titta på nära håll har glasögonen förbättrat mitt liv.

Men som sagt. .. Vad säger ni som kan det här med glasögon?

Vad göra?
 
Jag har nog ett liknande synfel, som blir varre sa jag behöver nog ga till optikern jag med. Tog ut glasögon for att jag kande att det borjade blir problematiskt med morkerkorning (motande lysen var ofta dubbelt och suddigt sa det var svart att avgöra hur mycket mote man hade + kunde inte lasa skyltar). Nu ar jag ofta i föreläsningar, konferenser etc och det ar skont med glasögonen for aven om jag kan se vad det star, ar det suddigt och jag gar darifran med huvudvärk om jag ar utan. Daremot kan jag fortfarande lasa ok, jag tar av glasögonen for det :) Ar du irriterad over det skulle jag gora nagot at det.

Daremot galler nog 2 for 1 dealen enbart samma "prescription". Dvs maken kan fa tva glasögon, men han kan inte ta ut ett par och du ett annat under samma deal.
 
Jag har haft progressiva i många år.

för mig gör det att glasögonen funkar som om jag såg utan. Jag ser på nära håll, lite längre bort och väldigt långt bort.

Vad har du emot dem? Glasögon har man väl för att se bra.?
 
Var säger ni som har progressiva?

Jag har varit glasögonorm större delen av livet men ändå tog det emot att skaffa progressiva. Efter jag hade gjort det fattar jag verkligen inte varför jag inte gjort det tidigare. Det gick jättefort att vänja sig och det är skönt att kunna se på alla avstånd. När jag läser i sängen tar jag av mig glasögonen, det borde funka för dig också eftersom du är närsynt.
 
Om du inte vill ha progressiva låter det som om du behöver komplettera de glasögon du fått med ett par läsglasögon i passande styrka från vanliga butiker. Kostar max ett par hundralappar.

Jag har haft progressiva i många år och aldrig haft problem med dem - trodde jag. Men nu har det visat sig att en del av min huvudvärk möjligen beror på att blicken hela tiden letar efter rätt skärpa i glaset. Så jag överväger också att ha ett par som inte är progressiva men det är surt för de glasögon jag har på just nu kostade över 10 papp :(
 
Jag tog ett par progressiva , men den billigaste dvs värdelösa. Hade jag tagit den dyraste hade det nog varit bättre och bredare synfält. Så jag kör med separata läsglas fortfarande :crazy: och mina gamla för långtbortseende. Läsglasen köpta på Jula 33 kr/st.
 
Jag har progressiva sedan några år tillbaka, och vande mig vid dem i ett nafs. De ser ju heller inte ut som "förr i tiden" då halva glaset var för närseende och halva för avstånd, med en synlig rand i mitten....... Numera ser de ut som vilka glasögon som helst, tack och lov.

Men köp inga billiga, det lönar sig att betala lite mer för riktigt bra glasögon. Det trista är, att den progressiva delen gradvis blir sämre, så man får köpa nya igen efter ett par år. Jag skulle behöva nya nu men de kostar ju så erbarmeligt......

Helst skulle jag vilja ha progressiva kontaktlinser men är osäker på om de skulle fungera för mig.
 
Visst tog det emot att skaffa progressiva eftersom det var ett erkännande av att jag blivit äldre.
Har alltid varit närsynt, så glasögon var ju inget nytt. De ser precis likadana ut och jag älskar dem efter att ha vinglat en vecka...
Du får ju glasögon utprovade av optikern och får den styrka du behöver i den del av synfältet du behöver den.

Progressiva linser är lite bökigare, kräver att linserna sitter på rätt ställe i ögat. Alternativet för mig är linser plus läsglasögon.
 
st: 16490569, member: 25504"]Jag har progressiva sedan nDe jagågra år tillbaka, och vande mig vid dem i ett nafs. De ser ju heller inte ut som "förr i tiden" då halva glaset var för närseende och halva för avstånd, med en synlig rand i mitten....... Numera ser de ut som vilka glasögon som helst, tack och lov.

Men köp inga billiga, det lönar sig att betala lite mer för riktigt bra glasögon. Det trista är, att den progressiva delen gradvis blir sämre, så man får köpa nya igen efter ett par år. Jag skulle behöva nya nu men de kostar ju så erbarmeligt......

Helst skulle jag vilja ha progressiva kontaktlinser men är osäker på om de skulle fungera för mig.[/QUOTE]

Vad menas med billiga? Vilken lins är bra?

Jag har nog ett liknande synfel, som blir varre sa jag behöver nog ga till optikern jag med. Tog ut glasögon for att jag kande att det borjade blir problematiskt med morkerkorning (motande lysen var ofta dubbelt och suddigt sa det var svart att avgöra hur mycket mote man hade + kunde inte lasa skyltar). Nu ar jag ofta i föreläsningar, konferenser etc och det ar skont med glasögonen for aven om jag kan se vad det star, ar det suddigt och jag gar darifran med huvudvärk om jag ar utan. Daremot kan jag fortfarande lasa ok, jag tar av glasögonen for det :) Ar du irriterad over det skulle jag gora nagot at det.

Daremot galler nog 2 for 1 dealen enbart samma "prescription". Dvs maken kan fa tva glasögon, men han kan inte ta ut ett par och du ett annat under samma deal.


Mitt problem är mörkerseende och har alltid varit. När jag var liten fick jag glasögon men använde dem sporadiskt.
Dessa nya är de första jag fått wow-känsla av.

Dealen faktiskt bra. Köp ett par och din vän kan få ett par billigare gratis. Olika recept alltså. Det man måste ha är att de dyrare har tex transition eller progressiva linser etc.


Jag har haft progressiva i många år.

för mig gör det att glasögonen funkar som om jag såg utan. Jag ser på nära håll, lite längre bort och väldigt långt bort.

Vad har du emot dem? Glasögon har man väl för att se bra.?


Jag har inget emot dem, tvärtom tror jag att det är precis vad jag behöver, men är det värt det? Dels att de är dyrare men också hur man vänjer sig vid dem.

Nu har jag läst (Såklart!) horror stories om personer som inte vant sig.
Några har dock prisat glasögonen för alla egenskaper.

Har haft progressiva glas i många år nu och det funkar alldeles klockrent... Tog ca en vecka att vänja sig vid dem, men idag så skulle jag inte byta bort dem....

Tack! Det gör mig positiv.
Det är faktiskt det jag drömmer om. Glasögon som funkar till allt.

Jag har varit glasögonorm större delen av livet men ändå tog det emot att skaffa progressiva. Efter jag hade gjort det fattar jag verkligen inte varför jag inte gjort det tidigare. Det gick jättefort att vänja sig och det är skönt att kunna se på alla avstånd. När jag läser i sängen tar jag av mig glasögonen, det borde funka för dig också eftersom du är närsynt.

Tack till dig med. Jag hoppas på den effekten men jag vet inte hur det fungerar att läsa utan glasögon? Jag läser bättre med de nya än utan. Utan glasögon är texten oskarp och jag blir trött. Med den nya glasögonen är texten lite skarpare men för liten att läsa en längre stund, plus att jag måste hålla den ifrån mig.

Kanske behöver jag separata glasögon för bara läsning?
 
Jag hoppas på den effekten men jag vet inte hur det fungerar att läsa utan glasögon?

Fast den delen är ju lätt att testa i förväg :)
Jag läser med glasögon och använder glasögon vid datorn men när jag ligger i sängen och läser kommer läsfönstret på helt fel ställe. Med progressiva har man läsfönstret i nedre delen av glaset så man behöver vänja sig vid att titta lite nedåt. Funkar inte när man ligger på mage och läser, då är det bättre att ta av sig glasögonen för min del. Jag läser bra på en decimeters håll utan glasögon och blir jag trött gör det ju inget när jag ligger och ska sova :)
 
Visst tog det emot att skaffa progressiva eftersom det var ett erkännande av att jag blivit äldre.
Har alltid varit närsynt, så glasögon var ju inget nytt. De ser precis likadana ut och jag älskar dem efter att ha vinglat en vecka...
Du får ju glasögon utprovade av optikern och får den styrka du behöver i den del av synfältet du behöver den.

Progressiva linser är lite bökigare, kräver att linserna sitter på rätt ställe i ögat. Alternativet för mig är linser plus läsglasögon.

Låter underbart!

Jag suktar efter det eftersom det här med att inte se stör mig enormt. Jag är läsare och läser allt jag kan. Tex läser jag ingredienser på matvaror pga allergier i familjen, alla tidningar jag stöter på etc.

Mitt liv är mycket läsning av stort som smått.

Det här med att bli äldre är inget jag bryr mig om, bara det fungerar. Jag har varit på väg ett par gånger att köpa billiga läsglasögon, men så tänker jag att jag slarvar bort dem och vilken nytta har jag då av dem? Sitter de inte på näsan så kommer jag garanterat tappa bort dem.

Men en fråga angående kvalité. Hur vet man att de är bra? Vad för linser skall man ha?

Optikern här pratar om high definition någonting. Plus att glasen är tunnare än"vanliga". Det berör inte mig men maken som har stort synfel. Han vill inte ha tjocka glas.

Priset här med båge blir ca 5000 kronor. (Men då får man som sagt ett par till på köpet. Maken vill inte ha progressiva och kan skippa det om han vill eftersom de billigare blir gratis)
 
Fast den delen är ju lätt att testa i förväg :)
Jag läser med glasögon och använder glasögon vid datorn men när jag ligger i sängen och läser kommer läsfönstret på helt fel ställe. Med progressiva har man läsfönstret i nedre delen av glaset så man behöver vänja sig vid att titta lite nedåt. Funkar inte när man ligger på mage och läser, då är det bättre att ta av sig glasögonen för min del. Jag läser bra på en decimeters håll utan glasögon och blir jag trött gör det ju inget när jag ligger och ska sova :)

Haha ;)

Ja, det är onekligen vältestat!

Är de progressiva bra vid datorn?

På jobbet har man pratat om terminalglasögon men jag har inte brytt mig om det. Det har känts ungefär lika jobbigt som läsglasögon - en sak till att hålla reda på.
 
Tack förresten till alla er som svarat!

Jag är ledsen för din skull @mandalaki :(

Så värdelöst med dyra glasögon som du inte ens kan använda! Men framför allt är din migrän ett så värdelöst handikapp för dig. :(

Själv har jag bara haft huvudvärk en gång sedan jag fick glasögonen för en vecka sedan. Kanske en tillfällighet men jag brukar få "attacker" ungefär fem gånger i veckan.

Förresten är 10 000 ett "vanligt" pris i Sverige? Jag vet att progressiva är dyra men är de så dyra? Eller valde du att lägga en del på bågen?

Bågar är av väldigt olika kvalité och pris har jag märkt.
 
Låter underbart!

Jag suktar efter det eftersom det här med att inte se stör mig enormt. Jag är läsare och läser allt jag kan. Tex läser jag ingredienser på matvaror pga allergier i familjen, alla tidningar jag stöter på etc.

Mitt liv är mycket läsning av stort som smått.

Det här med att bli äldre är inget jag bryr mig om, bara det fungerar. Jag har varit på väg ett par gånger att köpa billiga läsglasögon, men så tänker jag att jag slarvar bort dem och vilken nytta har jag då av dem? Sitter de inte på näsan så kommer jag garanterat tappa bort dem.

Men en fråga angående kvalité. Hur vet man att de är bra? Vad för linser skall man ha?

Optikern här pratar om high definition någonting. Plus att glasen är tunnare än"vanliga". Det berör inte mig men maken som har stort synfel. Han vill inte ha tjocka glas.

Priset här med båge blir ca 5000 kronor. (Men då får man som sagt ett par till på köpet. Maken vill inte ha progressiva och kan skippa det om han vill eftersom de billigare blir gratis)

Tja, jag vet inte vad en ska ha för linser. Det blir väl ett problem vid väldigt stort synfel. Jag ligger kring -4,5 och då spelar det ingen större roll om inte bågarna är pyttesmå.
Tror mina kostade kring 5-6000 men då fick jag två par.
 
Tja, jag vet inte vad en ska ha för linser. Det blir väl ett problem vid väldigt stort synfel. Jag ligger kring -4,5 och då spelar det ingen större roll om inte bågarna är pyttesmå.
Tror mina kostade kring 5-6000 men då fick jag två par.

Ok. Finns det något annat man skall tänka på? Spelar det någon roll om det är metall- eller plast?

Tittar man ner på bågen menar jag?

Två par låter ju som en bra deal. Det är trevligt att kunna variera sig. Jag hade lätt kunnat välja fem par. Men det kan man inte försvara ekonomiskt. Glasögon är dyrt!

Använder du båda eller blir ett par liksom favoriter? Skiljer de sig åt så man vänjer sig vid olika "progression" beroende på bågen?


Ursäkta min nyfikenhet. Jag bara tänker på att de borde skilja sig åt något beroende på hur stora glasögonen är eller hur man trivs med dem. Men jag kanske har fel?

Det här med hur linsen är gjord är rena vetenskapen. Jag förstår konceptet men nu är jag nyfiken på hur de gör dem också. Enligt optikern då är distance vision bara en tredjedel av glaset.

Stämmer det?
 
På jobbet har man pratat om terminalglasögon men jag har inte brytt mig om det. Det har känts ungefär lika jobbigt som läsglasögon - en sak till att hålla reda på.

Jag har progressiva OCH jag har terminalglasögon.
Skillnaden är var skärpan ligger. Med de progressiva ligger lässkärpan på lagom avstånd till tidning/bok men det är för långt bort till skärmen. Så terminalglasögonen har jag till datorn och dels så Kan jag ha huvudet lagom sänkt och dels så ser jag bättre.

Detta med huvudet - när jag tittar genom läsdelen av glasen tittar jag nedåt. På en dator tittar man snett nedåt/framåt och då måste jag böja nacken bakåt för att se bra och får ont.
 
Men- är det värt det? Skall jag inte istället bara skaffa ett förstoringsglas att ta med i affären? Det har man ju sett tanter göra förr så det måste ju funka?
Jag har brytningsfel (ett ganska litet sådant) och 2 dagar innan jag fyllde 40 märkte jag att jag började se texter dåligt och armarna räckte inte till. Sen har det gått utför rätt snabbt och har progressiva glasögon sedan några år.

Det är ABSOLUT värt det! Alternativet för mig skulle vara att byta glasögon; ha ett par läsglasögon och ett annat par för min astigmatism. Men nej, jag ångrar inte en sekund att jag skaffade progressiva och ska snart ta tag i att byta då jag märker att synen blivit ännu lite sämre.
 
Ok. Finns det något annat man skall tänka på? Spelar det någon roll om det är metall- eller plast?

Tittar man ner på bågen menar jag?

Två par låter ju som en bra deal. Det är trevligt att kunna variera sig. Jag hade lätt kunnat välja fem par. Men det kan man inte försvara ekonomiskt. Glasögon är dyrt!

Använder du båda eller blir ett par liksom favoriter? Skiljer de sig åt så man vänjer sig vid olika "progression" beroende på bågen?


Ursäkta min nyfikenhet. Jag bara tänker på att de borde skilja sig åt något beroende på hur stora glasögonen är eller hur man trivs med dem. Men jag kanske har fel?

Det här med hur linsen är gjord är rena vetenskapen. Jag förstår konceptet men nu är jag nyfiken på hur de gör dem också. Enligt optikern då är distance vision bara en tredjedel av glaset.

Stämmer det?

Jag har de bågar jag gillar. Ett par vardagsbågar (i plast, för metallbågar blir så kalla på näsan på vintern) och ett par finbågar i helt annan färg och stil. Växlar mellan dem men oftast är det vardagsbågarna.

Optikern placerar linsens olika brytningar (gradvis övergång) så att det passar just din pupill.
Hur stor del av synfältet som är vad har jag aldrig funderat på. Det funkar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 451
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp