progressiva glasögon - hjälp en okunnig

Förresten är 10 000 ett "vanligt" pris i Sverige? Jag vet att progressiva är dyra men är de så dyra? Eller valde du att lägga en del på bågen?

Bågar är av väldigt olika kvalité och pris har jag märkt.

Glasen kostade drygt fem och bågen lika mycket. Bågen var lite dyr, den är fransk och handgjord och en riktig jäkla rolls royce. Jag var inte ute efter det men lyckades naturligtvis plocka ut affärens värstingbåge när jag letade efter något som verkligen passade mig.
 
Glasen kostade drygt fem och bågen lika mycket. Bågen var lite dyr, den är fransk och handgjord och en riktig jäkla rolls royce. Jag var inte ute efter det men lyckades naturligtvis plocka ut affärens värstingbåge när jag letade efter något som verkligen passade mig.

Såklart! :D

Märkligt hur det man gillar ofta visar sig vara exklusivt. ;)

Själv fastnade jag givetvis för en båge som hade både stil och elegans och som kändes rejäl. När jag tittade på prislappen på denna skönhet så var bågen till salu för modiga 250 dollar.

Jag värkte ett tag över denna men insåg sedan att jag kanske skulle göra med dessa glasögon såsom tidigare i livet - tappa intresset ganska snart - och så låg de där i byrålådan.

Det blev därför en annan båge med mer modest pris.

Men nu sitter jag ju här och vill ha ett par
till. :banghead:
 
Jag har de bågar jag gillar. Ett par vardagsbågar (i plast, för metallbågar blir så kalla på näsan på vintern) och ett par finbågar i helt annan färg och stil. Växlar mellan dem men oftast är det vardagsbågarna.

Optikern placerar linsens olika brytningar (gradvis övergång) så att det passar just din pupill.
Hur stor del av synfältet som är vad har jag aldrig funderat på. Det funkar.

Vad bra!

Nej man behöver ju inte fundera på det om det fungerar. Jag frågade mest eftersom optikern tog tid på sig och förklarade för mig hur glaset ser ut. Hon ritade på papperet och beskrev att långdistanssynen ligger överst i glaset.

Själv var jag förstås skeptisk och tänkte att "det var ju bara en tredjedel. Man kommer säkert känna sig som om man måste se över ett plank. "

Jag köpte med andra ord inte resonemanget och så blev det så här...

NU, är jag mer övertygad om att jag borde tänkt till innan.

Men man lever och lär.

Tack för input. Kallt på näsan - det hade jag själv aldrig tänkt på. Hm.
 
Senast ändrad:
Jag har brytningsfel (ett ganska litet sådant) och 2 dagar innan jag fyllde 40 märkte jag att jag började se texter dåligt och armarna räckte inte till. Sen har det gått utför rätt snabbt och har progressiva glasögon sedan några år.

Det är ABSOLUT värt det! Alternativet för mig skulle vara att byta glasögon; ha ett par läsglasögon och ett annat par för min astigmatism. Men nej, jag ångrar inte en sekund att jag skaffade progressiva och ska snart ta tag i att byta då jag märker att synen blivit ännu lite sämre.

Brytningsfel! Ja, så heter det! Det är det jag har också och alltid haft. Men nu visar det sig att jag blivit lite närsynt också. Inga stora fel, men ändå.

Vad roligt att du också är så nöjd med dina progressiva. :)

Använder du dem till allt eller har du också speciella glasögon till datorn eller läsning?
 
Alla bågar fungerar inte med progressiva glas men det är ju inget man egentligen behöver bekymra sig om, optikern visar ju bara bågar som fungerar. Beställer man på nätet anges det för varje båge om de kan ta progressiva glas.

För mig är det guld värt att gå till en optiker jag litar på. Att de sedan kanske inte är den billigaste är ok. Jag är så beroende av glasögonen eftersom jag ser så dåligt att det måste fungera bra. Sedan väljer jag bågar som inte är så dyra, jag vet vilken typ som passar mig och brukar finnas till bra pris.
 
Jag ska nästa vecka på synundersökning för nya glasögon... och jag har fått ett prisförslag på 6000 för progressiva glasögon (optik med bredaste synfältet +bågar) + slipade solglasögon.
 
Alla bågar fungerar inte med progressiva glas men det är ju inget man egentligen behöver bekymra sig om, optikern visar ju bara bågar som fungerar. Beställer man på nätet anges det för varje båge om de kan ta progressiva glas.

För mig är det guld värt att gå till en optiker jag litar på. Att de sedan kanske inte är den billigaste är ok. Jag är så beroende av glasögonen eftersom jag ser så dåligt att det måste fungera bra. Sedan väljer jag bågar som inte är så dyra, jag vet vilken typ som passar mig och brukar finnas till bra pris.

Jag förstår det. Att handla på nätet är bra så länge inget krånglar. Det är besvärligt att skicka tillbaka om det blir fel.

Nu är vi hos en optiker här i närheten av där vi bor men jag kan tänka mig att prova att handla på nätet någon gång i framtiden. Priserna skiljer sig väsentligen år.
 
Jag ska nästa vecka på synundersökning för nya glasögon... och jag har fått ett prisförslag på 6000 för progressiva glasögon (optik med bredaste synfältet +bågar) + slipade solglasögon.

Vad betyder bredaste synfältet?

Får du ett par slipade på köpet?

Mina enkelslipade har något som heter "extra active transition". Det innebär att de blir snabbt mörkare i solljus och de reagerar på mötande trafik i mörkret när man kör.

Jag tycker det nästan är bäst. Aldrig har jag känt mig så avslappnad vid mörkerkörning som nu. Vidare är glasögonen lagom känsliga för allt ljus. De blir bara något mörkare om det är ljust ute men inget direkt solljus.

För mig som är ljuskänslig är det underbart. Man kan även läsa på vitt papper i solljus. :)

Men jag kanske är begeistrad i onödan? Det kanske är det som gällt länge?

För mig är det nytt och jag tycker du är toppen.

Kanske något för @Inglorion
att kika på?

Jag lovar att detta förmodligen gjort största skillnaden för mig. Synskärpan är en sak men att vara ljuskänslig är väldigt plågsamt.
 
Jag förstår det. Att handla på nätet är bra så länge inget krånglar. Det är besvärligt att skicka tillbaka om det blir fel.

Nu är vi hos en optiker här i närheten av där vi bor men jag kan tänka mig att prova att handla på nätet någon gång i framtiden. Priserna skiljer sig väsentligen år.

Jag blir undersökt och köper ett par glasögon hos optikern. Sedan köper jag ett extra par på nätet att ha som reserv, mitt jobb är inte direkt snällt mot glasögon.
 
Dessutom - jag skulle tro att en absoluta majoriteten av de glasögon du ser på personer som är medelålders och uppåt är progressiva. Få har synfel som kräver bara en sorts slipning när man kommit över 40, typ.
 
Brytningsfel! Ja, så heter det! Det är det jag har också och alltid haft. Men nu visar det sig att jag blivit lite närsynt också. Inga stora fel, men ändå.

Vad roligt att du också är så nöjd med dina progressiva. :)

Använder du dem till allt eller har du också speciella glasögon till datorn eller läsning?
Används till allt. Det var det som var vitsen med att just skaffa progressiva.
 
Används till allt. Det var det som var vitsen med att just skaffa progressiva.

Såklart!

Det är ju det jag är ute efter. :)

Nu har jag i alla fall bestämt mig. Vi var hos optikern idag och kollade på bågar.

Maken behöver inte progressiva men vill ha nya glasögon.

Tio dagar tar det att få dem och sedan hoppas jag på ett nytt liv.

Tack allihop för input.
:love:
 
Besviken!

Fick glasögonen idag redan.

Det här var inte lätt, skall erkännas. Världen gungar och jag ser bra på håll i ett pyttefält.

I övrigt blir det mesta suddigt.

Läsdelen är jättebra om jag sitter helt still och texten är på ett fast avstånd. Jag kan mixtra lite med "mellandelen" i fältet men det blir sådär. :(

Men allvarligt? Inte skall man väl behöva sitta som förstenad när man läser?

Så värdelöst. Jag hade tänkt att det skulle vara lätt att vänja sig nu när jag läst på så mycket.

Men icke.

Så imorgon skall jag gå tillbaka och de måste kolla receptet mot glasögonen. Jag vill veta att det stämmer innan jag kämpar mer.

Det känns som om glasögonen är för skarpa. :( Läsdelen, alltså. (+1.25)
 
Nej, du ska inte behöva sitta som förstenad.

Men - det tar tid för din hjärna att ställa om dig. Den jobbar hårt nu eftersom den behöver kalibrera in hur den ska göra.

Du behöver ge hjärnan lite tid, åtminstone ett par dagar. Jag har hört flera säga omkring en vecka, det behövde aldrig jag men jag vet flera som haft det jobbigt några dagar.

Men gick du till en seriös firma så borde de ha någon form av garanti? Passar inte glasen så får du hjälp. Blir du dig illa behandlad så kan man ju faktiskt göra som med läkare - man går till en annan firma och ber om second opinion.
 
Nu har jag äntligen varit till optiken och fått konstatera att jag numera lider av att vara närsynt.

Glasögonen kom och gjorde succé i mitt liv. Jag är så glad när jag ser detaljer även på avstånd och för att inte prata om bilkörningen. Lovely!

Men nu har jag fått ett nytt problem. Optikern undrade om progressiva kunde vara ett alternativ eftersom jag berättade att läsningen ofta blir ett bekymmer numera. Men jag sade nej till hennes förslag. Det kändes överdrivet. Det där med att läsa på nära håll fixar jag. Nästan.

Nu visar det sig att med de nya glasögonen så är närläsningen en plåga! Jag måste hålla texten ifrån mig för att få den skarp men då är den för liten för att läsa.

Jag tar av mig glasögonen och så får jag klia mig i ögonen -ordentligt- ta ny sats och försöka igen. Men det är hopplöst. Om texten dessutom är svart mot vit bakgrund. Glöm att jag
ens kan se alls! :(

Nu har optiken en deal att man får två par glasögon till priset av ett par. Partnern behöver nya glasögon så vi tänkte att vi slår till. Jag vill ju ha progressiva nu när jag får så bra syn på långt håll. För som det är nu fungerar det ju inte.

Men- är det värt det? Skall jag inte istället bara skaffa ett förstoringsglas att ta med i affären? Det har man ju sett tanter göra förr så det måste ju funka?

Var säger ni som har progressiva?

Jag kan tillägga att mitt synfel är mycket litet men tillräckligt för att ha irriterat mig. De nya glasögonen har anti-glare och transition för solljus och det är guld!

I alla sammanhang som inte innebär titta på nära håll har glasögonen förbättrat mitt liv.

Men som sagt. .. Vad säger ni som kan det här med glasögon?

Vad göra?
får du ett par progressiva rätt justerade så är toppen, nästan som innan man behövde linser. du läser, lyfter blicken och fokuserar utan problem. nackdelen är priset. ett par bra progressiva kostar ca 6000 exklusive bågar.
 
får du ett par progressiva rätt justerade så är toppen, nästan som innan man behövde linser. du läser, lyfter blicken och fokuserar utan problem. nackdelen är priset. ett par bra progressiva kostar ca 6000 exklusive bågar.
nja....

Tester har väl visat att det inte är någon skillnad på glasen mellan billiga kedjor och dyrare?
 
nja....

Tester har väl visat att det inte är någon skillnad på glasen mellan billiga kedjor och dyrare?
det må så vara men det är en stor skillnad mellan högkvalitativa glas (tunna och med bra slipning) och billiga (tjocka och sämre slipning) Synfältet är betydligt mer begränsat i de billiga. Du kan enkelt säga att du har ett t-format synfält i en progressiv lins. Ju bättre linsen är ju "tjockare" är det vågräta och det lodräta synfältet. Du behöver alltså inte vrida huvudet utan kan fästa blicken direkt.

Jag för min del väljer att ta toppkvalitet på linserna och sedan en ordinär båge, men andra som vill ha glasögonen för syns skull ;) gör tvärt om..
 
Jag för min del väljer att ta toppkvalitet på linserna och sedan en ordinär båge, men andra som vill ha glasögonen för syns skull ;) gör tvärt om..

Jag gör precis som du... har tagit det bästa av det bästa i glasväg och sedan en högst ordinär båge... jag behöver ingen båge av Björn Borg, D&G Tommy Hilfingher (eller vad de nu alla heter).... Så fick man också progressiva glasögon + solglasögon för 6400
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 451
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp