progressiva glasögon - hjälp en okunnig

Jag gör precis som du... har tagit det bästa av det bästa i glasväg och sedan en högst ordinär båge... jag behöver ingen båge av Björn Borg, D&G Tommy Hilfingher (eller vad de nu alla heter).... Så fick man också progressiva glasögon + solglasögon för 6400

Gör samma sak med studsaren, en ordinär studsare men ett kikarsikte av yppersta kvalitet. Samma sak med kameran, , huset är inget speciellt men jag la ner ngr kr extra på. Det gäller att prioritera
 
Gubben har precis beställt sina första progressiva och är rätt så orolig för hur han ska uppleva och klara av det.
På min inrådan valde han iaf att kosta på glasen en hel del för att få bästa utgångsläge.
Ska bli spännande att se hur det går =)
 
Besviken!

Fick glasögonen idag redan.

Det här var inte lätt, skall erkännas. Världen gungar och jag ser bra på håll i ett pyttefält.

I övrigt blir det mesta suddigt.

Läsdelen är jättebra om jag sitter helt still och texten är på ett fast avstånd. Jag kan mixtra lite med "mellandelen" i fältet men det blir sådär. :(

Men allvarligt? Inte skall man väl behöva sitta som förstenad när man läser?

Så värdelöst. Jag hade tänkt att det skulle vara lätt att vänja sig nu när jag läst på så mycket.

Men icke.

Så imorgon skall jag gå tillbaka och de måste kolla receptet mot glasögonen. Jag vill veta att det stämmer innan jag kämpar mer.

Det känns som om glasögonen är för skarpa. :( Läsdelen, alltså. (+1.25)

När jag gick från att bara vara närsynt till att även ha brytningsfel var första dagarna med nya glasögonen lite av ett äventyr. Hade t.ex. noll och ingen avståndsbedömning, fick känna med foten när jag t.ex skulle kliva ner eller upp från en trottoar för jag kunde fan inte se hur hög kanten var.

Så ge det några dagar åtminstone.
 
Nu har jag varit tillbaka hos optikern. Hon sade det ni säger, ge dem ett par dagar till.

Men eftersom jag själv anser att jag får grepp om själva principen och det jag stör mig på är se suddiga partierna som liksom "bankar på" snett underifrån så sade jag att jag tror att jag har för lång "korridor" på intermediate delen.

Jag tittar mest på avstånd och distansdelen på glasögat behöver därför vara större. De föreslog att sänka distansdelen på linsen med en millimeter. Men nu undrar jag om det är tillräckligt?

Det visade sig också att vi inte fått de linser vi trodde vi beställt. Jag fick vanliga polycarbonate och inte de HD-alternativ som jag ville haft. Anledningen var att säljaren undrade om jag ville ha transitions av en viss typ. "Javisst", sade jag.

Vad han inte talade om var att man då inte också kan få hi-definition (det du talade om @swemale ).

Så nu visar det sig att vi får punga ut med mer pengar och få de dyrare linserna. Jag tyckte väl att det lät för billigt.

Så the story goes on. Nu får jag vänta på nya linser.

Hoppas dock att hd-linsen skall förbättra de oskarpa partierna i sig samt att distansdelen verkligen känns/ blir större när de sänker intermediate - delen med en millimeter. Vad tror ni kunniga?

Nu har jag dessutom googlat ihjäl mig och vet en massa om prismor, olika fabrikat på linser etc etc.

Jag avskyr ibland Google. Man lär sig för mycket och bryr sig för mycket. (Det är en hel vetenskap)
 
Uppdatering!

@purity_666 skrev en liten tråd om "hur gick det sedan? ", så jag tänkte bidra.

Sedan en liten tid tillbaka fick jag mina nya linser till glasögonen, och vilken skillnad!

Nu kommer jag rekommendera alla att se till att få så bra lins som möjligt för pengarna.

Det tog ungefär ett dygn att vänja sig vid de nya glasen och nu känns det knappt som om de är progressiva alls.

Jag ser bra på håll och på nära håll och det går till och med att handla utan att känna sig som om hyllorna rusar emot en.

Det blir spännande att se hur de fungerar när jag börjar att jobba igen och sitter vid datorn.

Jag hoppas på att de blir som @Björk beskrev sina.

Att de funkar till allt mao. :)
 
Och jag har tid bokad på måndag hos optikern för nya progressiva. Jag märker att jag får titta längre och längre ner i glaset för att se ordentligt när jag ska läsa. :D

Skönt att du är så nöjd!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 451
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp