Projekt 2020

Gästrummet i sin final edition.
DSC_1908.JPG
 
Mitt första inlägg här.

För ett par månader sedan flyttade jag och min sambo in i min ex-chefs hus efter att ranchen med turridning lagts ned och chefen flyttat.

Tvåvåningshus där övervåningen med kök där vi bor är renoverat.
Bottenvåningen består av typ:
Stor hall innanför ytterdörren
Rum med litet orenoverat mögligt badrum intill.
Stort rum, fd "dorm" för anställda, brukade rymma 4 sängar avskärmade från varandra med garderober.
1 privat litet sovrum
1 nyrenoverat stort badrum.

Stora rummet är målat med rosa på väggarna :rofl:

Vi har fått klartecken från min ex-chef/husägaren att måla över och tanken är att införskaffa biljardbord osv och göra detta rum till nåt slags "häng".

Försöker klura på hur få platsmed stå-bord/barstolar, bar-kylskåp, dart-tavla, ev soffa?, (biljardbord i mitten), tv på väggen? Minibar?

Spännande. Sambon har målat en av väggarna idag, första lager vit färg över det rosa.

Ska tafoton
 
Igår började vi riva lilla toan och ska göra resten idag så vi kan köpa reglar och lite annat och börja bygga upp igen sen :)
 
Det här hittade jag när jag började riva det sänkta innertaket i köket. Det är ett par lager grön oljefärg, det understa något ljusare kanske grönjord, ovanpå ett par lager vit kalkfärg så kanske gick köket ursprungligen i grönt? Kan nog bli ganska snyggt! Intressant också att det är målat direkt på lerväggen, ingen invändig kalkputs.

c2YyFMO.jpg
 
I lördags rev vi ut resten inne på lilla toan. Fanns en garderob där inne som vi hade som städskåp, vi rev den och har flyttat den nu så själva toan blir större. Blir mycket bättre såhär! Vi satte in dörren till städskåpet igår och reglade väggen ovanför dörren. Jag började måla elementet och maken spacklade igen lite hål på kaklet så ska jag måla första lagret där ikväll när han har reglat i taket. Vi hoppas på att ha gjort det mesta under veckan och till helgen.
 
Vilken skillnad det blev på kaklet! Från ful grön till fin ljus grå :) Lång torktid så ska måla i morgon fm igen, verkar räcka med ett lager till.
 
Kul att läsa om olika projekt och att bli lite inspirerad.
I år har vi målat om stallängorna. De är putsade i vitt men det var ett tag sedan så det kändes som det var dags att fräscha upp det lite.
Dessutom har vi målat vårt "biorum". Från en gammal ful vit och sliten färg till blågrön varm färg. Det ska ju vara mörkt i ett sådant rum. Dessutom har vi möblerat om det så det är bekvämare när vi tittar på film.

I dagsläget har vi hantverkare hemma som renoverar vårt stora badrum. Ska bli så skönt att äntligen få det gjort. Vi flyttade in på denna gården för tre år sedan och egentligen skulle vi renoverat badrummet först men så blev det icke.

Nästa projekt är att uppdatera köket. Man håller sig aktiv iaf.
 
Kul att läsa om olika projekt och att bli lite inspirerad.
I år har vi målat om stallängorna. De är putsade i vitt men det var ett tag sedan så det kändes som det var dags att fräscha upp det lite.
Dessutom har vi målat vårt "biorum". Från en gammal ful vit och sliten färg till blågrön varm färg. Det ska ju vara mörkt i ett sådant rum. Dessutom har vi möblerat om det så det är bekvämare när vi tittar på film.

I dagsläget har vi hantverkare hemma som renoverar vårt stora badrum. Ska bli så skönt att äntligen få det gjort. Vi flyttade in på denna gården för tre år sedan och egentligen skulle vi renoverat badrummet först men så blev det icke.

Nästa projekt är att uppdatera köket. Man håller sig aktiv iaf.

Vi har också badrumsrenovering på schemat i år. Den lilla toan nere gör vi själva eftersom det inte är något våtutrymme. Hoppas bli klar med den under nästa vecka. Badrummet har vi bokat mattläggare till strax efter nyår. Förarbetet (förutom vvs) gör vi själva med lite hjälp av en kompis som är snickare om vi behöver. Ska bli underbart att ha både lilla toan och badrummet renoverade och fräscha inom ett halvår :love:
 
Vår planering för hösten är
• Regla om och byta fasad på halva förrådet
• Byta tak på iaf halva förrådet
• Göra en uppfräschning av köket (måla luckor, kakla om och byta bänkskiva)
• Kanske hinner vi även göra om en mur i trädgården?
• Avloppet
• Montera fler stuprör på huset och byta hängränna och stuprör på garaget. Vi har allt material så det ska vi göra när sambon är hemma igen.
 
Kaklet på lilla toan målat en andra gång och det verkar räcka :) Idag ska vi åka och köpa golv, tak och lister. I morgon ska maken köpa väggpanelen. Jag beställde en lampa och lite annat smått under veckan så det är också på G. Elementet behöver tyvärr lite mer kärlek än vad vi trodde. Ska slipa det mera och måla igen i morgon.
Bara vi har alla grejer hemma så tror jag vi kommer hinna långt under helgen. Det är ju inte stora utrymmet :) Längtar verkligen efter att få det klart! Kommer bli såå mycket bättre än innan.
 
Vi är nästan klara med renoveringen av lilla toan! Har varit sjukt effektiva under helgen :) Under veckan rev vi gamla garderoben och satte in en dörr till nya, målade kaklet (lång torktid så detta tog några dagar med två strykningar), slipat, primeat och målat elementet. I fredags la vi nytt innertak. I lördags la vi innertak i garderoben och la nytt golv. Igår satte i väggpanel, alla lister (utom taklister i garderoben), skruvade ihop kommoden och väggskåpet. Monterade tvättställ och hängde upp skåp och spegel.

Det vi har kvar är att hänga upp taklampan, få in en toastol, koppla in vatten till handfat och toa, fixa lite skarvar med vit silicon, sätta upp krokar till handdukarna och inreda :banana: Hoppas maken får med sig de sista inköpen idag så kan vi göra klart allt ikväll. Är nästan chockad över vilken stor skillnad det blir mot innan 😅
 
Köket kommer inte hinna bli klart i år, så det får hamna på 2020.
Få igång golvvärme! :love:
Renovera klart sovrummet, vi började för tre år sen. :angel:
Staket runt köksträdgården, annars kommer dom fjäderklädda terroristerna förstöra alltihop.

EVENTUELLT byta värmesystem till luft-vattenpump och därmed renovera pannrummet. Det vore skönt om det klarade sig ett år till också.
Köket är nästan, nästan klart. Det är lite belysning och någon list kvar. Det tar vi till vintern, eller när vi orkar.
Golvvärmen är igång! Älskar den.
Sovrummet är också nästan klart. Alla lister är målade, men inte monterade. Sen är det lite småfix runt balkongdörren, men vi bor i sovrummet i alla fall!
Köksträdgårdens staket är 90% klart. Det ska upp några plankor och tjäras lite till bara.

Den eventuella renoveringen av pannrum och byte av värmesystem är igång pga. en större vattenskada vi fick i påskas. Det går dock sjukt långsamt, då arbetet med att byta värmesystem tar mycket längre tid än vi tänkt oss. Innan vintern tänkte vi att vi har kopplat in värmen, fått ut den gamla pannan, gjutit golv med golvvärme i pannrummet och bytt ut altandörren där mot ett fönster. Sen skiter vi i väggar/tak/fasad/inredning till nästa år om vi (läs sambon) inte har lust att fortsätta, han förtjänar att vara ledig!

Vi är inte så snabba när vi renoverar. Många i tråden är så otroligt produktiva! Här går det jäkligt sakta. Dock blir det bra när det är klart.

Jag har förresten ett stort vardagsrum som jag tycker är så svårt att inreda och belysa. Överväger att ta in offert från en tjej som sysslar med inredning för att se om hon kan hjälpa till med inredning och främst belysning. Kan vara värt det!
 
Så, då kan jag stryka renovering av lilla toan. Nästa på tur blir nog klädrummet, någon gång under hösten. Tanken är att vi ska flytta mitt kontor dit och göra om kontoret till typ en walk in closet där vi alla fyra har våra garderober och byråer :)

Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p


  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
 
Står inte med på listan här men vi lagade golvet i ena boxen häromdagen. Gammal ladugårdsdel så betonggolvet gick sönder så det tillslut blev ett stort hål som vi nu gjutit igen. Vill inte lägga för mycket pengar på det lilla stallet för jag vill någon gång i framtiden bygga nytt :) Under helgen är tanken att vi äntligen ska få till hängrännor och dränering vid ligghallen så vi kan leda bort det mesta vattnet så kanske det blir lite mindre lerigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 612
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 446
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp