Bukefalos 28 år!

Projekt bostadscontainer.

Första raden plintrör färdiga för gjutning och ikväll sätter jag ut nästa rad för borrning imorgon när solen gått undan. Jag tror inte jag ska träffa på mera sopor men man vet aldrig vad som gömmer sig i underjorden vid gamla bondställen som haft mängder med ägare.
 
Nu kör jag nästa rad, jag har bytt borr och ökat diametern för jag hamnade i lera och då måste jag ha större fot till plintarna. Borren funkar lika bra som en färdigköpt för 25,000:- + moms. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Lägga in film från photobucket funkade visst inte alls. :turd:
 
Nyfiken fråga. hur kommer du att göra med vatten och avlopp sedan för containern. :)
Vatten och el har jag på andra sidan väggen i pannrummet, avloppet blir bara gråvatten så det pumpas till ordinarie avloppsbrunn. Jag kommer att ha isolerad liten avloppstank under containern med larm och pump och när den blir full så rullar jag ut slang och pumpar gråvattnet till avloppsbrunnen. Sen kommer det att finnas omkastarventil med direktutlopp mot åkern som ligger lägre för sköljvatten, det är bara diskvattnet som hamnar i avloppsbrunnen. Tvättvatten från tvättmaskinen kommer ett gäng träd att få dela på, det är helt okej enligt miljökontoret, inte för att jag bryr mig :cool: men man vill ju inte kacka i eget bo så jag gör det bara för omsorg om närmiljön.
 
Jag har en gigantisk grushög med naturgrus från ett vägbygge MEN det gruset innehåller för mycket lera så vad gör man då när man vill använda det till gjutgrus? Jo då tar man cementblandaren, en gammal foderpump, ett tomfat och så bygger man en grustvätt. :cool:
 
Trådkap @MacGyver
Angående fixa själv så är en 1,5*3m skiva nu, kapad, ruggad (med slipmaskin) så färgen kunde fästa, målad och inskjuten på plats som nybsidovägg inhästtransporten. Återstår att skruva och nita fast allt.
Men maken har gjort mkt mer än mig
 
Trådkap @MacGyver
Angående fixa själv så är en 1,5*3m skiva nu, kapad, ruggad (med slipmaskin) så färgen kunde fästa, målad och inskjuten på plats som nybsidovägg inhästtransporten. Återstår att skruva och nita fast allt.
Men maken har gjort mkt mer än mig
Bra där, :up: man kan allt man vill eller måste eller också gör man det för att man kan,,,,,,,eller är tjurig. :p Det SKA gå! :rage: :cool:
 
Jag konstaterade snabbt att gruset är bra mycket lerigare än det såg ut som så jag köper gjutgrus till plintarna men det tvättade gruset är rent och duger gott till småjobb och till att gjuta bottenpallen i plinthålen så tvätten blev lyckad iallafall. Grus och sand kommer ju att behövas lite här och var i mindre poster så tvätten kommer att användas lite nu och då. Skönt att slippa skvätthandla småsäckar med färdigbruk för dom är bara dyra i onödan.
 
Blir detta ett permanent boende sen för din del??
Hur gör du med fönstrena sen??
Fönster? Här ska inte lyxas i onödan, det blir ett perspektivfönster bredvid branddörren likadant som när den kom och när jag stänger stora dörrarna är det en container utåt sett. Fönster på sådana byggnader är bara en onödig inbrottsrisk eftersom den inte ska vara bostad permanent i all framtid, jag ska bara bo i den medans jag river och bygger kåken och sen får den bli gäststuga-förråd.
 
Fönster? Här ska inte lyxas i onödan, det blir ett perspektivfönster bredvid branddörren likadant som när den kom och när jag stänger stora dörrarna är det en container utåt sett. Fönster på sådana byggnader är bara en onödig inbrottsrisk eftersom den inte ska vara bostad permanent i all framtid, jag ska bara bo i den medans jag river och bygger kåken och sen får den bli gäststuga-förråd.
Hade det inte varit enklare med en husvagn då i stället.
Grymt jobb du har lagt ner hittills.
 
Hade det inte varit enklare med en husvagn då i stället.
Grymt jobb du har lagt ner hittills.
Husvagn ingår inte i planen, dessutom är husvagnar skit rent generellt och inget som har någon vidare livslängd. Jag har varit erbjuden att få husvagnar gratis men sen ska man ju bli av med eländet också när man byggt klart, här kommer containern att stå för evigt och jag fuskar inte utan bygger hållbart så därför tar det lite tid och en plintgrund är ju inget som man gör om ifall golvet börjar svacka nånstans. En sak till om husvagnar, dom är för j*vla dåligt isolerade, den här är bättre isolerad hittills än många villor och den ska få ytterligare isolering. Energi är inte gratis trots att jag eldar med gratis ved, eländet ska bearbetas innan det hamnar i pannan och det är inte gratis. Jag bygger hållbart och miljösmart och tanken är att containern ska få en passiv luftsolfångare som kan värma den största delen av året och bara behöva spetsas med ved.
 
Husvagn ingår inte i planen, dessutom är husvagnar skit rent generellt och inget som har någon vidare livslängd. Jag har varit erbjuden att få husvagnar gratis men sen ska man ju bli av med eländet också när man byggt klart, här kommer containern att stå för evigt och jag fuskar inte utan bygger hållbart så därför tar det lite tid och en plintgrund är ju inget som man gör om ifall golvet börjar svacka nånstans. En sak till om husvagnar, dom är för j*vla dåligt isolerade, den här är bättre isolerad hittills än många villor och den ska få ytterligare isolering. Energi är inte gratis trots att jag eldar med gratis ved, eländet ska bearbetas innan det hamnar i pannan och det är inte gratis. Jag bygger hållbart och miljösmart och tanken är att containern ska få en passiv luftsolfångare som kan värma den största delen av året och bara behöva spetsas med ved.
Finns väldigt många bra isolerade vagnar numera. Många bor ju i husvagn året om.
 
Finns väldigt många bra isolerade vagnar numera. Många bor ju i husvagn året om.
Att många bor i husvagn året om betyder inte att dom är välisolerade, grannen har en vagn som ska vara rejält välisolerad och som inte är många år gammal men den slukar el och gasol, vi kollade upp förbrukningen på kul och den drar lika mycket som halva deras kåk på 150 kvadrat så billiga är dom inte att hålla varma fast reklamen säger något helt annat. När det gäller energi i alla dess former så har jag järnkoll.
 
Att många bor i husvagn året om betyder inte att dom är välisolerade, grannen har en vagn som ska vara rejält välisolerad och som inte är många år gammal men den slukar el och gasol, vi kollade upp förbrukningen på kul och den drar lika mycket som halva deras kåk på 150 kvadrat så billiga är dom inte att hålla varma fast reklamen säger något helt annat. När det gäller energi i alla dess former så har jag järnkoll.
Jag jobbar på camping, kan inte påstå att dom klagar på hög förbrukning. Golvvärme gör ju mycket till med såklart. Men självklart är det ju inte gratis. Men din vän bör nog kolla upp vad det är som drar så mycket eller klaga hos tillverkaren. Låter väldigt mycket.
 
Nu går det framåt, 3 hålrader borrade och bottengjutna och idag sätter jag 2 rader plintrör. Jag fick lägga ner ett par dar pga. regn men nuså kör jag igen. Första röret i sista raden lutar pga. att det finns skrot i marken som inte går att ta bort utan att gräva upp allt och det gör jag inte men resten av rören kommer att gå rakt ner. Det viktigaste är att toppen på plintarna hamnar rätt, containerns stålskelett går ju inte att ändra på. Det tar en j*vla tid att måtta allt, det får ju inte bli fel för det går inte att ändra på i efterhand.
 
Nu börjar det gå mot slutet med grunden, alla rör satta och armering pågår och imorgon armerar jag klart och gjuter rubbet. Ignorera skitsvetsen, den används bara till att punkta ihop armeringen med, inget annat. Den duger knappt till enklare svetsningar så den är istället för tvingar och popnit, allt svetsas med stora migsvetsen som behövs truck för att flytta på och står där den står i verkstan. Den är antik så det är ingen risk att nån skulle komma på tanken att stjäla åbäket. :laugh:
Lilla skitsvetsen är förresten "stulen" från tippens elektronikcontainer men dom får tillbaks den när den brinner upp. Det är nog inte fråga OM utan NÄR den tar fyr. :laugh:
Jaja, gratis är alltid gott. :p

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp