Bukefalos 28 år!

Promenad längs 70-väg

P

prallan

Jag har en undran, nu bor ju inte alla ni där jag bor men jag tror att detta är ett ganska vanligt fenomen, även om jag absolut inte kan förstå hur, vilket jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att lösa :p
Varför går man på hundpromenad längs en 70-väg utan trottoar?? Vi bor lantligt så det finns massor av alternativa vägar. Vi har själv 2 hundar och det är definitivt inte ett val vi skulle göra men det är hur många som helst som väljer att promenera med sina hundar där, så någon bra anledning bör det ju rimligtvis finnas! Kan ni upplysa mig?? :bow:
 
70 är ju normal landsväg. Där jag är uppväxt fick man alltid gå på landsvägen en bit.
Jag går på 70 väg nästan varje dag för att ta mig till stallet.
Varför skulle det vara konstigt? Inte konstigare än att jag rider och cyklar där.
 
Varför inte?
Jag promenerar jätteofta på 70-vägen som passerar mitt hus. Går såklart även på andra ställen också men ser inte varför man skulle undvika bilvägarna..
 
För att man för möte med fordon som man slipper om man går någon annanstans. Kommer jag och en mötande bil får hundägarna kliva ner i diket. Jag förstår givetvis att man KAN gå där, men ser inte fördelen med att gå där istället för en väg utan så mycket trafik. Måste man ta sig någonstans är det en helt annan sak.
 
Varför inte?
Jag promenerar jätteofta på 70-vägen som passerar mitt hus. Går såklart även på andra ställen också men ser inte varför man skulle undvika bilvägarna..
Men varför väljer du en bilväg istället för en mindre trafikerad väg?
 
Promenerar på 70 väg, det finns andra vägar (bor på landet), men inga som fungerar för promenader. Hela rundan är inte på 70-vägen, men ungefär hälften.

Varför skulle man inte?
 
Men varför väljer du en bilväg istället för en mindre trafikerad väg?
Nu är inte vår bilväg jättetrafikerad utanför "rusningen".. Men jag går där för att ta mig till vissa rundor, för att jag måste gå där om jag vill gå långa promenader, för att det är smidigt om jag ändå bara ska promenera kort i koppel, för att jag vill variera vart jag går..
Ser liksom ingen anledning att undvika den vägen bara för att det finns trafik.
 
Promenerar på 70 väg, det finns andra vägar (bor på landet), men inga som fungerar för promenader. Hela rundan är inte på 70-vägen, men ungefär hälften.

Varför skulle man inte?
Varför fungerar inte de andra vägarna till promenad? Har du inga andra vägar tar du givetvis det alternativ som finns..
När jag möter hundägare samtidigt som möte med trafik från andra hållet ser inte hundägarna helt avslappnade ut.
 
Där jag är uppvuxen finns inget annat än 70-vägar i princip. Ett litet elljusspår på 1,8 km finns också, men det är rätt ofta kladdigt efter skogsmaskiner och fyrhjulingar eller fullt av fotbollslag som konditionstränar. Har aldrig ens tänkt tanken att man inte skulle promenera längs dessa vägar, var skulle man annars ta vägen? Packa in hunden i bilen och åka till närmsta samhälle för att promenera på trottoaren?
 
Därför att de leder ingenstans, till fel ställe eller är i väldigt dåligt skick. Det är ju ändå mitt val. Det finns många andra vägar, men inga som är bra, varken för mig eller hundarna.

Vad räknar du som avslappnad? Jag tar in hundarna och väntar på mötet, allt annat hade väl varit idiotiskt?
 
Jag har också 70-väg utanför huset som jag går mycket på. Skogen runt huset ägs av en aktiv jägare som är ute typ jämt och det är svårt att veta när jag kan gå i skogen utan att vara i vägen. På grusvägen bredvid huset är ett annat jaktlag aktivt och jag har fått småspringa av marken vid ett flertal tillfällen när de kommit körandes för att ställa sig på pass. På kvällarna vågar jag helt enkelt inte gå i skogen för att det finns så mycket vildsvin här.
På landsvägen kan jag gå lugnt utan att vara i vägen för någon och ta mig till andra grusvägar/stigar/marker där det inte jagas lika aktivt och jag inte känner mig i vägen. Jag går i vägkanten med hundarna i kort koppel vid bilmöte, ser inte hur det kan vara något problem?
 
Häromkring (Skåne) har de flesta vägar ingen riktig vägren, vägbanan är bilfil ända ut i kanten (strecken är målade nån cm från asfaltskanten) och det är bara nån fotbredd innan man är i diket istället. Så det är inte någon höjdare att promenera längs, eftersom man måste ner i diket när det kommer bilar... Samtidigt händer det ju att jag går sträckor längs sådana vägar, för att komma någon särskild stans eller för att nå någon trevligare väg. Man har inte så mycket att välja på alltid. Här finns en cykelväg, ca 2km bort en grusväg (där det körs lika fort och enda skillnaden är att det inte är några målade filer...) och några traktorvägar mellan åkrarna som är närmast knädjupa i lera. Vill jag inte gå runt, runt, runt mitt eget hus så måste jag ut på trafikerade vägar i alla fall bitvis.

Sen gör det mig förbannad att folk kör 110 på 70-vägarna och håller på principen "störst går först" - jag fattar att jag måste flytta på mig (och gör det givetvis också), om inte annat för att det är jag som råkar mest illa ut annars, men det är ett jäkla sätt att inte ens sakta ner (till exempel till laglig hastighet... :meh:) när man har mötande bil på ena sidan och gångtrafikant på andra. Jag ser garanterat obekväm ut vid en del bilmöten, men det är för att jag är asförbannad och står och svär över var folk fått sitt körkort.
 
Med min andra hund gick vi oftast i skogen eller på grusvägar, men ibland gillade både hon och jag att gå en 10 km sträcka på 70 väg i rask takt, för att möta husse på väg hem från jobbet

Att gå på 70 väg med hund kan ju jämföras med att jogga på 70 väg. Det är skönt att bara lägga kilometerna bakom sig
 
Häromkring (Skåne) har de flesta vägar ingen riktig vägren, vägbanan är bilfil ända ut i kanten (strecken är målade nån cm från asfaltskanten) och det är bara nån fotbredd innan man är i diket istället. Så det är inte någon höjdare att promenera längs, eftersom man måste ner i diket när det kommer bilar... Samtidigt händer det ju att jag går sträckor längs sådana vägar, för att komma någon särskild stans eller för att nå någon trevligare väg. Man har inte så mycket att välja på alltid. Här finns en cykelväg, ca 2km bort en grusväg (där det körs lika fort och enda skillnaden är att det inte är några målade filer...) och några traktorvägar mellan åkrarna som är närmast knädjupa i lera. Vill jag inte gå runt, runt, runt mitt eget hus så måste jag ut på trafikerade vägar i alla fall bitvis.

Sen gör det mig förbannad att folk kör 110 på 70-vägarna och håller på principen "störst går först" - jag fattar att jag måste flytta på mig (och gör det givetvis också), om inte annat för att det är jag som råkar mest illa ut annars, men det är ett jäkla sätt att inte ens sakta ner (till exempel till laglig hastighet... :meh:) när man har mötande bil på ena sidan och gångtrafikant på andra. Jag ser garanterat obekväm ut vid en del bilmöten, men det är för att jag är asförbannad och står och svär över var folk fått sitt körkort.
Våra vägar inbjuder inte till att köra över 70, snarare under, så det är inte något problem i mitt fall :)
Men du gav bra exempel som jag efterfrågade, tack! Nu kan jag iaf se en poäng med att gå där :idea::up:
 
Att gå på 70-väg är väl inget konstigt. Visst om det är en väldigt trafikerad väg, men då brukar det också vara uppsatt skyltar att folk inte får gå på vägen (så är det i alla fall i Sthlm).

När jag själv kör bil och ser cyklist, ryttare eller fotgängare på 70-vägar så släpper jag på gasen (trycker på bromsen om det mot all förmodan råkar komma mötande bilar samtidigt ;) ) och tar sedan ut i en liten båge runt de som är på vägen så att de inte behöver känna sig nerträngda i diket. Hittills har jag inte reagerat på att någon sett obekväm ut, inte heller har det känts som om någon olycka varit nära.

De enda gångerna jag blir frustrerad på fotgängare mfl i trafiken är när det börjar skymma/är mörkt och de likförbannat går utan reflexer. NEJ fotgängare, ni syns faktiskt inte förrän bilen står nästan på er! Gatlyktorna som eventuellt finns hjälper inte heller, för de som inte har reflexer förvandlas bara till mörka skuggor likt ett träd om de inte står precis exakt mitt under gatlyktan (vilket ingen gör när de ska över ett övergångsställe eller går över vägen).

Jag har även blivit skrämd när jag åkt på motorvägen och det plötsligt börjar vimsa runt folk där. Som när jag i somras körde över natten för att komma till en tävling och de säger på trafikrapporten att det var någon ute och gick på motorvägen precis där jag då befann mig. En stund senare såg jag människan. Inte ens reflexer... Jag kan säga att jag då var väldigt glad åt trafikrapporterna på P4, och att jag börjat med att alltid lyssna på just P4 vid längre resor, för då blev jag åtminstone inte lika överraskad.


Och justja.
När jag själv gått på 70 vägar så har det varit för att det varit snabbaste vägen till/från skolan. Vägen har då blivit ca 2,5km lång istället för.. längre. Som den skulle ha blivit om jag gått andra vägar. Går man till/från skolan så känns det bra med kort väg ;) Dessutom är det inte allt för ovanligt att de större vägarna är ordentligt plogade samtidigt som de mindre vägarna knappt går att komma fram på pga all snö. (vintertid såklart ;) )
 
Jag har också 70-väg utanför huset som jag går mycket på. Skogen runt huset ägs av en aktiv jägare som är ute typ jämt och det är svårt att veta när jag kan gå i skogen utan att vara i vägen. På grusvägen bredvid huset är ett annat jaktlag aktivt och jag har fått småspringa av marken vid ett flertal tillfällen när de kommit körandes för att ställa sig på pass. På kvällarna vågar jag helt enkelt inte gå i skogen för att det finns så mycket vildsvin här.
På landsvägen kan jag gå lugnt utan att vara i vägen för någon och ta mig till andra grusvägar/stigar/marker där det inte jagas lika aktivt och jag inte känner mig i vägen. Jag går i vägkanten med hundarna i kort koppel vid bilmöte, ser inte hur det kan vara något problem?
Det är inget problem, alls, bara att jag personligen tycker om avkopplande promenader, utan att hålla in hundarna, och precis som @Monstermom skrev inte hamna i riskzonen av fartdårar.
 
Jag har en undran, nu bor ju inte alla ni där jag bor men jag tror att detta är ett ganska vanligt fenomen, även om jag absolut inte kan förstå hur, vilket jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att lösa :p
Varför går man på hundpromenad längs en 70-väg utan trottoar?? Vi bor lantligt så det finns massor av alternativa vägar. Vi har själv 2 hundar och det är definitivt inte ett val vi skulle göra men det är hur många som helst som väljer att promenera med sina hundar där, så någon bra anledning bör det ju rimligtvis finnas! Kan ni upplysa mig?? :bow:


Jag både går med hundar och hästar på 80vägen där folk kör betydligt fortare. Av den anledning att det finns inga andra vägar att svänga av på försen efter en bit. Ibland är det med livet som insats , speciellt i mörkret då det inte finns belysning och är kurvigt bitvis, och jag hatar det mer än något men har inga andra möjligheter :)
 
När jag fortfarande bodde hemma hade vi 70-väg utanför huset. Där gick vi ofta med hunden, var aldrig konstigt och kändes inte farligare än någon annan väg. Klart man inte låter hunden flagga längst ut i kopplet, men vi hade altid hunden närmast diket, och för det mesta var han halvvägs ned i diket och nosade i gräset istället för uppe på vägen.

Istället för att hålla sig borta från vägarna tycker jag snarare att det är viktigt att man gör sig sedd. Det är inget fel med reflexväst mitt på dagen och även reflexer på hunden så att bilisterna har större chans att se en tidigare. Visst finns det folk som inte bryr sig och kör som idioter, men dem tenderar att köra på det sättet oavsett vad det är för hastighetsbegränsning på vägen, så då spelar det ingen roll om man går längs en 50-väg eller 70-väg.
 
Istället för att hålla sig borta från vägarna tycker jag snarare att det är viktigt att man gör sig sedd. Det är inget fel med reflexväst mitt på dagen och även reflexer på hunden så att bilisterna har större chans att se en tidigare. Visst finns det folk som inte bryr sig och kör som idioter, men dem tenderar att köra på det sättet oavsett vad det är för hastighetsbegränsning på vägen, så då spelar det ingen roll om man går längs en 50-väg eller 70-väg.

För många år sedan hörde jag något om att bilister kan upptäcka en människa ca 30 meter tidigare, i dagsljus, om personen har på sig bra reflexer. 30 meter hit eller dit kan göra väldigt stor skillnad.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 989
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 322
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 125
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp