Bukefalos 28 år!

Promenad längs 70-väg

För att man för möte med fordon som man slipper om man går någon annanstans. Kommer jag och en mötande bil får hundägarna kliva ner i diket. Jag förstår givetvis att man KAN gå där, men ser inte fördelen med att gå där istället för en väg utan så mycket trafik. Måste man ta sig någonstans är det en helt annan sak.

Kommer du och en mötande bil får ni som bilförare se till att anpassa hastighet och möte så att ni inte tränger ned fotgängare i diket. Vägen är inte bara till för bilar.

Själv undviker jag helst trafikerade vägar då jag vill gå med lösa hundar, men ibland måste jag gå på vägen om jag ska ta mig till eller från skogen. Det händer också att jag vintertid springer med hundarna på 70-väg och det beror på att det är för mycket snö för att springa på skogsvägarna.
 
En 70-väg kan ju vara allt ifrån våran lilla smala grusväg som går utanför huset där kanske 10-15 fordon passerar/dygn till en bred väg med delad vägbana och vägren så att ifrågasätta om man ska gå på 70-vägar eller inte blir ju konstigt. Att folk är ute och går på våran lilla grusväg ser jag inte som konstigt alls då den leder upp mot skogen och de skogsvägarna som finns där. Däremot har jag svårt att förstå om man väljer att promenera på en 70-väg med delad vägbana, särskilt om den är utan vägren, om bättre alternativ finns.
 
Häromkring (Skåne) har de flesta vägar ingen riktig vägren, vägbanan är bilfil ända ut i kanten (strecken är målade nån cm från asfaltskanten) och det är bara nån fotbredd innan man är i diket istället. <snip>

Precis sa skulle jag tro att alla smavagar ser ut i lantliga Sverige. Atminstone pa de orter jag varit. Har ocksa gar manga med hund efter 70 vagar, men den mesta trafiken ar mycket medvetna och haller ut (eller saktar ner bakom om man far mote) och undviker att komma for nara. Ingen behover ga ner i diket, vare sig man gar med hund eller cyklar efter vagen.
 
Precis sa skulle jag tro att alla smavagar ser ut i lantliga Sverige. Atminstone pa de orter jag varit. Har ocksa gar manga med hund efter 70 vagar, men den mesta trafiken ar mycket medvetna och haller ut (eller saktar ner bakom om man far mote) och undviker att komma for nara. Ingen behover ga ner i diket, vare sig man gar med hund eller cyklar efter vagen.

Hemöver (norrut) är vägarna absolut bredare än här med rejäl vägren och "utanförfil" kvar av asfalten, plus att trafiken är mer... jag vet inte hur jag ska säga riktigt. Generös? Jag vet inte hur många gånger det hänt att vi tex blivit nedsprutade med vattenpölsvatten för att en passerande bil varken ids sakta in eller ta ut lite avstånd (inget möte). Att inte gå ner i diket för att ge plats till bilen har jag gett upp för länge sen. Det finns de som kör vettigt och visar hänsyn, jag säger inte att alla här kör på det här viset men jag har vant mig vid att väääääääldigt många gör det.
(Och jag har två reflexband runt kroppen och ett runt vardera arm, ibland även runt fötterna, är det mörkt har jag ficklampa eller pannlampa. Hunden har sele med reflex runt halsen, över ryggen och två band runt bröstkorgen och magen, plus reflexmanschetter på bakbenen. Vi syns.)

Jag bodde några år i Östergötland, där jag både cyklade och promenerade på vägarna. Jag har inga särskilda minnen av vare sig hur vägarna såg ut eller hur folk körde, så jag antar att jag inte fann någondera anmärkningsvärt. Men här i Skåne blev det en kulturkrock... Det är givetvis bara min högst personliga upplevelse, med alla begränsningar det innebär. Men jag upplever att trafiken är generellt mer hänsynslös här, mot fotgängare, cyklister, andra bilister, mm.
 
Har i Dalarna ar det i alla fall ytterst smala 70 - 80 vagar. Det finns inte en chans att en bil kan passera en person, och annu mindre en cyckel, utan att ta over den motande vagbanan och det finns inte ens mojlighet for en hund att ga mellan asfalten och diket.
Som manga sager; det ar manga som gar efter vagen har. Formodligen gar de flesta till skogen, mindre vagar, eller bara tar en kort svang efter den storre vagen. Har kor nastan alla mycket saktare an fartbegransningen efter de vagarna.
 
För att man för möte med fordon som man slipper om man går någon annanstans. Kommer jag och en mötande bil får hundägarna kliva ner i diket. Jag förstår givetvis att man KAN gå där, men ser inte fördelen med att gå där istället för en väg utan så mycket trafik. Måste man ta sig någonstans är det en helt annan sak.

Varför det?

Det är du som fordonsförare som ska sakta ner och lämna plats för gående.

Jag går en hel del efter 70-väg å aldrig i helvete att jag går ner i diket för en bil som inte saktar ner. Den bilisten kan däremot få ett koppel eller annat på sitt fordon. Yrkesförare som inte visar mig hänsyn lär få veta det. Jag tar regnr å ringer företaget i fråga.

/Lastbilschaufför, hundägare, ryttare och fotgängare.
 
Jag går en hel del efter 70-väg å aldrig i helvete att jag går ner i diket för en bil som inte saktar ner.

Jag vågar då inte stå kvar! Jag håller med om principen (och svänger själv ut eller väntar in ett möte innan jag kör om), men satsar inte mitt liv på att bilen ska blinka före mig...
 
Jag vågar då inte stå kvar! Jag håller med om principen (och svänger själv ut eller väntar in ett möte innan jag kör om), men satsar inte mitt liv på att bilen ska blinka före mig...

Jag har nästan alltid full varselmundering på mig och börjar inte mötande fordon sakta ner ger jag fartdämpningstecken.

Nu har nog förvisso de lokala bilisterna lärt sig att jag inte flyttar mig och att de får både fula tillrop å fingrar av mig om de inte saktar ner. Har väl upplyst en å annan fartdåre om gällande trafikregler i byaffären å så.

Alla runt i kring här känner till den kvinnliga tankbilschauffören med raggarbil ;)
 
Jag har nästan alltid full varselmundering på mig och börjar inte mötande fordon sakta ner ger jag fartdämpningstecken.

Nu har nog förvisso de lokala bilisterna lärt sig att jag inte flyttar mig och att de får både fula tillrop å fingrar av mig om de inte saktar ner. Har väl upplyst en å annan fartdåre om gällande trafikregler i byaffären å så.

Alla runt i kring här känner till den kvinnliga tankbilschauffören med raggarbil ;)

Ja, några som kör för fort på byvägen (det är 30-väg, för gröne!? vem fanken accar upp på femman där!? :banghead:) har jag upplyst vad jag tycker också, men då har jag ju vetat vilka de är. Men ute på landsvägen är det ju hundratals olika bilar, dem vågar jag mig inte på att "uppfostra"...
 
Jag har nästan alltid full varselmundering på mig och börjar inte mötande fordon sakta ner ger jag fartdämpningstecken.

Nu har nog förvisso de lokala bilisterna lärt sig att jag inte flyttar mig och att de får både fula tillrop å fingrar av mig om de inte saktar ner. Har väl upplyst en å annan fartdåre om gällande trafikregler i byaffären å så.

Alla runt i kring här känner till den kvinnliga tankbilschauffören med raggarbil ;)

Låter inte som någon trevlig, avslappnande hundpromenad.
Det är ju det som är grejen. Jag antog, tydligen felaktigt, att man villa ha det chill när man var ute med hunden, eftersom jag med flera föredrar det, men tydligen inte alla :)
 
Avkopplande å avslappnande???

Vill jag ha avslappning åker jag ut till havet å sätter mig å lämnar hundarna hemma. Har man dom med sig måste man ju alltid vara alert.

Jag tränar oftast i samband med hundpromenaderna. Både mig själv och hundarna, så gör de flesta jag känner.

Att jag har varselmundering beror på att man syns bättre då, även i dagsljus. Det har jag ofta även mitt på dagen sommartid.
 
Låter inte som någon trevlig, avslappnande hundpromenad.
Det är ju det som är grejen. Jag antog, tydligen felaktigt, att man villa ha det chill när man var ute med hunden, eftersom jag med flera föredrar det, men tydligen inte alla :)

Jag skulle tro att de flesta som gar efter 70 - 80 vag har omkring gor det for att komma till battre promenad vagar. Inte for att "chill" och ha en lugn fin hundpromenad. Det innebar ju dock att man ofta ser dem efter vagen nar man ar ute.
 
Jag kom just på nu under morgonpromenaden att våran grusväg är 70 väg... Det enda stället man skulle kunna komma upp i den hastigheten är raksträckan över gärdena, där ser man om man får möte eller om det är människor, hästar, hundar, katter eller något vilt djur ute och promenerar på vägen. Men i övrigt är den i praktiken en 30 väg med många dolda kurvor och svårt att mötas, speciellt när man ofta möter traktorer och lastbilar... Att gå efter den är dock sällan något problem, möjligtvis att det kan ta tid om alla granar stannar till och ska prata... ;)
 
Vi har en 70 väg utanför vårt hus och går ofta på den. Väljer gärna grusvägen och skogen så hunden får gå lös men vi har ca 4 km med gatubelysning efter 70 vägen så kvällstid är det där jag väljer att gå och ser inget konstigt i det.
 
Låter inte som någon trevlig, avslappnande hundpromenad.
Det är ju det som är grejen. Jag antog, tydligen felaktigt, att man villa ha det chill när man var ute med hunden, eftersom jag med flera föredrar det, men tydligen inte alla :)

Så värst chill blir det inte i varje fall med mina tre eftersom de är för aktiva för att jag bara ska kunna gå och lulla. Ena hunden kommer med en pinne, nummer två springer och tacklar nummer tre, vi får möte med ett hästekipage och alla tre kallas in, hästen försvinner och de tre drar iväg som dårar efter frikommando. Någon badar i ett dike, ännu en pinne som ska kastas, ut på vägen, koppla upp, in i skogen och nytt sprattelfnatt när de åter släpps lösa. Inte så värst chill.

Att bara gå promenader i sina egna tankar och inte bry sig om hunden ser jag ingen större mening med.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 660
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 247
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 122
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp