Bukefalos 28 år!

Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

Terja

Trådstartare
Klump i magen!

Har ”problem” med min hund när vi får möte på promenader. Är det mycket folk runtomkring så bryr han sig inte så mycket, det är när man möter någon enstaka då och då som han gärna ställer sig på vakt och skäller.
Möter vi en hund ska han fram och skälla direkt, men han vågar inte gå hela vägen fram.

I söndags var jag ute i skogen och möter ett äldre par med en äldre hund i en trång passage (3-4m bred). Jag kallar på hans uppmärksamhet och han koncentrerar sig på mig = belöning. Men så fort godiset är uppätet så är han på igen. Jag säger till honom att vara tyst och det hjälper inte. Försöker kalla på hans uppmärksamhet men ju närmare de kommer ju mer okoncentrerad på mig blir han. Tillslut får jag ta tag i selen för att få honom på plats bredvid mig. Han sitter vid min sida men skäller och morrar för fullt. Jag får säga till honom på skarpen att så gör man inte. När paret med hunden gått förbi så skäller han efter dem en stund och sen är allt frid och fröjd.
Senare under promenaden så stöter vi på en bekant och dennes hund. Eftersom han inte får hälsa på andra hundar så försöker jag ha honom nära mig. Han skäller eller morrar inte men vill inte gärna gå fram (har jag varit för brysk mot honom i mötet innan kanske?). När han väl kommer och sätter sig bredvid mig så sitter han och skakar. Jag försöker säga till honom att han är en duktig kille och ger honom belöning men han fortsätter att skaka.

Detta beteende tycker jag tyder på osäkerhet vid möten. Hur hjälper jag honom genom detta på bästa vis? Sätter jag mig bredvid honom så verkar det som att jag stärker honom. Säger jag till honom blir han osäker. Förstår ni vad jag menar?

Vill ha en hund som ignorerar möten oavsett om det är en människa eller hund vi möter. Han har blivit påhoppad av en 50 kg hund en gång. Kan det vara detta som sitter kvar? Tycker ändå att han tar folk och hundsamlingar bra, det är vid enstaka möten då och då som han reagerar på.

Detta är min första hund så jag lär mig fortfarande hur det fungerar. Men jag vill inte att hunden far illa pga att jag gör fel... :cry:
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

Kan börja med att säga att jag har samma problem med min Leia, dock har det blivit mycket bättre än det var förut.

Att bestraffa en rädd/osäker hund fungerar inte alls utan kan snarare förstärka beteendet. Ang att hunden skällde när ni träffade på en hund i en smal passage berodde säkert på att han blev trängd och kände sig hotat av den andra hunden (som du mycket riktigt själv också trodde).
Att han inte skäller när det är många hundar tror jag beror på att då kan de inte hålla koll på alla utan "stänger av" lite grann. Så gör iaf Leia, inga problem att ha med henne på utställningar, då är hon tyst. Samt att är det många hundar så är det väl antagligen ingen som bryr sig om just din hund vilket gör att den inte känner sig trängd?

Hur fungerar han att ha lös? Leia går nästan alltid lös och då är hon tyst 9 gånger av 10. Hon har då möjlighet att gå undan till det avstånd hon tycker känns okej från den mötande hunden. Springer din hund fram och skäller när den är lös eller håller den sig på ett visst avstånd?

Kände han den bekantas hund? Ville du att de skulle hälsa på varandra? Hur nära varann (du och bekanta) var ni när hunden skulle sitta brevid dig? Kanske var det alldeles för nära för en osäker hund. Du fick väl eg den reaktion du vill ha, om man bortser från att han skakade.

Det jag gör vid hundmöten som jag ser att hon kan reagera på är:
1. Vika undan om det finns möjlighet så att vi inte möts så nära.
2. Gå undan en bit och kasta ut godis på marken så hon koncenterar sig på det ist för hunden.
3. Ignorera de gånger hon skäller, jag går bara vidare förbi hunden.
Detta förutsätter dock att de man möter har koll på sina hundar vilket inte alltid är fallet tyvärr.
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

Jag skulle rekommendera att du hittar en tränare som kan hjälpa dig att stärka kontakten mellan dig och din hund.

Värdet på "kontakt med matte" är ju lågt om han tar godis för att sedan vända fokus till den andra hunden. Att den darrar skulle jag gissa beror på att den blir exhalterad vid möten.

Jag får en känsla av att du styr och ställer med dig och din hund när ni ser andra, vilket blir naturligt då du vet att din hund kommer att göra utfall. Men det blir lätt en process som talar om för hunden att "nu du, nu händer det grejor här.....är du med?"
Varvid hunden gör sig redo att möta faran som närmar sig.

Får jag sånna kunder så jobbar jag alltid med kontakten med matte/husse först, sen lägger jag på svårare och svårare störningar som de tillsammans ska klara av. För att sist lägga till en annan hund som störning. Så egentligen så är hundmöten liksom överkurs, det är inte där du ska börja din träning utan med lättare störningar.
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

*delvis knapplån*

Måste bara tilllägga efter att ha läst vad blandrastik skrivit att jag inte fattade som att din hund gör utfall mot andra hundar utan att den enbart skäller på dem? Min Leia skäller men gör absolut inga utfall utan dra sig undan... Det är om den gör så mina tips har fungerat.
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

Hur fungerar han att ha lös? Leia går nästan alltid lös och då är hon tyst 9 gånger av 10. Hon har då möjlighet att gå undan till det avstånd hon tycker känns okej från den mötande hunden. Springer din hund fram och skäller när den är lös eller håller den sig på ett visst avstånd?
Han är lite bättre men han vill gärna springa fram pga av nyfikenhet. Men han skäller samtidigt. Men han attackerar aldrig. Kan bryta hans koncentration på objektet lättare men jag känner att de jag möter hellre ser att han hoppar och studsar i koppel än att han hoppar och studsar lös. De kan ju inte veta vilken kontroll jag har på honom.
Är vi på ett avstånd där han ser att någon går (med eller utan hund) en bit bort ställer han sig och tittar morrar litegrann, jag bryter hans beteende och han kommer till mig.

Kände han den bekantas hund? Ville du att de skulle hälsa på varandra? Hur nära varann (du och bekanta) var ni när hunden skulle sitta brevid dig? Kanske var det alldeles för nära för en osäker hund. Du fick väl eg den reaktion du vill ha, om man bortser från att han skakade.
Han har aldrig träffat hunden innan.
Han får ej hälsa på någon hund utan tillåtelse, så nej.
Vi stod kanske 3 meter ifrån varandra.
Ja han satte sig fint bredvid om man bortser från skakningarna.

Det jag gör vid hundmöten som jag ser att hon kan reagera på är:
1. Vika undan om det finns möjlighet så att vi inte möts så nära.
2. Gå undan en bit och kasta ut godis på marken så hon koncenterar sig på det ist för hunden.
3. Ignorera de gånger hon skäller, jag går bara vidare förbi hunden.
Detta förutsätter dock att de man möter har koll på sina hundar vilket inte alltid är fallet tyvärr.

Tack för tipsen! :)

Vet inte om det är rasspecifikt eller inte...
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

Jag skulle rekommendera att du hittar en tränare som kan hjälpa dig att stärka kontakten mellan dig och din hund.

Värdet på "kontakt med matte" är ju lågt om han tar godis för att sedan vända fokus till den andra hunden. Att den darrar skulle jag gissa beror på att den blir exhalterad vid möten.

Jag tränar mycket kontakt med honom fast det behövs mer.
Darrningarna tror jag mer berodde på rädsla eftersom han hela tiden sökte kontakt med mig.

Jag får en känsla av att du styr och ställer med dig och din hund när ni ser andra, vilket blir naturligt då du vet att din hund kommer att göra utfall. Men det blir lätt en process som talar om för hunden att "nu du, nu händer det grejor här.....är du med?"
Varvid hunden gör sig redo att möta faran som närmar sig.

Jag tror mycket hänger på mig då jag så gärna vill att han ska ignorera mötena vi får. Han känner på sig att något är på gång och spänner sig extra mycket. Men utfall vill jag inte kalla det han gör.
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

*delvis knapplån*

Måste bara tilllägga efter att ha läst vad blandrastik skrivit att jag inte fattade som att din hund gör utfall mot andra hundar utan att den enbart skäller på dem? Min Leia skäller men gör absolut inga utfall utan dra sig undan... Det är om den gör så mina tips har fungerat.

Nej inga utfall utan mer att han skäller och går nyfiket fram men ändå håller sig på avstånd. Men jag är inte så bra på att läsa av hundar så jag ska nog be en mer erfaren följa med och iaktta så allt blir rätt.
 
Sv: Promenadproblem (9 mån dvärgschnauzer)

*delvis knapplån*

Måste bara tilllägga efter att ha läst vad blandrastik skrivit att jag inte fattade som att din hund gör utfall mot andra hundar utan att den enbart skäller på dem? Min Leia skäller men gör absolut inga utfall utan dra sig undan... Det är om den gör så mina tips har fungerat.

Jag kanske tänkte lite snabbt, såg bara framför mig en hund som hängde i kopplet gapandes på en annan hund. Men den kanske står blickstilla och bara skäller?

Lösningen är ju i vilket fall det samma.
 

Liknande trådar

Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 510
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Tog en omplaceringshund för några månader sedan. En supersnäll stövare. Tyvärr skäller hon på andra hundar när vi möter dem. Hon är...
2
Svar
20
· Visningar
3 041
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp