Promenera med fleecetäcke?

Beelly

Trådstartare
Son frågan lyder - jag tänkte gå ut och promenera min häst idag eftersom han för tillfället vägrar ridas ut ensam på.. Det är väl ca 5 grader idag och han är inte klippt. Rent tekniskt sätt borde han väl kunna gå helt utan täcke utan att frysa, men jag funderar på ifall man skulle kunna promenera med fleecetäcke på? Eller får han skav av det då? Detta är väl egentligen mest en fråga inför när det blir ännu kallare, men ändå...
 
Jag har aldrig täcke / skrittäcke på oklippt häst även om den bara skrittas/promeneras. Kanske när det blir riktigt kallt men inte annars.
De klarar sej, är min uppfattning.
 
Jag hade inte ens funderat på att ha täcke på en oklippt häst på promenad. Är han väldigt frusen o har tjockt täcke i hagen eller vad tänker du på?
 
Son frågan lyder - jag tänkte gå ut och promenera min häst idag eftersom han för tillfället vägrar ridas ut ensam på.. Det är väl ca 5 grader idag och han är inte klippt. Rent tekniskt sätt borde han väl kunna gå helt utan täcke utan att frysa, men jag funderar på ifall man skulle kunna promenera med fleecetäcke på? Eller får han skav av det då? Detta är väl egentligen mest en fråga inför när det blir ännu kallare, men ändå...
Varför tycker du att hästen behöver ett täcke när den är ute på promenad?
 
Om hästen är oklippt skulle jag inte ha något täcke på. När jag promenerar en klippt, frusen häst kan jag lägga på en fleece eller ett ylle beroende på vädret, men annars går vi oss varma. Får hästen skav av att gå en promenad med ett fleecetäcke skulle jag starkt fundera på hur passformen är på täcket, om man inte har en häst som är väldigt skavkänslig vill säga.
 
Varför tycker du att hästen behöver ett täcke när den är ute på promenad?

Glömde lägga till att det spöregnat på morgonen, så de hade släppt ut honom utan täcke eftersom det inte regnade just då. Istället för att gå med honom när han var superblöt tänkte jag lägga på ett fleecetäcke så att han torkade upp och sen lägga på det ofodrade ifall det skulle bli regn senare. Han fick gå med fleecetäcket och sedan på med det ofodrade på eftermiddagen :)
Såg alldeles nyss att frågan blev rätt så otydlig.. Förstår att ni tolkade det som att det bara var kallt :p

Förlåt för missförståndet. Men frågan kvarstår - han är blöt (det regnade inte längre), får han skav av att ha fleecetäcket på och skrittas? Eller är det onödigt att lägga på fleecetäcket när det är så pass "varmt"? Är det bättre att lufttorka honom då?
 
Glömde lägga till att det spöregnat på morgonen, så de hade släppt ut honom utan täcke eftersom det inte regnade just då. Istället för att gå med honom när han var superblöt tänkte jag lägga på ett fleecetäcke så att han torkade upp och sen lägga på det ofodrade ifall det skulle bli regn senare. Han fick gå med fleecetäcket och sedan på med det ofodrade på eftermiddagen :)
Generellt klarar hästar regn, det är deras ägare som klarar det sämre...
 
Glömde lägga till att det spöregnat på morgonen, så de hade släppt ut honom utan täcke eftersom det inte regnade just då. Istället för att gå med honom när han var superblöt tänkte jag lägga på ett fleecetäcke så att han torkade upp och sen lägga på det ofodrade ifall det skulle bli regn senare. Han fick gå med fleecetäcket och sedan på med det ofodrade på eftermiddagen :)
Såg alldeles nyss att frågan blev rätt så otydlig.. Förstår att ni tolkade det som att det bara var kallt :p

Förlåt för missförståndet. Men frågan kvarstår - han är blöt (det regnade inte längre), får han skav av att ha fleecetäcket på och skrittas? Eller är det onödigt att lägga på fleecetäcket när det är så pass "varmt"? Är det bättre att lufttorka honom då?
En häst som rör sig mår nog väldigt bra utan täcke.

Mina hästar går på lösdrift och har tillgång till en rymlig ligghall. Men de står gärna ute i regnet och verkar inte ledsna över det. I och för sig huvudsakligen kallblod med tjock vinterpäls, men ändå. Sticker jag in fingrarna under pälsen så är det torrt och varmt inne vid huden, så de upplever sig uppenbarligen inte som blöta även om pälsen är regnig och blöt på utsidan.
 
Oklippt säger ju ingenting om hur tjock päls den har. Min ponny skulle jag aldrig ens fundera på att gå med täcke men halvblodet behöver täcke oavsett om han är klippt eller ej pga att han inte får riktig vinterpäls.

Men jag antar att din häst har en hel del päls om den går i hagen utan täcke när det är 5 grader och regn?
 
På oklippt blöt häs vill jag inte ha täcke om jag ska ut och promenera, isåfall ett riktigt bra "torktäcke", annars riskerar man bara att den blöta pälsen plattas ner på hästens rygg när den går. Bättre utan i mitt tycke :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 115
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 851
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 217
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 851
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp