Propulsion

Jesus! Frågan är dock vad "det kommer kosta 9500 dollar att betäcka med.." betyder. Är det hela summan eller språng eller..?
Här är han på svenska sidan (dom har nog inte uppdaterat)
Då är det en låg avgift och en dyr. Så 9500dollar är nog levande avgiften
 

Bifogade filer

  • B9592366-264E-4721-A717-761351F91CE1.jpeg
    B9592366-264E-4721-A717-761351F91CE1.jpeg
    128,9 KB · Visningar: 91
I Sverige kostar hans levande fölavgift 125 plus moms i år så de är vad alla som får levande föl ska med ut nästa år ;) Så synd är de om Stall Zet :angel: Tror de var Linn Andersson som gjorde en snabb uträkning på vad stall zet kommer tjäna på att P fick avla i år.

9500 dollar ja visst är de lite billigare i USA då att betäcka med honom men samtidigt är han dyr med tanke på att han själv numera inte har några prestationer att "skryta" med om man nu ska tänka på allt som hänt.
 
Har jag förstått det hela rätt nu, att de svenska avkommorna tillåts tävla. Men Propulsion själv kan inte fortsätta att verka som avelshingst i Sverige. Men.. framtida USA-födda avkommor kan importeras för både tävling och avel? 🤔
Jag vet inte ang de amerikanska framtida avkommorna. Men resten stämmer. Så det känns ju helt galet om USA-födda framtida föl efter honom skulle kunna importeras för tävling och avel. Men skulle ju inte förvåna mig om systemet är så dumt?

Tillägg. De svenskfödda avkommorna får ju tävla, men de kan också bli godkända för avel. Alltså de som tillverkats innan godkännandet drogs tillbaka. En sådan svenskfödd avkomma får verka i aveln och en sådan avkomma skulle kunna bli godkänd hingst. Jättespännande knorr.. Inget regelverk har ju förutsatt en sådan här blunder
Vad jag förstår: ja, hästar med propulsion som pappa får tävla i Sverige även om han inte är godkänd för avel i Sverige. Denna typ av "doping" kommer inte påverka avkommorna, så jag ser inget hinder i det hela. Hans avkommor får absolut godkännas för avel i Sverige. Dess prestationer har inget med nervsnittning att göra.
 
Vad jag förstår: ja, hästar med propulsion som pappa får tävla i Sverige även om han inte är godkänd för avel i Sverige. Denna typ av "doping" kommer inte påverka avkommorna, så jag ser inget hinder i det hela. Hans avkommor får absolut godkännas för avel i Sverige. Dess prestationer har inget med nervsnittning att göra.

Nej det jag menade blev bakvänt var att han inte kan verka (fullt ut) I avel I Sverige. Men att att avkommor från annat land är lika välkomna som om han varit godkänd i Sverige. Det blir väldigt ironiskt. Även om jag förstår varför.
 
I Sverige kostar hans levande fölavgift 125 plus moms i år så de är vad alla som får levande föl ska med ut nästa år ;) Så synd är de om Stall Zet :angel: Tror de var Linn Andersson som gjorde en snabb uträkning på vad stall zet kommer tjäna på att P fick avla i år.

9500 dollar ja visst är de lite billigare i USA då att betäcka med honom men samtidigt är han dyr med tanke på att han själv numera inte har några prestationer att "skryta" med om man nu ska tänka på allt som hänt.

För USA är väl hans prestationer fortfarande nått att skryta med dock?
 
Ja hans amerikanskans ja men alla svenska resultat är ju strukna och bort raderade. Han var ju en medelmåtta i USA.
Han har ju tävlat i Frankrike också, få se om de resultaten också stryks.

Fast USA räknar garanterat de svenska resultaten även om de stryks. Stuteri chefen har ju uttalat sig att han väntar på att Propulsion ska frias från anklagelserna typ.
De ser ju inget konstigt eller några problem med att resultaten är efter nervsnittning

Ska bli intressant se vad Frankrike gör ja. Nervsnittning är ju förbjudet där med.
 
Fast USA räknar garanterat de svenska resultaten även om de stryks. Stuteri chefen har ju uttalat sig att han väntar på att Propulsion ska frias från anklagelserna typ.
De ser ju inget konstigt eller några problem med att resultaten är efter nervsnittning

Ska bli intressant se vad Frankrike gör ja. Nervsnittning är ju förbjudet där med.
De kommer ju garanterat inte hända 🤷🏻‍♀️ ST kommer ju inte ändra sig i första taget. Tycker de är tragiskt att de i USA gör reklam för något som inte stämmer.
 
De kommer ju garanterat inte hända 🤷🏻‍♀️ ST kommer ju inte ändra sig i första taget. Tycker de är tragiskt att de i USA gör reklam för något som inte stämmer.

Nej, uttalandet tyder ju på att de inte ens förstått vad som hänt i Sverige och varför. Sen I sak stämmer ju Propulsion resultat, han har travar si och så meter si och så fort, han har varit först i mål i de och de loppen mm. Det som skiljer Sveriges syn och åtminstone den amerikanske stuterichefens syn är om resultaten tillkommit på korrekt väg eller ej.

Dvs även om titlarna och pengarna tas ifrån Propulsion och hans resultat stryks i Sverige så tror jag ändå att hans prestationer kommer fortsätta framhållas i USA.
 
Nej, uttalandet tyder ju på att de inte ens förstått vad som hänt i Sverige och varför. Sen I sak stämmer ju Propulsion resultat, han har travar si och så meter si och så fort, han har varit först i mål i de och de loppen mm. Det som skiljer Sveriges syn och åtminstone den amerikanske stuterichefens syn är om resultaten tillkommit på korrekt väg eller ej.

Dvs även om titlarna och pengarna tas ifrån Propulsion och hans resultat stryks i Sverige så tror jag ändå att hans prestationer kommer fortsätta framhållas i USA.

Tror jag med. Resultaten finns ju, även om de stryks. Eftersom han gjort godkända resultat för USA här i Sverige, så tror jag stoägare kommer värdera dom ändå.
 
Tror jag med. Resultaten finns ju, även om de stryks. Eftersom han gjort godkända resultat för USA här i Sverige, så tror jag stoägare kommer värdera dom ändå.

Ja och jag tror att om han fråntogs alla resultat och prispengar men fick fortsätta vara godkänd för svensk avel skulle även många av de svenska stoägarna använda honom av samma anledning. Han har travat si och så fort och var först över mållinjen i det och det loppet även om resultatet sen räknades bort.

För de flesta verkar - förvånande nog - inte se att hans resultat är pga nervsnittningen. Utan de är ogiltiga pga "teknikaliteten" nervsnittning.

Själv känner jag ju att han snittats pga kronisk hälta, det är klart som fan att nervsnittningen har en direkt påverkan på resultaten. Även om säkert Reden lyckats träna honom bättre och få bättre ordning på honom än de I USA. Men knappast så han kunnat träna bort den kroniska hältan och få hästen prestera så som den gjort utan att bli halt igen

Jag skulle inte vara jätteglad om jag betäckt med Propulsion. Och nu stod med en avkomma som kanske inte håller pga ärftliga skäl
 
Finns väl resultatlistor, i varje land han tävlat, officiella listor. I Sverige existerar inte hans resultat i några officiella listor så de borde ju inte räknas i USA heller, officiellt alltså.
 
Finns väl resultatlistor, i varje land han tävlat, officiella listor. I Sverige existerar inte hans resultat i några officiella listor så de borde ju inte räknas i USA heller, officiellt alltså.

Om All In:s alla resultat i hoppning skulle strykas. Så alla skulle ju fortfarande veta han hoppat si högt, och så och så i den och den klassen på si och så nivå, hoppat så och så många felfria rundor på OS osv. Bara för att officiella resultat försvinner så försvinner ju inte folks vetskap om vad hästen gjort fram tills att resultaten ströks.

Och bara vetskapen om kapaciteten hästen visat lär räcka för att locka stoägare när det handlar om hästar och prestationer på den nivån.

Skillnaden för en amerikansk stoägare mellan "Propulsion har de här officiella resultaten i Sverige" och "Propulsion hade de här resultaten i Sverige innan Sverige strök dem för de har så fjantiga regler att de inte gills bara för att han är nervsnittad" är nog högst minimal faktiskt.
 
Frågan är väl om hästen hade haft dessa resultat utan nervsnittningen..... jag tror faktiskt inte det, han hade varit en kastrerad amatörhäst och sedan givits bort till nån hästskötare för att bli ridhäst
 
Jag tycker att detta med nervsnittning verkar väldigt intressant. Jag förstår givetvis varför en tävlingshäst självklart inte kan tillåtas att tävlas med det.

Men om vi istället tar tex ett avelssto med en kronisk hälta förvärvad av trauma (men som inte blir sämre av att direkt belastas). Jag vill förtydliga att jag inte vet hur detta funkar alls, men jag tänker ändå, finns det några större nackdelar att då nervsnitta henne så att hon kan vara smärtfri och få fram fina föl? (tänker att det är ett fint sto med meriter, bra stam osv i min hypotes här). Jag tänker att en sådan sak bara borde höja djurvälfärden??
 
Jag tycker att detta med nervsnittning verkar väldigt intressant. Jag förstår givetvis varför en tävlingshäst självklart inte kan tillåtas att tävlas med det.

Men om vi istället tar tex ett avelssto med en kronisk hälta förvärvad av trauma (men som inte blir sämre av att direkt belastas). Jag vill förtydliga att jag inte vet hur detta funkar alls, men jag tänker ändå, finns det några större nackdelar att då nervsnitta henne så att hon kan vara smärtfri och få fram fina föl? (tänker att det är ett fint sto med meriter, bra stam osv i min hypotes här). Jag tänker att en sådan sak bara borde höja djurvälfärden??

Nej. När hon trampar på en spik känner hon inte det. Eller känner inte smärtan av en skadad sena som sedan/därför brister. Etc. Det är därför det frångåtts. En nervsnittad häst riskerar att skadas värre på grund av effekten av nervsnittningen.
 
Nej. När hon trampar på en spik känner hon inte det. Eller känner inte smärtan av en skadad sena som sedan/därför brister. Etc. Det är därför det frångåtts. En nervsnittad häst riskerar att skadas värre på grund av effekten av nervsnittningen.
Har hästen alltså verkligen noll smärtkänsel och ändå så pass mycket känsel och nerv kvar att den kan använda benet(?). Hur fungerar det? Uppriktigt nyfiken på hur det fungerar.
 
Har hästen alltså verkligen noll smärtkänsel och ändå så pass mycket känsel och nerv kvar att den kan använda benet(?). Hur fungerar det? Uppriktigt nyfiken på hur det fungerar.

Beror helt på hur man nervsnittar. Tänk på när veterinären bedövar hoven vid en hältundersökning t ex. Det de bedövar då är just nerven, en nervblockad. Man kan bedöva bort hela hoven. Eller bara utsida/insida, eller bedöva bort allt nedanför kotan osv.

När men testar om det är bedövar så brukar de ha som en pinne med en spik på som de trycker mot t ex undersidan av hoven (eller kronranden eller var man nu vill se så det är bedövat). Reagerar inte hästen så vet man bedövningen tagit där den ska.

Det är inga som helst problem för hästen röra sig obehindrat med en bedövning.

Om man istället för att lokalbedöva nerven skär av den får du samma resultat, men permanent.
 

Liknande trådar

Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 725
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
503
Senast: AbCdE
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 013
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp