Propulsion

Vad jag förstår: ja, hästar med propulsion som pappa får tävla i Sverige även om han inte är godkänd för avel i Sverige. Denna typ av "doping" kommer inte påverka avkommorna, så jag ser inget hinder i det hela. Hans avkommor får absolut godkännas för avel i Sverige. Dess prestationer har inget med nervsnittning att göra.
Nej det jag menade blev bakvänt var att han inte kan verka (fullt ut) I avel I Sverige. Men att att avkommor från annat land är lika välkomna som om han varit godkänd i Sverige. Det blir väldigt ironiskt. Även om jag förstår varför.
@Unafraid det är ju det som är så bakvänt. Som @Alexandra_W säger blir det ju väldigt ironiskt och t.om tragikomiskt att en häst kan strippas från sina resultat och insprungna pengar och avelstillstånd i ett land för att plocka upp sin avelskarriär i ett annat.

Om travsporten vill vara global och köra storlopp som Prix d'Amerique och Elitloppet med utländskt deltagande måste nog de nationella travsportorganisationerna se till att enas om ett gemensamt internationellt (doping)reglemente. Sådana brukar ju även yngla av sig på nationell nivå.

Det här är ju bara pinsamt på så många nivåer att man tappar räkningen.
 
Beror helt på hur man nervsnittar. Tänk på när veterinären bedövar hoven vid en hältundersökning t ex. Det de bedövar då är just nerven, en nervblockad. Man kan bedöva bort hela hoven. Eller bara utsida/insida, eller bedöva bort allt nedanför kotan osv.

När men testar om det är bedövar så brukar de ha som en pinne med en spik på som de trycker mot t ex undersidan av hoven (eller kronranden eller var man nu vill se så det är bedövat). Reagerar inte hästen så vet man bedövningen tagit där den ska.

Det är inga som helst problem för hästen röra sig obehindrat med en bedövning.

Om man istället för att lokalbedöva nerven skär av den får du samma resultat, men permanent.
Jag var nog otydlig. Vad är det som gör att benet fortfarande fungerar? Jag har ju tex problem med ischias. Men snittar man den så försvinner ju hela förmågan att kontrollera det benet (annars hade jag velat snitta för läääänge sen). Det händer ju uppenbarligen inte vid denna nervsnittning. Varför inte?

Det du tog upp har jag koll på :)
 
Jag var nog otydlig. Vad är det som gör att benet fortfarande fungerar? Jag har ju tex problem med ischias. Men snittar man den så försvinner ju hela förmågan att kontrollera det benet (annars hade jag velat snitta för läääänge sen). Det händer ju uppenbarligen inte vid denna nervsnittning. Varför inte?

Det du tog upp har jag koll på :)
Nerver kommer i olika varianter. Några sköter smärta andra sköter det motoriska. När man söker hälta gör man ju t.ex tillfälliga nervblockader utan att hästarna förlorar kontrollen över benen. Så det är ju lite samma princip.
 
Frågan är väl om hästen hade haft dessa resultat utan nervsnittningen..... jag tror faktiskt inte det, han hade varit en kastrerad amatörhäst och sedan givits bort till nån hästskötare för att bli ridhäst

Jag tror absolut att kapaciteten hade funnits. Han snittades väl pga strålbenshälta? Så här hade smärtan stoppat honom. Men i USA är ju detta tillåtet, så jag antar att man där ser på kapaciteten mer än hältan/hållbarheten.
Jag kan inte nedärvning av just strålbenshälta, men det kan ju faktiskt vara så att avkommorna inte riskerar ärva nått alls. Och som sagt ovan, vi har inga problem att sätta ston som inte håller i avel här i Sverige. Det är ju samma sak.
 
Jag tror absolut att kapaciteten hade funnits. Han snittades väl pga strålbenshälta? Så här hade smärtan stoppat honom. Men i USA är ju detta tillåtet, så jag antar att man där ser på kapaciteten mer än hältan/hållbarheten.
Jag kan inte nedärvning av just strålbenshälta, men det kan ju faktiskt vara så att avkommorna inte riskerar ärva nått alls. Och som sagt ovan, vi har inga problem att sätta ston som inte håller i avel här i Sverige. Det är ju samma sak.

Nja. En hingst kan ge upphov till otroligt många fler avkommor än ett sto. Så riktigt samma blir det ju inte.
 
Jag var nog otydlig. Vad är det som gör att benet fortfarande fungerar? Jag har ju tex problem med ischias. Men snittar man den så försvinner ju hela förmågan att kontrollera det benet (annars hade jag velat snitta för läääänge sen). Det händer ju uppenbarligen inte vid denna nervsnittning. Varför inte?

Det du tog upp har jag koll på :)

Som sagt hästarna rör sig helt obehindrat efter nervblockad (bedövning) vid hältutredning hos veterinären. Dvs de nerver som är aktuella styr känsel men inte rörelse. Och hästar tycks inte störas alls av att inte ha känsel i nedre extremiteter. Det påverkar inte deras rörelser negativt (tvärtom). Exakt varför vissa nerver verkar si eller så vet jag inte.
 
Nedärvningen är samma. Visst blir det mer kännbart på fler avkommor, men per avkomma är risken lika stor.
Absolut. Men om en defekt visar sig nedärvas så slår det igenom hårdare i populationen via en hingst än ett sto. Men för just det specifika fölet är det ingen skillnad nej.

Sen så är I det här risken för nedärvning av defekt en sak, och risken att hästens talang faktiskt inte nedärvs för den inte funnits utan doping ett annat. Men där kommer ju Propulsions avkommor ge visst svar. (Säker kan man aldrig bli då det finns jätteduktiga odopade hingstar som helt enkelt inte nedärver sig väl)
 
Absolut. Men om en defekt visar sig nedärvas så slår det igenom hårdare i populationen via en hingst än ett sto. Men för just det specifika fölet är det ingen skillnad nej.

Sen så är I det här risken för nedärvning av defekt en sak, och risken att hästens talang faktiskt inte nedärvs för den inte funnits utan doping ett annat. Men där kommer ju Propulsions avkommor ge visst svar. (Säker kan man aldrig bli då det finns jätteduktiga odopade hingstar som helt enkelt inte nedärver sig väl)

Jag har dock svårt att se att nervsnittning skulle påverka kapaciteten. Mig veterligen höjs inte kapaciteten av att man snittar av en nerv.
 
Jag har dock svårt att se att nervsnittning skulle påverka kapaciteten. Mig veterligen höjs inte kapaciteten av att man snittar av en nerv.

Det är klart att kapaciteten kan öka om man tar bort smärtimpulser. Då kan hästen fortsätta springa där det annars skulle börjat göra ont och hästen skulle backat av. Oavsett om smärtan skulle bero på ett befintligt problem eller bara på att belastningen generellt går över det läge där ett hästben/sena/hov normalt börjar smärta.

Sen om den gjort det på Propulsion eller inte är däremot en öppen fråga. Det som talar emot det är att han inte sprungit sönder sig själv (såvitt man vet, han kan ju för all del t ex fått ledskador eller broskskador etc. Men han har inte t ex sprungit av sig en sena eller liknande)
 
Det är klart att kapaciteten kan öka om man tar bort smärtimpulser. Då kan hästen fortsätta springa där det annars skulle börjat göra ont och hästen skulle backat av. Oavsett om smärtan skulle bero på ett befintligt problem eller bara på att belastningen generellt går över det läge där ett hästben/sena/hov normalt börjar smärta.

Sen om den gjort det på Propulsion eller inte är däremot en öppen fråga. Det som talar emot det är att han inte sprungit sönder sig själv (såvitt man vet, han kan ju för all del t ex fått ledskador eller broskskador etc. Men han har inte t ex sprungit av sig en sena eller liknande)

Vi ser olika på kapacitet uppenbarligen. För mig är inte kapacitet vad den presterar, utan vad den kan prestera.
 
Vi ser olika på kapacitet uppenbarligen. För mig är inte kapacitet vad den presterar, utan vad den kan prestera.

Fast hur menar du då?
Bara för exempel, säg att vid farter över x km/h så börjar hästben göra ont pga belastningen. Det gör att den absoluta majoriteten av hästar då slår av på tempot. Några enstaka springer vidare ändå.
Så tar vi en sådan som slår av på tempot när den känner smärta, och nervsnittar den så den inte känner smärta. Då springer den x+y km/h eftersom smärtan inte stoppar den.

Då har man ju ökat kapaciteten på den med nervsnittningen.

Tillägg. Däremot krävs ju naturligtvis att hästen KAN springa i x+y km/h. Den måste ha grundkapacitet för det.
 
Om All In:s alla resultat i hoppning skulle strykas. Så alla skulle ju fortfarande veta han hoppat si högt, och så och så i den och den klassen på si och så nivå, hoppat så och så många felfria rundor på OS osv. Bara för att officiella resultat försvinner så försvinner ju inte folks vetskap om vad hästen gjort fram tills att resultaten ströks.

Och bara vetskapen om kapaciteten hästen visat lär räcka för att locka stoägare när det handlar om hästar och prestationer på den nivån.

Skillnaden för en amerikansk stoägare mellan "Propulsion har de här officiella resultaten i Sverige" och "Propulsion hade de här resultaten i Sverige innan Sverige strök dem för de har så fjantiga regler att de inte gills bara för att han är nervsnittad" är nog högst minimal faktiskt.
Därav mina två sista ord: ”officiellt alltså”.
 
Därav mina två sista ord: ”officiellt alltså”.

Ja jag vet inte hur amerikanska förbundet för. Jag menade mer att stuteriet nog kommer marknadsföra hans prestationer. Det blir ju också officiellt men inte på samma vis som förbundsofficiellt. Så jag missförstod dig lite där tror jag.
 
Jag var nog otydlig. Vad är det som gör att benet fortfarande fungerar? Jag har ju tex problem med ischias. Men snittar man den så försvinner ju hela förmågan att kontrollera det benet (annars hade jag velat snitta för läääänge sen). Det händer ju uppenbarligen inte vid denna nervsnittning. Varför inte?

Det du tog upp har jag koll på :)
Afferenta och efferenta nervceller sitter generellt i åtskilda nerver, de sensoriska är i regel ytligare än de motoriska.
Sen kan innervering skilja individuellt och kunskapen om nervsystemet är begränsad så resultatet av ingrepp är svårt att veta säkert i förväg. Ärrvävnad påverkar ju nästan alltid nerverna i närheten negativt i någon utsträckning. Sen finns ju möjligheten att nerven faktiskt växer/läker igen också efter sådär 6-12 mån (tror inte det är så vanligt dock, och återfår nog aldrig 100% funktion då heller).
 
Afferenta och efferenta nervceller sitter generellt i åtskilda nerver, de sensoriska är i regel ytligare än de motoriska.
Sen kan innervering skilja individuellt och kunskapen om nervsystemet är begränsad så resultatet av ingrepp är svårt att veta säkert i förväg. Ärrvävnad påverkar ju nästan alltid nerverna i närheten negativt i någon utsträckning. Sen finns ju möjligheten att nerven faktiskt växer/läker igen också efter sådär 6-12 mån (tror inte det är så vanligt dock, och återfår nog aldrig 100% funktion då heller).
På vägen från att jag ställde frågan så har vi faktiskt gått igenom detta på kursen jag går nu. Otroligt intressant!

Men jag hade helt klart önskat någon form av bedövning för ischias måste jag erkänna. Den är riktigt dum idag igen...
 
På vägen från att jag ställde frågan så har vi faktiskt gått igenom detta på kursen jag går nu. Otroligt intressant!

Men jag hade helt klart önskat någon form av bedövning för ischias måste jag erkänna. Den är riktigt dum idag igen...
Ja varför gör man inte så på människor? Typ nervsnittar vid värk??
 
Ja varför gör man inte så på människor? Typ nervsnittar vid värk??
Du kan ju steloperera på humansidan, det är en variant. Nervsnittning vet jag faktiskt inte, men det är oerhört komplexa funktioner vi talar om på människa. Minnet av nervsystemets anatomiplugg ger mig rysningar...
 

Liknande trådar

Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 705
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: AbCdE
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp