Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Gry

Trådstartare
Tänkte det kunde vara bra att ha en jämförelsetabell att ha som ungefärlig riktning som stöd. Jag vet att iden knakar på att de olika sorters proteingivorna innehåller annat också men ngnstans måste man ju börja ;-)

Kan vi hjälpas åt att jämföra protein? Vad ska vi utgå ifrån? 1 kg hackad lucern utan melass? Innehållet i det motsvarar ungefär 1kg krafft 125? Hur mkt soja motsvaras det?
Potatisprotein?
Pelletslucern?
Lucern m melass?
Granngårdens avel?
Krafft muskel

Har läst här att protein som inte finns i strå och om det ges för mkt kan göra så det bildas gifter i kroppen, visst stämmer det? Kan ju vara bra i
sammanhanget...

Och bäst av allt är förstås om allt finns i höet...

Jag skulle verkligen vara tacksam för hjälp, kanske att tråden är till allmän nytta också?
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Har läst här att protein som inte finns i strå och om det ges för mkt kan göra så det bildas gifter i kroppen, visst stämmer det? Kan ju vara bra i
sammanhanget...

Hur menar du här?
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

du kanske menar att proteinfoder som inte är framställt av rent grovfoder kan orsaka bla kolik? I så fall ja, vissa foder har maxgivor, som soja tex. Jag vet inte vad för lista du vill ha, men jag kan ju skriva det jag använder o vad de innehåller

Hestekraft extra müsli 135 smrp, koncentratfoder med 0,7 mg selen, massa örter o vitaminer/mineraler, alla organiska.
Kvarnby lusern 150 smrp, lusern i pelletsform
Baileys alfa alfa, 150 smrp, stråfoder med havresjälkar, alfa alfa o lusern.
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Jag tolkar det som att TS vill ha en lista på hur mycket av vardera proteinfoder som motsvarar "en utgångspunkt satt till 1", tex.
Lusern hackat strå 1 kg ger lika mycket smrp som 0,8 kg av proteinfoder X, 1,2 kg av proteinfoder Y osv...

TS:
Lusern hackat strå utan melass, vilket märke och vad är det för värden på det? Jag har själv bara tillgång till Krafft nämligen och den är det nog melass i?
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

jag hade fel, ingen lusern utan klöver. Ingen extra olja i eftersom det naturliga i havren binder ihop det lite även om det är torrt. Så kolla upp Baileys, finns ju hackat med olja i istället också.
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

som sagt.. har bara tillgång till Kraffts sortiment (och Granngårdens eget förstås)
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Varför räkna om det och använda ett foder som bas. Det är väl bättre att ange mängden energi och protein/ kg foder för alla foder för annars måste man ju ändå sätta sig och räkna om de siffror som uppges för att kunna använda dem i sin foderstatsberäkning.
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Jag gjorde så när jag behövde öka på proteinet mer än jag behövde öka energin till mina dräktiga ston. Man kan ju ha flera olika tabeller, så det ena sättet utesluter ju inte det andra.
 
Sv: Proteinlista for dummies (som jag) - hjälp önskas

Några uppgifter!

Vitafor Lucern, 150 gr smb rp, 8 MJ

Potatisprotein, 672 gr smb rp, 12,5 MJ, socker 0 gr, stärkelse 0 gr

Sojaskrå/mjöl 437 gr smb rp, 12,9 MJ

Bryggerjäst, 432 gr smb rp, 12,4 MJ, socker 20 gram (2%), stärkelse 57 gram (5,7%)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: SaraMara
·
Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp