Proteinöverskott, funderingar

Lill

Trådstartare
Jag sitter och funderar på det här med proteinöverskott. Det sägs ju att om det kommer från grovfoder så är det ok. Men om det kommer från kraftfoder så kan det leda till bland annat Baron Gruff sjukan (om jag har förstått saken rätt?)
Men vad är då ett proteinöverskott? Är det förhållandet mellan MJ/smbrp eller hur är det?
Det är ju rätt många (vad jag förstår) som har sina hästar på högre proteinintag än MJ, är det då ett "proteinöverskott"? Och alla de som har ett hö med låg protein nivå, och fodrar upp med proteinfoder, hur blir det där då? Då kommer ju proteinöverskottet från kraftfoder och inte från grovfoder, eller? Och hur mycket mer protein är det som ska till, innan det blir farligt? Och under hur lång tid? Någon som kan förklara den här saken för mig på ren och skär svenska? Eller är det jag som har missuppfattat hela saken?
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Jag utgår ifrån att det som åsyftas är ett proteinöverskott i förhållande till hästens näringsbehov.

Det vill säga, om den behöver 400 g SRP per dag men du ger den 600 g SRP så kan den bli sjuk (glöm siffrorna, de är bara för exemplets skull).
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Nej den blir inte sjuk av för mycket protein!

Står så här om Baron Gruff: "oftast på grund av stress i samband med alltför mycket kraftfoder eller för hög dos av protein."

Är det fel information?
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Nja, det beror på hur stort överskottet är. Extra protein belastar hästens kropp, särskilt njurarna tar stryk. Dessutom kan de tappa vikt om de får för mkt protein.

Man skall alltid sträva efter en balanserad foderstat.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Står så här om Baron Gruff: "oftast på grund av stress i samband med alltför mycket kraftfoder eller för hög dos av protein."

Är det fel information?

Du måste skilja på överskott rent näringsmässigt och ett överskott av proteinkoncentrat på en giva!

Ett överskott rent näringsmässigt är aldrig farlig. Alltså om hästens behov är 400 gram/dag och den får 600 gram/dag är det inte farligt i sig. Oavsett var det kommer ifrån egentligen, rent näringsmässigt alltså. Om det inte är ett extremt stort överskott då njurarna blir påverkade.

Men om du ger för mycket proteinkoncentrat (vilket allt protein i kraftfoder är oavsett dom det är färdigfoder eller proteinfoder) i en giva eller alldeles för mycket koncentrat /dygn så kan inte hästens matsmältningssystem ta hand om det och det blir en feljäsning i tarmen. Ofta kallad Baron Gruff.

Baron Gruff -sjukan är dock lite felaktigt ansedd som proteinsjukan, men det handlar egentligen om feljäsningen i tarmen som ger de förgiftningssymtomen. Oavsett vad feljäsningen beror på (kan ha många orsaker, inte bara proteinöverskott, tex stress, dålig hygienisk kvalitét på foder osv)
Men i hästen Baron Gruffs fall antar man att den kom från en proteinförgiftning.

Så skilj på dessa två saker.

Näringsmässigt ska du upp i ett stort överskott för att få njurpåverkan.

Vad gäller proteingiva från kraftfoder /dag eller giva finns det riktilinjer. 100 gram/ 100 kg kroppsvikt och dag är en. Från koncentrat/kraftfoder då.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Ok. Men... alltså... om man lägger en häst på högre smbrp (med hjälp av proteinfoder) men behåller ändå MJ på den nivå "som den ska ha" är då detta farligt, eller kan man göra så utan att det påverkar hästen i sig negativt? Tänker lite på de som lägger sina hästar på en högre/lägre kvot än vad som rekommenderas...
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Den kan ju behöva en högre kvot än vad tabellerna säger. Och då ligger den ju inte över sitt behov.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Den kan ju behöva en högre kvot än vad tabellerna säger. Och då ligger den ju inte över sitt behov.

Jaaa, men.... hmm, hur vet man då VAD som är ett överskott innan det är försent så att säga? Är det bara då att man måste testa sig fram för att kunna komma fram till vad som är rätt och vad som blir ett överskott helt enkelt?
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Nej det är inte farligt. Och kvoterna är riktlinjer, det är individuellt vilken kvot just din häst passar bäst på. I regel är risken med för låg kvot antingen en fet häst (om den får för mkt MJ) eller en muskelfattig (för lite protein). Högre kvot brukar inte orsaka några problem, det blir ett proteinöverskott som hästen kissar ut. Därav att det inte ska vara gigantiskt eftersom att det då belastar njurarna, men det tror jag inte är så ofta det blir så om det handlar om grovfoder. Och det finns ju ingen anledning att lägga sig på ett stort proteinöverskott via kraftfoder om hästen inte bevisligen är en häst som behöver det.
Att folk lägger sig på en högre kvot med hjälp av kraftfoder kan ju vara för att de vet att deras hästar funkar bäst på den kvoten (det lär man sig efter ett tag när man har räknat och känner sin häst) eller att det tillfälligtvis behövs mer protein tex för att hästen är muskelfattig osv.

Mina avelsston till exempel fungerar bäst med kvot 12-13 när jag har hittat ett sådant grovfoder. Men för den delen lägger jag mig inte på den kvoten om grovfodret INTE håller den kvoten. Det skulle innebära en massa proteintillskott med alla nackdelar som följer med det. Så då ser jag bara till att med råge ligga över proteinbehovet trots lägre kvot (men aldrig under 9 o hellre lite över i deras fall)
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Jaaa, men.... hmm, hur vet man då VAD som är ett överskott innan det är försent så att säga? Är det bara då att man måste testa sig fram för att kunna komma fram till vad som är rätt och vad som blir ett överskott helt enkelt?

Du utgår från tabellerna och tar då i beaktande vilka speciella behov hästen har utöver grundbehovet. Tex muskelfattig, fet, i träning (och vilken grad), växande osv.
Sedan ser du efterhand om det funkar och om du behöver så justerar du. Tex hästen tunnar ur -öka energin. Hästen blir fet -minska energin. Hästen tappar muskler/bygger inte muskler -öka proteinet, osv.

Det viktigaste här ang protein är bara att du inte ger för mycket smältbart råprotein från kraftfoder per giva och dygn. Om du behöver MKT mer protein än hösilaget innehåller så byter du ut en del av det mot lusern eller byter grovfoder. Och behöver du öka mindre så väljer du ett lämpligt kraftfoder/koncentrat.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Jo, de kan bli sjuka av för mycket protein.

Vanligast är att magen pajar och de får diarré.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Varför tappar de i vikt av för mkt protein? Om man har en häst som är svår att hålla i hull och får både överskott av protein och energi, ska man då minska proteinet för att den ska gå upp i vikt?
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Varför tappar de i vikt av för mkt protein? Om man har en häst som är svår att hålla i hull och får både överskott av protein och energi, ska man då minska proteinet för att den ska gå upp i vikt?

Jag för lägga utt detta engång till.
Protein Praises and Woes.
www.womenandhorses.com/protein20050517.html
Förklara lite vad hander när kroppen kan inte ta upp överskott av protein.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Tack för en intressant artikel! Pratade häromdagen med en foderrådgivare då mon häst får överskott av protein och energi, men är smal över revbenen och har svårt för att sätta muskler. Frågade just om mängden protein men hon tyckte att det inte var för mkt men inte skulle ökas. Kanske borde hitta ett sätt att öka energin, för vad jag förstod så var kvoten viktig och inte den generella mängden?
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Har du koll på om hästen får sitt behov av selen och E-vitamin uppfyllda?
Utan dessa blir det inga muskler även om proteinbehovet överskrids.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Jag tror det, hon äter både lucern och krafft protein plus - har fått rådet att fodra mkt protein eftersom hon är tunn och protein plus innehåller selen och e- vitamin men jag vet faktiskt inte exakt hur mkt de ska ha i sig av varje, därför jag frågade foderrådgivare, men jag får läsa på lite mer känns det som.. Vill att hon ska gå upp i vikt men vill heller inte trycka i henne fel saker :s

Hösilaget ligger på 88%ts, 41g smrp/ kg foder och 9,1 Mj/ kg foder ca 1,9 p 2,7 så hon får mineraler för att kompensera för kvoten. Enligt foderrådgivaren så får hon 40% mer än vad hon borde behöva men hon är ändå tunn, både i hull och muskler
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Om hästen inte äter hiskeliga mängder färdigkraftfoder så tror jag inte den får tillräckligt. Möjligt att det blir tillräckligt med mineralerna du ger.

Selen behöver den 0.2 mg/100 kg häst av.

E-Vitamin behöver den 100-200 mg/100 kg häst av.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Tack för en intressant artikel! Pratade häromdagen med en foderrådgivare då mon häst får överskott av protein och energi, men är smal över revbenen och har svårt för att sätta muskler. Frågade just om mängden protein men hon tyckte att det inte var för mkt men inte skulle ökas. Kanske borde hitta ett sätt att öka energin, för vad jag förstod så var kvoten viktig och inte den generella mängden?

Jag vet inte ditt situation, när jag läsa dom andra tycka jag det bli pancaka på pancaka.
Utgå Alltid ifrån The Basics:
Har jag ett bra avmasknings program?
Har jag bra grovfoder "hö med bra fiber"!
Vatten.
Salt eller/+ Mineral sten. (man kan har boda så hästen väljer själv).
Havre om så behövs.
Lite billiga majs olja för vår fällning.
Inspektera hästen avferning, lukta och känna på den.
 
Sv: Proteinöverskott, funderingar

Hann inte lusläsa allt i tråden men själv skulle jag i ditt fall göra såhär:

Ge kraftfoder om inte grovfodret kan ökas och det ger hästen den mängd MJ (energi) den behöver.

Protein ges i regel till hästar som är muskeltunna eller där proteinandelen ligger i underskott i foderstaten.

Behöver du ge både mer MJ och Protein så se till att det blir överskott på MJ, annars slår proteinet åt fel håll och hästen går inte upp i vikt. Ibland måste detta ges var för sig dvs både ge lucern tex och kraftfoder för att få det hela rätt, beror på grovfodrets värden. (analys).

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 852
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp