Bukefalos 28 år!

Provanställd och gravid, när berätta?

M

Mjukis

Hej

Jag och min sambo hade världens sämsta tajming gällande att bli gravida.
Är gravid i 3:e månaden och blir fast anställd om 3 månader, kommer då vara i 6:e månaden.

När ska jag berätta att jag är gravid? Ska jag vänta tills jag är fast anställd, alltså när jag är i 6:e månaden.
Jag funderar på att berätta om 1 månad, för då kommer det troligtvis börja synas. Jag vill ändå vara ärlig...


Kan ju bara säga att mina chefer är grymt nöjda med mig och jag utvecklas hela tiden och de har inget alls att klaga på. Det är tänkt att min anställning ska fortsätta i en tillsvidareanställning om det fortsätter som det gör.
Så har de sagt till mig. Fortsätter jag som jag gör behöver jag alltså inte vara orolig. Så jag har ju svart på vitt att de sagt så.


Berättar jag när det jag blivit fast anställd känns det som om jag lurat dem, men jag vill ju verkligen inte bli av med mitt jobb.

Någon som har Erfarenheter av detta?

Kan ju berätta att en tjej som jobbade på mitt jobb blev av med jobbet 3 veckor efter hon berättade att hon var gravid och hon var provanställd. Skillnaden på henne och mig var att det går riktigt bra för mig på jobbet, det gjorde det inte för henne tyvärr. Men jag tror att hade hon inte vart gravid hade hon fått stanna.... allafall en stund till, tills hon fick in avtal med kunderna. Jag får in avtal hela tiden med kunderna...

KLUVEN!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Jag tycker du ska berätta. Får du inte vara kvar sedan så kan du välja att anmäla arbetsgivaren, man får inte särbehandla eller välja bort gravida. Fast å andra sidan kanske du inte vill jobba kvar heller om de inte ger dig fast p g a en graviditet.

När jag sökte mitt nuvarande jobb hade jag en bebis på 6 månader, jag trodde aldrig jag skulle få det eftersom jag inte ville börja jobba förrän 5 månader senare men jag fick jobbet. När jag sa till chefen att jag faktiskt inte trodde att jag skulle få det p g a min bebis så sa hon att någon med mina meriter och erfarenheter är värd att vänta på. Så det finns bra chefer där ute.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Ja absolut. I ditt fall var du ärlig från dag 1 och då kan ju de ta ställning redan då.

I mitt fall blir det lite senare hehe. Det spelar ingen roll om jag anmäler dem, jag är provanställd så jag har 0 rättigheter. Spelar ingen roll alls, jag kan inte få hjälp från något håll :( och som du sa, jag vill troligtvis inte jobba kvar om det skulle bli så
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Jag kan bara gå efter hur det var för mig.
Jobbar för ett bemanningsföretag inom industribranschen. Hade varit anställd månad för månad sen slutet av mars 2010.
Blev gravid i november 2010. Visste om att månad för månad anställningen skulle gå över i en tillsvidare anställning efter ett år, och jag var då lite mer än halvvägs genom graviditeten.
Jag berättade för chefen på bemanningsföretaget när jag var i vecka 17, och chefen på företaget där jag var inhyrd fick veta det veckan efter.
Trodde aldrig att min anställning skulle gå över i en tillsvidare anställning eftersom jag var gravid, men det gjorde den!
Var lite orolig för att berätta, då jag var rädd att inte få förlängt. Men jag hade inte behövt oroa mig:)

Hoppas allt går vägen för dig.
Lycka till!!!
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Vaddå provanställd med noll rättigheter? Man har lika mycket rättigheter som provanställd än som annat, och avbryta en provanställning p g a att den anställda är gravid är inte lagligt. Du kan absolut anmäla till facket om det skulle bli så! Föhoppningsvis ärdet inga bekymmer :)!
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Vaddå provanställd med noll rättigheter? Man har lika mycket rättigheter som provanställd än som annat, och avbryta en provanställning p g a att den anställda är gravid är inte lagligt. Du kan absolut anmäla till facket om det skulle bli så! Föhoppningsvis ärdet inga bekymmer :)!

Företaget får bryta en provanställning utan att uppge anledning, närsomhelst under provanställningen.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Företaget får bryta en provanställning utan att uppge anledning, närsomhelst under provanställningen.

Ja det är så tyvärr.
Vill gärna höra fler historier från er som vart i samma sits.

Skulle jag berätta och min arbgiv. helt plötsligt säger att de inte är nöjda med mig, från att ha sagt helt tvärt om och jag ändå jobbar lika bra som innan, då VET jag ju att det är pga graviditeten
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Jag förstår ditt dilemma men samtidigt, hur bra blir förhållandet mellan dig och din arbetsgivare om du inte berättar om din graviditet förrän i månad sex ?

Jag tycker att du ska vara ärlig så fort som möjligt, det ger dina arbetsgivare chansen att hitta ersättare och jag tror att det ger dig mer fördelar på sikt än om du väntar så pass länge att det sätter din ag på pottkanten.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

När jag var gravid berättade jag för mina chefer efter jag varit på RUL, runt v. 19. Nu är jag tillsvidareanställd sedan många år men jag hade gjort likadant oavsett jobbsituation.
Vi valde att göra så för då visste vi om allt såg ok ut, graviditetslängden var bekräftad och samtidigt fick arbetsgivaren en god chans att hitta en ersättare för mig. Blir det fler barn för oss kommer jag förmodligen göra likadant igen :)
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Berätta.
om de diskriminerar dig pga. att du kommer vara föräldraledig så är det de som känna sig stressade: inte du.

Det är bara risk för dålig stämning om du "mörkar" för att du tror att de ska diskriminera dig.
Raka puckar varar längst.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Företaget får bryta en provanställning utan att uppge anledning, närsomhelst under provanställningen.

Fast om det finns starka skäl att att tro att ett graviditetsbesked ligger bakom tror jag ändå att de kan få problem med facket. Man får inte diskriminera p g a graviditet.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Jag och sambon hade lika dålig tajming. Hade precis flyttat och börjat nya jobbet med 6 månaders provanställning när vi insåg bebis var på kommande. I och för sig planerad men inte just då :) Jag var ärlig och berättade i princip direkt för chefen hur läget låg till. "Det förändrar ingenting" var hans svar. Det var skönt att ha berättat, slapp fundera och oroa mig efter jag lagt kortena på bordet så att säga.

Resonerade också som så att om provanställningen skulle avbrytas skulle det ju då ge mig mera tid att hinna söka annat jobb istället.

Nu 10 år senare är jag kvar på samma jobb och har gjort mycket gott här under dessa år så dom är nog absolut nöjda totalt sett :)
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Som sagt tidigare i tråden kan ag avsluta en provanställning när som helst utan att uppge en anledning. Men ag måste meddela dig minst en månad innan din provanställning går ut att den inte kommer förlängas med en fast anställning. Alltså kan du berätta det när du har jobbat mer än fem månader utan risk för att bli av med jobbet (Om du har sex månaders provanställning)

Jag har för mig att man egentligen bara behöver ansöka om föräldraledighet en månad innan man har tänkt vara ledig, du har alltså ingen skyldighet att berätta tidigare. Jag har sett flera bli av med jobbet pga graviditet och jag är osäker på om jag hade vågat berätta. Sen beror det ju självklart på hur mycket det syns.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Som sagt tidigare i tråden kan ag avsluta en provanställning när som helst utan att uppge en anledning. Men ag måste meddela dig minst en månad innan din provanställning går ut att den inte kommer förlängas med en fast anställning. Alltså kan du berätta det när du har jobbat mer än fem månader utan risk för att bli av med jobbet (Om du har sex månaders provanställning)

Jag har för mig att man egentligen bara behöver ansöka om föräldraledighet en månad innan man har tänkt vara ledig, du har alltså ingen skyldighet att berätta tidigare. Jag har sett flera bli av med jobbet pga graviditet och jag är osäker på om jag hade vågat berätta. Sen beror det ju självklart på hur mycket det syns.

Jag har fetat det felaktiga. Så här ser paragrafen ut som behandlar provanställning:
6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

AKO: Självklart är det så. Men det kan vara svårt att hitta bevis för diskrimineringen i vilket fall.

Jag vill förtydliga att jag inte ställer mig på någons "sida" i det här fallet, utan jag vill bara informera om hur lagen ser ut kring provanställningar. Jag tror dock, att om TS verkligen presterar så bra på arbetsplatsen som hon säger sig göra, tror jag inte att graviditeten kommer att påverka arbetsgivarens beslut.
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Härlig stämning på det jobbet om man meddelar arbetsgivaren en månad innan att man är gravid och tänker avvika om 2-4 veckor tjoflöjt!

Dessutom stämmer det inte, du måste meddela minst två månader i förväg..
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Kl

Jag upptäckte att jag var gravid ngn vecka efter att jag påbörjat en provanställning.
Velade också men beslutade att berätta efter en månad ungefär, när de lärt känna mig lite först ;)
Var jättenärvös, men min närmsta chef gav mig en stor kram och efter ngn vecka fick jag skriva på ett anställningsbevis - nu är det snart tre år sedan och jag är kvar :D
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Fast om det finns starka skäl att att tro att ett graviditetsbesked ligger bakom tror jag ändå att de kan få problem med facket. Man får inte diskriminera p g a graviditet.

Ja, det kan ju hända att facket väljer att gå vidare till domstol i slutänden. MEN; frågan är hur arbetsgivaren lägger upp sitt försvar. En arbetsgivare kan ju hävda att det inte alls hade med graviditeten att göra och också "visa det"; påstå att personen inte fungerade längre, påstå att man bestämde sig för att inte anställa någon på tjänsten osv.
Så länge ord står mot ord så är frågan om det är någon idé (tyvärr).

Och för TS; oavsett om det skulle vara så att facket fick rätt så har TS fortfarande förlorat sin anställning. Dock förmodligen kanske med någon slags ekonomiskt "plåster på såren".

TS> jag tycker du ska tala om det. Risken finns att din arbetsgivare avslutar provanställningen, men förhoppningsvis gör de INTE det. Om de är så nöjda med dig så finns ju ingen anledning att avsluta den och lära upp någon ny. Du blir ju bara föräldraledig ett tag och sen återkommer du till jobbet!
 
Sv: Provanställd och gravid, när berätta?

Tack för era svar.
Jag vet 100 % alla regler om detta, jag e mest nyfiken på ni som vart i samma sits och kul att höra om er, hur det gick. Det verkade ju gå bra för de flesta...

Jag tror verkligen att jag kommer bli av med jobbet om jag berättar
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 324
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 958
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 625
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp