Bukefalos 28 år!

Provridit 176 cm häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår provred jag en häst. Jag följde med ägaren på hoppträningen som hon skulle på och efteråt red jag en stund på uteridbanan. Det var en annorlunda känsla att rida en så stor häst. Väldigt ovant. Men hästen skötte sig. Efter en stunds skritt provade jag lite trav och försökte hitta hans rytm, red fram i lite friare tempo och provade sen att korta upp lite då och då. Jag provade också lite galopp i båda varven.

Det var väl inga konstigheter, förutom då att jag inte var van vid storleken på hästen. Det kändes lite som att sitta på en älg då han var 176 cm hög. Och det var mycket häst att rida för mig som bara är 153 cm.

Idag red ägaren och jag ut tillsammans. Hon har ju två hästar. Den andra hästen är mer normalstor, men har en del hyss för sig för närvarande så den rider hon själv. När han har lugnat sig kan hon tänka sig att släppa upp andra på honom.

Ridturen gick bra. Vi mötte en fyrhjuling och då blev det en sekunds kaos, men det redde ut sig snabbt och sen var det bara att fortsätta.

Vad jag kan konstatera efter ridturen var att det funkar att rida hästen och enligt ägaren ser det helt okej ut. Men det är som sagt väldigt mycket häst att rida. Den blir lite tung för mig och jag kände att magmusklerna fick jobba. Både ägaren och jag var överens om att det nog inte var helt optimalt för mig att rida den regelbundet, men hon sa att hon gärna ställde upp som referens då jag sökte efter andra medryttarhästar, då hon för övrigt gillade det hon såg. Och känner hon någon gång att hon verkligen vill ha ha sällskap på uteritten så kan hon ju ringa mig. Att rida den hästen ihop med henne ibland har jag ju absolut inget emot att göra då och då.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 510
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I brist på sysselsättning så blir det ett blogginlägg igen. Till vilken nytta vet jag inte förutom att jag får något att göra en stund...
Svar
10
· Visningar
1 766
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick ju ytterligare ett svar på den annons jag la ut på FB angående medryttarhäst och igår var jag dit. Hon hade 4 hästar som hon...
Svar
11
· Visningar
1 170
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp