Provridning i helgen.. Ska skaffa häst!

Sandrahorse

Trådstartare
Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom bestämt, Jag har ju en fodervärds ponny som jag rider som var ett test till att se om jag klarar av att ha egen häst. Fodervärds kontraktet slutar den 8/6 alltså om några veckor och då har ridskola slutat sedan startar den efter sommarlovet, Vilket ledde till vad för häst ska man rida på sommaren ? Vi har nu både kontaktat min hopptränare som tränat mig i hoppning under ca 1 år och 6 mån och en annan tränare som vet hur jag rider och klarar av för hästar. Dom frågade runt med sin kompisar om dom har en häst till salu som är lämplig för juniorryttare. Vilket ledde till att en vän till min hopptränare har 2 hästar till salu, ett sto på 165 cm i mankhöjden 9 år den andra är 10 år och valack på 168. Det är bestämt att jag ska ha stor häst ej någon ponny. Då jag ser för stor ut på både stora c - ponnyer och små d-ponnyer och är ca 168 cm kanske. På Lördag är det dags.. Ska provrida båda hästarna som faktiskt är på samma ställe, Ska ju såklart också hoppa dom båda.. Eftersom jag vill kunna tävla 2-4 gånger per år, i både dressyr och hoppning. Vi har satt ålder på häst att den ska vara runt 8-14 år. Och storlek mellan 156-168 cm.
nu hoppas jag att provridningarna blir bra och jag hittar hästen jag letar efter!:D
Jag är nog nervös till provridningen inte till att rida men ifall jag kanske blir dö kär i hästarna och är nog mest nervös för allt runt om kring pratandet, att fixa hästarna och sådant.. Nu håller jag tummarna! :up::D:banana::bump:
 
Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom bestämt, Jag har ju en fodervärds ponny som jag rider som var ett test till att se om jag klarar av att ha egen häst. Fodervärds kontraktet slutar den 8/6 alltså om några veckor och då har ridskola slutat sedan startar den efter sommarlovet, Vilket ledde till vad för häst ska man rida på sommaren ? Vi har nu både kontaktat min hopptränare som tränat mig i hoppning under ca 1 år och 6 mån och en annan tränare som vet hur jag rider och klarar av för hästar. Dom frågade runt med sin kompisar om dom har en häst till salu som är lämplig för juniorryttare. Vilket ledde till att en vän till min hopptränare har 2 hästar till salu, ett sto på 165 cm i mankhöjden 9 år den andra är 10 år och valack på 168. Det är bestämt att jag ska ha stor häst ej någon ponny. Då jag ser för stor ut på både stora c - ponnyer och små d-ponnyer och är ca 168 cm kanske. På Lördag är det dags.. Ska provrida båda hästarna som faktiskt är på samma ställe, Ska ju såklart också hoppa dom båda.. Eftersom jag vill kunna tävla 2-4 gånger per år, i både dressyr och hoppning. Vi har satt ålder på häst att den ska vara runt 8-14 år. Och storlek mellan 156-168 cm.
nu hoppas jag att provridningarna blir bra och jag hittar hästen jag letar efter!:D
Jag är nog nervös till provridningen inte till att rida men ifall jag kanske blir dö kär i hästarna och är nog mest nervös för allt runt om kring pratandet, att fixa hästarna och sådant.. Nu håller jag tummarna! :up::D:banana::bump:
grattis vad roligt :D ! Minn shur nervöst och exalterande mina provridningar var... Jag var väl mest nervös för allt "pratande", anna frågor man skulle fråga och komamihåg! ch frågorna som ägarna skulle fråga en själv. Två av dem var väldigt "opretentiösa" medans den ena var lite mer noggran...

Super också att du hittar hästarna genom kontakter, det ger alltid en trygghet. Både ålder och storlek tycker jag verkar klokt tänkt också. Ha bara is i magen så man inte bara förälskar sig ;)
 
Eftersom jag vill kunna tävla 2-4 gånger per år, i både dressyr och hoppning. Vi har satt ålder på häst att den ska vara runt 8-14 år. [/QUOTE]
Tycker nog inte det är fel att överväga även en äldre läromästare som förstahäst, ju mer hästen kan, ju fortare kan du lära dig.
 
Hej! det gick jätte bra att provrida båda hästarna, jag fastnade för stoet då hon var som jag önskat. :)Och som också är bra för mig så att man inte köper en häst som är för jobbig eller för okunnig. Vi körde lite dressyr och hoppning på båda hästarna. Efter 1 vecka valde vi att åka och provrida stoet igen. Körde lite dressyr sedan hoppade en oxer som tillslut låg på 110 cm. Och vi avslutade med en bana på 5 hinder höjderna kanske var ca 70-80 cm. Och gick lika bra där! :banana: Efter 1-2 veckors väntan bestämde vi att boka besiktning... Och slutade med att hon ej blev godkänd när dom böjde vänster framben, hon haltade för mycket. Veterinären sa däremot att hästen är så lugn, och ser så frisk och kry ut. Men hon sa att ägaren ska skritta den 5 dagar.Sedan sätta igång henne helt i 2 veckor sedan kan man göra en besiktning igen om man vill.. Ja det är lite obestämt om vi ska vänta 3 veckor och se om hon blir godkänd då, eller inte. Ska eventuellt provrida några till hästar, Vi får se hur det blir med stoet.. Det var tråkigt att hon inte blev godkänd, då hon verkligen var perfekt!:down::crazy::confused:
 
I ditt fall hade jag nog åkt in till klinik och rönkat benet i och med att hästen har några år på nacken. Jag skulle aldrig våga köpa en häst som är tydligt halt efter första besiktningen utan rönkenplåtar.

Ser plåtarna bra ut och klinikveterinär säger ok samt priset justeras hade jag nog köpt om hästen var den rätta.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 120
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp