Min mamma avskyr barn. "Jag gillar inte barn", har hon sagt. Till mig har hon sagt "skaffa aldrig barn"; mitt syskon har hon däremot tjatat på.
"Kvinnans lott", säger hon ibland som saker. Det är "kvinnans lott" att ta hand om och plocka upp efter sin man. På lediga dagar ska man inte vara ledig utan i stället städa hemmet och plocka efter sin man "för det är därför man är ledig från jobbet".
Jag tror det narcissistiska föräldraskapet är lika delar av följande komponenter:
1. "Kvinnans lott". Man ska liksom skaffa barn, det bara är så. Bara för att.
2. En egoistisk del. För bekräftelsen, för att ha en förlängning av sig själv.
3. ... och den sista tredjedelen är helt enkelt ånger. Jag fick nyligen ett e-post (före det e-post som jag nämnde tidigare i tråden) där hon radade upp alla uppoffringar hon gjort för "vår skull" och fick det att låta som att det var vårt ansvar (t.ex. att hon slutade jobba
innan vi föddes).
Jag har en avlägsen bekant med narcissistiska tendenser. Hen har två barn och det var två barn som hen absolut skulle ha (lite som en snygg handväska, ungefär) - men att ta hand om barnen är bara skit och mög och djävulskap. Hen vill gärna kokettera lite med att hen umgås med sina barn (visa upp dem som vore de snygga handväskor) och är en god förälder men enligt den andra föräldern måste hen i princip tvingas till att ta hand om sina barn.