Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ytan är ju "allt" - och huvudsaken är att det är narcissisten som får stå i strålkastarljuset. Min mamma var alltid nedlåtande inför allt jag tänkte göra ("det går inte"; "man kan inte"; "ska du inte låta bli?"; "tänk om du misslyckas?") - och alltid nedlåtande när jag klarade av det jag företagit mig om inte hon på något sätt kunde ta åt sig äran.Lite så har jag med tolkat det, som att det är ett uppdrag man får gå igenom i livet. Kanske även att normen med barn är viktig för att man ska se bra ut utåt? det verkar ju vara en otroligt viktig del för de här personerna, att allting är perfekt på ytan.
Ah. Empati säger man ju är, i alla fall delvis, inlärt, så i teorin borde det, med ett team skickliga psykologer, gå att "programmera om" ett barn om det bara görs tillräckligt tidigt. Fast om det funkar i praktiken vågar jag inte uttala mig om.Jag tänkte mig snarare att det skulle handla om barn med stört beteende, om man kan påverka dem medan de fortfarande är någorlunda små och formbara? Typ före puberteten eller nåt.
Att sjukdomsinsikten saknas på vuxna och att de inte går att påverka, Så långt är jag helt med.
Sen är det lite läskigt att inse att såna här personer beter sig så oerhört lika, oavsett bakgrund. Jag kan ju på rak arm nämna åtminstone två som jag umgåtts nära med, som haft väldigt stört beteende på precis samma sätt.
Ett sådant projekt vet jag att det har funnits tankar på. Det är ju bara det att någon ska "ha tid" och "göra" också.Du kanske skall ta med även andras erfarenheter, så att det blir en större bild än bara en enskild individ.
Jag och andra som tycker att boken borde skrivas kan ju ställa upp med våra berättelser.
Om inte annat som en siffra på andra med samma upplevelser.
Det är nog olika.
Min mamma älskar barn och är jättebra med små barn.
Men så fort som barnens önskemål måste respekteras så går det på tvärs.
Jag är också en olyckshändelse och inte "skaffad".
om jag har berättat om något specifikt fall så har det varit helt utan mening, för jag har inget specifikt fall i åtanke. Har bara sett några stycken "typ barn" i min omgivning som har avvikande beteende.Ja, i teorin.
Då jag svarade tänkte jag på det specifika fallet som ameo berättade kort om.
Där tror jag inte att det finns någon direkt lösning. Speciellt inte som utomstående.
Jag tror att det är som med många andra psykiatriska diagnoser: kvinnliga psykopater uppvisar beteenden som gör att de lyckas hålla sig "under radarn". Samhället har inte heller samma krav på kvinnor, vilket gör att de inte syns.
Det finns fortfarande att läsa lite var som helst. Ingen konstighet alls. Sen har jag väl aldrig påstått att genetiska anlag skulle påverkas?
Personligheten påbörjas i livmodern. Sen utvecklas den naturligtvis vartefter. Nåt annat har jag inte påstått.
Googla lite själv, eller gå till biblioteket. Har en färsk bok i ämnet, men den finns hos mamma just nu, så jag måste kolla med författare och namn. Den är iofs finsk, men det finns antagligen rätt mycket läsning på svenska och engelska också.
Du kan väl själv leta upp forskning du anser vara relevant?
Jag har läst kriminologi på Malmö Högskola och hade då professor Sten Levander som föreläsare om just psykopater (jag har inte läst om ämnet på några år så jag vet inget om ny forskning på området). Där fick jag lära mig att det absolut inte enbart är miljön som skapar en psykopat utan att det är en personlighetsstörning som man föds med där miljön kan göra en psykopat bättre eller sämre beroende på om miljön är bra eller dålig.
Alla psykopater är förresten inte onda, även om folk verkar tro det. Många chefer tex har psykopatiska drag, man kan säga att det är lite därför de kan ta sig så långt.
Män "ska" jobba, mäns plats "ska" vara ute i samhället, män "ska" synas. Kvinnor kan, i större utsträckning än män, "komma undan" med att bli försörjda, vare sig det är av en man eller av samhället. Mannens sfär har traditionellt varit ute i samhället, det är där han syns och agerar; kvinnans sfär har traditionellt varit hemmet, således agerar hon där.Vad/hur menar du när du skriver att samhället inte har samma krav på kvinnor?
skälet till att denna tråd skapades är att jag har sett några barn/ungdomar i min omgivning som har ett lite avvikande beteende och då börjar (som vanligt) mina tankar snurra - ÄR det narcissistiska drag som syns redan nu? Går det att påverka dem så att de viker av från den redan utstakade vägen rakt in i psykopatgrottan? Eller kan man bara stå bredvid och se på medan det brakar rakt åt skogen för dessa ungdomar?
Jag har också läst en del. Jag gav dig också namnet på en professor som skrivit en del i ämnet.
Sen sa jag inte att personligheten formas i livmodern. Det gör den i livet. Men grunden sätts redan i fosterstadiet, sen formas den vartefter (se på t.ex temperament, som kan ses som en grundsten i personligheten).
Info finns som sagt var som helst. Ta en tripp till bibban.
Och ingen har sagt att man föds personlighetsstörd, men kanske med anlag för det, beroende på hur ens liv och omgivning sedan ser ut. Precis som man tror med t.ex. schizofreni.
Du menar alltså att vem som helst plötsligt kan bli personlighetsstörd?