Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

D

Dinamith

Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup.

De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett helt fantatiskt tempo även fast merparten av sträckorna är platta och "raka". Inpulsningstiderna ligger oftasst kring en minut och överstiger sällan 2 minuter. Helt otroligt! Därtill har de väldigt låga pulsvärden, inte ovanligt nedåt 40 - 44 slag.

Vi har ju haft svenskar ner i framgångsrika distansstall och jag har försökt se vad det är de gör annmorlunda än vi. För vem vill inte rida i säg 20-tempo, pulsa in på 1 minut och ha 50 i puls efter 10 mil?

Är det hästarna som gör det eller är det träningen? Har de individer med extremt låg vilopuls eller kör de stentuff återhämtningsträning? Tränar de mycket mer och tuffare än vår elit? Eller vad är trollformeln?

Enligt utsago tränar de inte så hemskt mycket annorlunda än vad eliten i Sverige gör. de ligger förstås mer på gränsen hela tiden än vad vi gör och de kan sålla ut individer som inte klarar träningen. Hästarna verkar inte heller skilja sig så där markant från våra.

När man då ser att väldigt många hästar har puls 40 eller 44 i grind 4 och 5 efter att ha gått i 19 - 25 tempo och dessutom en pulsat in på 1-3 minuter (jag tror att de backiga sträckorna var här). Andra väntar nästan 7 minuter med att presentera och har då 44 i puls - varför?

Lägger man då till informationen att en shejk för 3 - 4 år sedan blev fast i ett dopingtest för att ha använt blodtryckssänkande medicin för människor, så blir i alla fall jag som är lite konspiratoriskt lagt lite orolig.

Det förekommer doping överallt inom elitidrott. Uthållighetssporter för människor har väl varit speciellt utsatta, exempelvis cykling och längdskidåkning. Men inte heller ridsporten är förskonad, elihoppryttare har använd diverse förbjudna trix för att få hästarna att akta benen. Distans har på sina håll i världen blivit en oerhört konkurrensutsatt sport med mycket pengar på spel.

I arabvärlden har man tillgång till världens bästa expertis och obegränsade resurser. Jag vet att det finns mediciner för människor som i princip omedlbart sänker pulsen med en 10 slag. Är det då helt långsökt att tro att man har hittat något liknande för hästar som inte går att spåra i dopingtester just nu.

Jag vill inte tro att det är så. Jag hoppas att det är jag som är avundsjuk, inte har tillräckligt bra hästmaterial och dessutom varken tränar tillräckligt mycket eller tillräckligt bra. För det går att åtgärda. Men 40 i puls efter en minut när man gått 10 mil i över 20 tempo? Jag vill också.

Min mage säger mig att något inte stämmer.

Nu finns det naturlgtvis ingen här på Bukefalos som vet sanningen om detta. men jag var bara tvungen att skriva av mig.

PS
Det finns naturlgtvis hästar i Presidents Cup som gör fantastiska resultat med mer "normala" värden - vinnaren till exempel.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Trean i tävlingen:

grind 4: tempo 23,71, inpulsning 2:06, puls 44
grind 5: tempo 23,78, inpulsning 2:24, puls 44
mål: tempo 22,81, inpulsning 11:27, puls 51

Varför behöver man över 11 min för att få ner pulsen till 51, när man tidigare fått ner den till 44 på 2 minuter? Är det en effekt av "chockkylningen"?

Normalt tar man ju dopingtest först efter målgång.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Jag håller med du.
Det är nåt som inte är riktigt riktigt.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Trean i tävlingen:

grind 4: tempo 23,71, inpulsning 2:06, puls 44
grind 5: tempo 23,78, inpulsning 2:24, puls 44
mål: tempo 22,81, inpulsning 11:27, puls 51

Varför behöver man över 11 min för att få ner pulsen till 51, när man tidigare fått ner den till 44 på 2 minuter? Är det en effekt av "chockkylningen"?

Nu har jag inte tittat på resultatlistan men jag gissar att det var flera som hade längre pulstider i slutet (däribland Maria tror jag). Det gick fort ute i öknen, det blev varmare framåt eftermiddagen och hästarna var av förklarliga skäl tröttare på de sista slingorna som också bjöd på en lång mustig backe i slutet. Hela förmiddagen var ganska kylig och bjöd på mycket bra ridväder.

Rent generellt tycker jag de verkar träna mera där än vad vi gör här under tävlingssäsong. Som du sa Kjell, de ligger på gränsen och de hästar som inte håller måttet selekteras ut ganska fort. Jag har själv haft en mycket lågpulsad häst, hon hade 24 i vilopuls och var i stort sett alltid nere under 60 innan man knappt tagit av sadeln ens. Sådana hästar såg jag där på våra träningsritter också medan andra tog lite längre tid på sig.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Anledningen till att det tar längre tid att pulsa in vid målet är ju superenkelt, den tiden räknas inte till tävlingstid, och man kör väl då hårt ända till sista metern, medans man kanske påbörjar avsaktning av farten lite innan en grind eftersom man faktiskt inte tjänar på att gasa där och sedan bli stående och ticka tävlingstid!

Har man dessutom spurtat över mållinjen så har ju hästen massor mjölksyra att bli av med, och då tar det ju naturligtvis längre tid.

Jag har oxå haft lågpulsade individer, nu har jag bara som snabbast ridit på 17,2 km/h, så visst är det rejäl skillnad, men han gick i regel ner i puls lagom till att jag hade tagit av sadeln, om jag hann det vill säga.
Men då är jag en glad amatör, så om jag kan lyckas så pass bra, så känns det rätt självklart att de kan lyckas.

Dock håller jag med om att det är underligt att de låter pulsen gå ner så pass mkt som till 44 slag/minut, det finns ju liksom fortfarande tid att tjäna där då.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

I arabvärlden har man tillgång till världens bästa expertis och obegränsade resurser. Jag vet att det finns mediciner för människor som i princip omedlbart sänker pulsen med en 10 slag. Är det då helt långsökt att tro att man har hittat något liknande för hästar som inte går att spåra i dopingtester just nu.

If it walks like a duck and quacks like a duck, chanses are it's a duck...
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Dock håller jag med om att det är underligt att de låter pulsen gå ner så pass mkt som till 44 slag/minut, det finns ju liksom fortfarande tid att tjäna där då.

Det tror jag inte är medvetet med flit, jag såg flera hästar som i stort sett gick raka spåret från linjen där klockan stoppades till vetgaten. Ändå har dessa 1 minut i pulstid så jag gissar på att det helt enkelt tog så lång tid att gå däremellan. De kollade alla hästar med vetcheck innan de gick in - vad jag såg. Möjligen hade tid kunnats sparas om de ridit med pulsklocka och visste var hästen stod i puls när de drog av sadeln. Överlag var det många som kom galopperande in i grinden, kastade av grejerna, öste vatten och kollade puls samtidigt medan de gick rakt in i vetgaten.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Aha! Jag hatar när in stället är långt ifrån pulsstället! De ska vara nääära varann :D
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Det tror jag inte är medvetet med flit, jag såg flera hästar som i stort sett gick raka spåret från linjen där klockan stoppades till vetgaten. Ändå har dessa 1 minut i pulstid så jag gissar på att det helt enkelt tog så lång tid att gå däremellan. De kollade alla hästar med vetcheck innan de gick in - vad jag såg. Möjligen hade tid kunnats sparas om de ridit med pulsklocka och visste var hästen stod i puls när de drog av sadeln. Överlag var det många som kom galopperande in i grinden, kastade av grejerna, öste vatten och kollade puls samtidigt medan de gick rakt in i vetgaten.

Att det har tagit en minut till inpulsning är ju inte konstigt åt det hållet att det är fort - där är det mer att man funderar hur man får ner pulsen till 40.

Däremot är det mer konstigt att man som exempelvis 6:an i de flesta grindarna pulsar in på 1-3 min och ligger mellan 52 och 59 i puls, men att man i i fjärde grinden pulsar in på 48 efter 6 minuter. Uppenbarligen är de proffsiga på att pulsa in (med tanke på de andra grindarna) - varför då vänta 6 minuter. Kan ju vara så att pulsen ligger uppe länge för att helt plötsligt droppa.

Men när man ser att fransyskorna på plats 10 och 11 också behöver 5 - 8 min och pulsar in på 46-48 så börjar man ju fundera.


Såg du om man gav hästarna elektrolyter på sträckorna eller före grinden?
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Anledningen till att det tar längre tid att pulsa in vid målet är ju superenkelt, den tiden räknas inte till tävlingstid, och man kör väl då hårt ända till sista metern, medans man kanske påbörjar avsaktning av farten lite innan en grind eftersom man faktiskt inte tjänar på att gasa där och sedan bli stående och ticka tävlingstid!

Har man dessutom spurtat över mållinjen så har ju hästen massor mjölksyra att bli av med, och då tar det ju naturligtvis längre tid.

Men den teorin stämmer inte här nere! Här är det ingen som saktar in när de närmar sig grinden. I mitt exempel så gick de dessutom samma tempo på alla sträckorna.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Nu har jag inte tittat på resultatlistan men jag gissar att det var flera som hade längre pulstider i slutet (däribland Maria tror jag). Det gick fort ute i öknen, det blev varmare framåt eftermiddagen och hästarna var av förklarliga skäl tröttare på de sista slingorna som också bjöd på en lång mustig backe i slutet. Hela förmiddagen var ganska kylig och bjöd på mycket bra ridväder.

Det är ju just det som är så konstigt. De lägsta pulsvärdena, med ofta lika korta inpiulsningstider, kom ju på de sista sträckorna. Föruom efter målgång då man av förståeliga skäl tar längre tid på sig. Men då tycker jag ju i logikens namn att även pulsen borde gå ner mer. Om de inte har blåkört sista sträckan. Och de har de inte. De som har gått riktigt snabbt (som i mitt exempel) har hållit samma tempo hela vägen.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Rent generellt tycker jag de verkar träna mera där än vad vi gör här under tävlingssäsong. Som du sa Kjell, de ligger på gränsen och de hästar som inte håller måttet selekteras ut ganska fort. Jag har själv haft en mycket lågpulsad häst, hon hade 24 i vilopuls och var i stort sett alltid nere under 60 innan man knappt tagit av sadeln ens. Sådana hästar såg jag där på våra träningsritter också medan andra tog lite längre tid på sig.

Jag har frågat CP en del om träning och även om hästarna normalt där nere har låg vilopuls. Jag tycker nämligen att det skulle vara oerhört intressant att veta hur de bär sig åt för att klara dessa prestationer. Och som sagt så hoppas jag att det inte är fusk.

Du red ju inte långsamt, men du var ju långt ifrån dessa tempon. Att ligga i en bra galopp i 16 mil är ju liksom en helt annan belastning.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

If it walks like a duck and quacks like a duck, chanses are it's a duck...


Det finns en norrländsk variant på den:

Om någonting ser ut som en fisk, luktar som en fisk och smakar som en fisk - då är det tamejfan en fisk!

:D
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Detta är spännande- vad man kan läsa ut av resultaten på tävlingen.
Om vi nu även hade tillgång till vet.korten skulle vi ha en riktig guldgruva av information att gräva ur.
Både häst nummer 1 och 2 får ner pulsen på mindre tid än minuten efter att gått sträckor på 25 km/ tim- förbluffande!
Vad jag kan se så var detta en kvalritt/ träningsritt för flera hästar tex nummer 23 och nummer 24. Två hästar går tillsammans en pulsar bra men väntar en aning på den andra- samma tränare, samma tider och " arbetande" ryttare.
Jag tror även att häst 3 och 4 inte var ute för att vinna utan mer tog det som en kvalritt/ träningsritt. Samma stall, samma tränare och korta pulstider/ låga pulsvärden.
Tidigare år har det varit med fler utländska rytare i tävlingen ( från Europa, USA. Austarlien och Asien) på lånade eller egna hästar. I år ser det ut som om endast 10- 11 hästar som inte var hemma hästar och endast 4'a av dessa kom godkända i mål.
För att summera mitt inlägg:
Hastigheterna går upp och pulstiderna går ner och helt klart kommer distansridning att styras av arabländerna.
Men även om man har oändliga resurser och 100-tals hästar att välja mellan så lämnade Sh Hamdan b Mohd Al Maktoum banan efter grind 4 samt Sh Saeed Maktoum häst blev halt ganska tidigt i tävlingen och Sh Rashid Dalmook Juma Al Maktoum häst var halt i grind 6.
Maria Hagman från Sverige kom runt. Så kan det gå............

Talar vi om framtida mästerskap så måste vi kunna visa på att gott genomförande och att " fullfölja" ger bra placeringar och möjlighet till mästerskapsmedaljer i lagtävlingen även om vi har en bra bit fram till hastigheterna för att vinna medaljer utanför laget.

Ingrid
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Såg du om man gav hästarna elektrolyter på sträckorna eller före grinden?

Jag såg ett par tillfällen då elektrolyter eller något annat gavs ute på sträckan, men det var bara på de sista slingorna på de trötta hästarna som jag såg det förekomma. De första slingorna eller då hästarna var pigga så gavs ingenting, bara vattenflaskor i farten som hälldes över dem i galopp. Dock följde jag ju bara en häst (den som kom femma) och såg alltså bara denna samt de som var i närheten av den.

Efter att de kommit in till intiden mot vetgaten såg jag inte en enda som gav sin häst något. Å andra sidan följde jag ju bara en häst noggrant. Det hälldes otaliga mängder isvatten över alla hästar, marken där vi gick var rena simbassängen.

Huvudsakligen såg jag att man gav elektrolyter och sådant i grindarna, efter vetgaten, de pumpade i lite extra strax innan ekipaget skulle ut på nästa slinga.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Jag har frågat CP en del om träning och även om hästarna normalt där nere har låg vilopuls. Jag tycker nämligen att det skulle vara oerhört intressant att veta hur de bär sig åt för att klara dessa prestationer. Och som sagt så hoppas jag att det inte är fusk.

Du red ju inte långsamt, men du var ju långt ifrån dessa tempon. Att ligga i en bra galopp i 16 mil är ju liksom en helt annan belastning.

Jämfört med dessa red jag som en snigel :D

Min tanke var bara att min häst var väldigt otränad jämfört med dessa häst-ferraris, ändå hade hon en väldigt låg vilopuls som grund. Med mycket träning hade hon säkert klarat mer än hon utsattes för och ändå kunnat pulsa in snabbt. Jag har haft ett gäng andra som haft mycket svårare med pulsen, inga naturbarn så att säga. Jag tror de i arabländerna letar efter just dessa naturbarn som har det lätt för sig i alla avseenden vad gäller distansen och kör på med dem.

Hästarna i "vårt" stall tyckte jag var rätt varierande vad gäller vilopulsen. Jag sprang glatt omkring och kollade alla efter ridturerna när de pulsades och de skiljde sig ganska mycket från häst till häst även fast vi gjort samma saker med alla. Vissa gick ju också mer lugnt och sansat, vissa var taggade till tänderna hela vägen...
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Hm... När man tittar på pulstiderna från WEG i Kentucky, så har shejkernas hästar inte alls samma otroligt snabba inpulsning som i Presidents Cup. Och de ligger inte på 44 slag i minuten heller utan runt 60.
Fisk eller anka?
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Jag funderar också lite grand över detta men vem vet vad sanningen egentligen är? Det var mer kuperat i Kentucky, vilket ju är en faktor. Och sheik Rashid al Maktoums häst var ju faktiskt halt vilket ju påverkar. Jag fattar inte att de lät honom starta överhuvudtaget. Vi veterinärbesiktigade i samma grupp och hästen haltade tydligt innan vi gick in för besiktning. Jag märkte det utan att veta vilken häst det var. Sedan travade han upp 4 (!!!) gånger i förbesiktningen, hästen haltar fortfarande men kommer igenom. Fy fan rent ut sagt.

Men från det ena till det andra, för bara några helger sedan groomade jag på en tävling där Valerie Kanavy red 160 km och hade sin groomplats brevid mig. De kom farande i full galopp in i grinden, stannade, tog av sadeln på båda hästarna (hon hade en 15-årig junior med sig), slängde lite vatten på dem och gick in i besiktning på runt 1 minut gången. Banan var tungriden med mycket djup sand men de red de första 75 km på runt 3.20-3.30 h (hon vann loppet men saktade ned i slutet eftersom ingen annan var i närheten av henne). Hon föder ju upp sina egna hästar och detta är normalt att se på hennes hästar. Så det går ju.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 116
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 679
Senast: Lavinia
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Nero
·
Trav Skulle vara intressant att veta vad ni har för rutiner i samband med tävling på era hästar, värmning, fodring, vattning etc. Det...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp