Tävlingsrutiner

Cambrie

Trådstartare
Skulle vara intressant att veta vad ni har för rutiner i samband med tävling på era hästar, värmning, fodring, vattning etc.

Det normala för mina är att jag fodrar kraftfoder runt 15-tiden om jag tävlar på hemmabanan eller innan jag åker om jag tävlar någon annanstans. Hö har de tillgång till tills värmning. Ska kanske sägas att ingen av mina är något matvrak varken vad gäller hö eller kraftfoder, så de kastar inte i sig maten.

Värmer gör jag gärna ganska långt innan, och ganska mycket och lugnt. Gärna 4-5 lopp innan det är dags att gå ut i loppet och då värmer jag ungefär en halvtimme på långsambanan i lugnt tempo och helst med hästarna i rätt form, utan käk. Har jag en kusk som inte känner hästen eller om vi ska prova balansändring o.s.v går han sedan in och kör ett varv och släpper av sista 300 meterna, annars brukar jag gå in med dem i stallet där jag spänner upp selgjorden, eventuellt duschar benen och mellan benen så det inte blir skav av skydd och så vidare... Låter hästen få dricka och tar sedan ut vattnet.
Kusken får gärna "trycka till" hästen i provstarten och sedan är det start... Efter loppet vill jag gärna att kusken (eller jag själv) joggar av c:a 10 minuter, in i stallet, ta puls på 13 minuter, ta av grejerna, duscha med linimentschampo, ta puls på 21 minuter, vattna, ut och gå 10 minuter, in och vattna, ta puls, torka till och hemfärd.

På sommaren brukar jag ta med betfor och utfodra med blöt betfor och salt både efter värmning och lopp.

Denna procedur gäller på de flesta av mina hästar, men har dock en häst som värms en gång hemma (c:a 40 minuter jogg och skritt) och sedan in till banan så sent som möjligt för att sedan bara jogga några varv på långsambanan direkt innen start. Det har visat sig fungera för henne som annars bara står och spänner sig i boxen och blir av med all energi där... Hon har också tillgång till hö helt tiden tills loppet. Jag har inte rest med henne sedan, tror att det blir en omöjligt procedur...

Så, hur gör ni när ni startar era hästar?
 
Sv: Tävlingsrutiner

får kraftfodder runt 14-15 tiden beror på vart vi ska.
inget hö efter dom kommit in från hagen.
enbart vatten när vi kommer till banan.-
värmer när det e ca 2-3 lopp kvar innan start sen in täckas av med huvudlag och skydd.
efter lopp skrittas i vagn ca 10 min sen dusch gå lite till sedan in i box å hämta andan å dricka lite sedan fixning av ben sedan hem.l
 
Sv: Tävlingsrutiner

Försöker se till så att han får Kraftfodret minst 3 tim före värmning om det är långt att åka blir det svårt..

Ger heller inget hö förräns i transporten på väg hem.

Vatten dricker han efter ibland:crazy:

Värmer så att han får stå i 2-3 lopp.

Brukar inte ta ngn Puls efter lopp, svårt att hinna med att hålla koll på tiden m,m...

Duschar.

Går med honom tills han slutar blåsa.

Provar vattna:crazy:

Ställer in i boxen för torkning och vila.

Provar vattna:crazy:


Vi går och äter och tittar lite på andra lopp.

Provar vattna:crazy:
Råkar han dricka en skvätt blir det jubel nästan som om han vunnit!!

Sen åker vi hem.
 
Sv: Tävlingsrutiner

Hur ser dagarna innan start ut för era hästar? Vila - joggning - snabbjobb??
 
Sv: Tävlingsrutiner

Cambrie skrev:
Skulle vara intressant att veta vad ni har för rutiner i samband med tävling på era hästar, värmning, fodring, vattning etc.

Det normala för mina är att jag fodrar kraftfoder runt 15-tiden om jag tävlar på hemmabanan eller innan jag åker om jag tävlar någon annanstans. Hö har de tillgång till tills värmning. Ska kanske sägas att ingen av mina är något matvrak varken vad gäller hö eller kraftfoder, så de kastar inte i sig maten.
Om vi ska åka långt så tar jag in hästen/arna ca 2 timmar innan avfärd så att de får äta sin kraftfoder i lugnt och ro. De få även tillgång till extra vatten i form av hink. sedan får de tillgån till ensilage fram till värmningen.
Värmer gör jag gärna ganska långt innan, och ganska mycket och lugnt. Gärna 4-5 lopp innan det är dags att gå ut i loppet och då värmer jag ungefär en halvtimme på långsambanan i lugnt tempo och helst med hästarna i rätt form, utan käk. Har jag en kusk som inte känner hästen eller om vi ska prova balansändring o.s.v går han sedan in och kör ett varv och släpper av sista 300 meterna, annars brukar jag gå in med dem i stallet där jag spänner upp selgjorden, eventuellt duschar benen och mellan benen så det inte blir skav av skydd och så vidare... Låter hästen få dricka och tar sedan ut vattnet.

Värmer nära inpå (men hingsten) om han går i lopp åtta så åker vi ut efter lopp sex. Kör endast två bakvarv på banan så att han får se hur det ser ut. (om de är första gången på den banan) annars om det finns, så körs han två-tre varv (beroende på skogsbanans längd) lugnt utan käk. Sedan tar vi in han och lägger på täcke. Selar inte av.
Kusken får gärna "trycka till" hästen i provstarten och sedan är det start...
Kan inte köra fort då hingsten stressar upp sig och blir het. Lägger då en massa energi på att springa sig trött och kusken får dra i honom.

Efter loppet vill jag gärna att kusken (eller jag själv) joggar av c:a 10 minuter, in i stallet, ta puls på 13 minuter, ta av grejerna, duscha med linimentschampo, ta puls på 21 minuter, vattna, ut och gå 10 minuter, in och vattna, ta puls, torka till och hemfärd.
går direkt in efter loppet, tar pulsen och skrittar sedan av. tar pulsen igen när han kommer in. Tar av alla saker i lugn och ro och duschar sedan. Smörjer med arnika och stretchar. Berömmer massor:bump:
På sommaren brukar jag ta med betfor och utfodra med blöt betfor och salt både efter värmning och lopp.
Hingsten väldigt kräsen och dricker inte vatten någon annan stans än hemma.(tyvärr) men förbereder väl med extra salt och vatten innan (hemma). värmer ung samma som på vintern. Ev. ridvärmer
Denna procedur gäller på de flesta av mina hästar, men har dock en häst som värms en gång hemma (c:a 40 minuter jogg och skritt) och sedan in till banan så sent som möjligt för att sedan bara jogga några varv på långsambanan direkt innen start. Det har visat sig fungera för henne som annars bara står och spänner sig i boxen och blir av med all energi där... Hon har också tillgång till hö helt tiden tills loppet. Jag har inte rest med henne sedan, tror att det blir en omöjligt procedur...

Så, hur gör ni när ni startar era hästar?


Så gör jag =)
 
Sv: Tävlingsrutiner

om han tävlar på ex måndag körs han snabbt 1640m på onsdagen. sedan rids han på torsdagen (skritt och ev någon backe i lugn trav), vilar fredag, rids lördag (skrittas). Sedan vilar han söndag
 
Sv: Tävlingsrutiner

Jag har de rutinerna vad gäller tävling, förutom det stirriga stoet... Har provat mig fram med de andra, men tycker framförallt att det är viktigt att värma ordentligt och inte blåsa ur helt i värmningen, blåsa ur kan kusken göra lite i provstarten och det räcker... Har dock någon som värms ett par varv inne på banan efter långsamvärmningen och någon som skrittas mellan värmning och start (eftersom jag gärna värmer tidigt).

Däremot ser dagarna innan mycket olika ut för mina hästar... Den ena kör jag snabbt med dagen innan (4-5 intervaller, inte ett helt jobb alltså,) hon blir alldeles för het om hon inte får blåsa ur ordentligt, de andra kör försöker jag köra sista jobbet (7 intervaller) tre dagar innan start, och skritta en dag emellan, därefter vila... Men ibland provar jag något annat, det är beroende på väder, vind och markförhållanden.
 

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 857
Senast: Siggan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 919
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 686
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
7 862
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp