Bukefalos 28 år!

Quarterlöpningar?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Eftersom jag precis fått lära mig i en annan tråd här att inga frågor är pinsamma och dumma så går jag ut stenhårt med en här då!

Jag läste nånstans att det snart var dags för årets quarterhästlopp och blev lite nyfiken. Vad jag förstått så har väl dessa hästar använts inom galoppen "over There" och då på just distansen en Quarter, vad nu det är.
Det är dock första gången jag hör talas om det i Sverige och funderar lite över om det är en erkänd del av galoppen som tex arablöp eller om det är mer lite av ett jippo som typ när det hölls Shirehästgalopp på Täby för en massa år sen?
 
Sv: Quarterlöpningar?

Eftersom jag precis fått lära mig i en annan tråd här att inga frågor är pinsamma och dumma så går jag ut stenhårt med en här då!

Jag läste nånstans att det snart var dags för årets quarterhästlopp och blev lite nyfiken. Vad jag förstått så har väl dessa hästar använts inom galoppen "over There" och då på just distansen en Quarter, vad nu det är.
Det är dock första gången jag hör talas om det i Sverige och funderar lite över om det är en erkänd del av galoppen som tex arablöp eller om det är mer lite av ett jippo som typ när det hölls Shirehästgalopp på Täby för en massa år sen?

Quarter horses (QH) är helt riktigt ganska stort i USA och en erkänd del av galoppen. Vet inte hur det är på Östkusten men på småbanorna längs väst-kusten finns det mycket QHs. En quarter är en kvarts engelsk mil, alltså ungefär 400 meter, men det finns lopp på upp till en halv mil (≈800 m) och om jag inte missminner mig finns det lopp som är kortare än 400 meter också!:banana:

Här i Sverige är det bara på jipponivå än så länge men vem vet? Det var väldigt populärt när dom testade det förra året.

Shireloppen är också populära men jag betvivlar att någon kommer att börjar föda upp Shires för kapplöpningsbruk.:angel:
 
Sv: Quarterlöpningar?

Det är andra året det anordnas ett "quarterlöp" (även paint och appaloosa är välkomna att delta, ev någon mer ras jag är inte 100) och visst är det lite på uppvisningsnivå nu (men det är ett riktigt löp med prispengar) men som sagt, i USA är detta en stor del av rasens användningsområde och som du själv är inne på så är Quarterhästen döpt efter distansen "quarter of a mile" Quarter är kortdistansare och den snabbaste rasen på korta distanser, föursatt att det är rätt typ av avlad quarter då (med reservation för att detta har ändrats till fullblodets fördel?)

Quartern är ju till stor del "byggd" av det engelska fullblodet och i USA föds det upp racing quarters och tävlas som en stor industri och racing är en mycket stor del i AQHA med poängsystem inom rasföreningen osv.

För övrigt är dressyr nu även upptaget som officiell AQHA klass i USA.

Så det är en naturlig del av utvecklingen av rasen här i Europa att även racing och andra användnningsområden för quarterhästarna kommer hit och det tycker jag är superkul! Mer quarter löp!!! :banana:
 
Sv: Quarterlöpningar?

Detta var ju jätteskoj! Ska absolut försöka se ett sådant lopp!
Och nu min följdfråga: Vem är snabbast på en quarter (eller ännu kortare distans) Det engelska fullbodet eller Quartern? För Quartern är ju vad jag förstått framtagen just för att vara explosiv i starten och löpa just korta sträckor?
 
Sv: Quarterlöpningar?

Detta var ju jätteskoj! Ska absolut försöka se ett sådant lopp!
Och nu min följdfråga: Vem är snabbast på en quarter (eller ännu kortare distans) Det engelska fullbodet eller Quartern? För Quartern är ju vad jag förstått framtagen just för att vara explosiv i starten och löpa just korta sträckor?

På dom korta sträckorna quartern men de har ingen större chans på lite längre tror jag.

Men dom där loppen kanske inte är jättekul att se:angel: Hinner man ens fatta vem som är vem innan dom är i mål:o

Flash/ som har en extrem sprinter med quartervarning:cool:
 
Sv: Quarterlöpningar?

Tittade runt lite och hittade en notis om ett nytt banrekord på Los Alamitos utanför Los Angeles, 350 yards på 17.061. Då går det undan!:D
 
Sv: Quarterlöpningar?

Ja, man får va lite noga med att välja rätt typ av quarter om man vill komma framåt fort! :D


Jag tycker det är skitkul med quarter racen! Om det blir nåt av det tänker jag banne mig skaffa mig ett racingsto och börja avla rejsers. Som komplement till mina låååångsamma och stillastående :angel:
 
Sv: Quarterlöpningar?

Jag har ett fullblodssto som ser ut som en QH som du kan få låna och ta ett föl på. Hon vann tre lopp och var ALLTID först ur startboxarna.:D
 
Sv: Quarterlöpningar?

Det har varit ett par Quarter- och Shire-jippolöpningar på Jägersro de senaste åren.
Göteborgs Galoppbana vid Sävefältet har en Quarter- och en ridhäst jippolöpning på söndag bland nio ordinarie löpningar.
 
Sv: Quarterlöpningar?

Jag har jobbat på Los Alamitos och ridit Quarter där.

Och ni har tyvärr FEL Världsrekordet hålls av en APPALOOSA!!!
 
Sv: Quarterlöpningar?

"And they're off and its a photo-finish", normalt referat av ett QH-rejs!:angel:

:rofl: :bow:

Jag vill se ett sånt lopp! Startas det nåt på Täby i år?

Hur går det för täbygaloppen egentligen, hålls det löpningar? Ridhästträning flyttad till angarn, är det för att dom inte fick plats eller för underlaget är dåligt?
 
Sv: Quarterlöpningar?

Det var storlopp på Täby i tisdags så det är nog inga problem med det!:cool:

Har ingen aning om varför dom flyttat ridhästträningen men det beror knappast på att banan är för dålig i alla fall.:angel: Kan tänka mig att bangubbarna blir glada om dom slipper stanna kvar och harva efter ridhästarna nu på sommaren när folk rider tidigt på morgonen.
 
Sv: Quarterlöpningar?

Quarterlöpet på GG i söndags medverkade två "Cow"quarters och en Morgan. Det gick ganska bra undan, men inte som riktiga racing-quarters.

Vad jag fått höra är att det jobbas på att få ha toto-löp med quarters. Frågan är bara hur långt det kommit.
Vi har faktiskt fått frågan om att träna racing-quarters inför nästa år.
Det vore skitkul om det blev verklighet :)
Det kan ju inte vara mycket svårare än att träna galoppisar

/Steepler/
 
Sv: Quarterlöpningar?

Quarterlöpet på GG i söndags medverkade två "Cow"quarters och en Morgan. Det gick ganska bra undan, men inte som riktiga racing-quarters.

Vad jag fått höra är att det jobbas på att få ha toto-löp med quarters. Frågan är bara hur långt det kommit.
Vi har faktiskt fått frågan om att träna racing-quarters inför nästa år.
Det vore skitkul om det blev verklighet :)
Det kan ju inte vara mycket svårare än att träna galoppisar

/Steepler/

Hmm, ja. De så inte ut som de quarters jag har sett hittills. Uppenbarligen var det ett kval till amerika dagerna på Jägers. Var lite mysko, när de först hoppade av, pullade upp, gick tillbaka i boxarna och hoppade av igen för att gå över mål. Ännu mera mysko, att den som kom först inte ens gick i startbox. :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 403
Senast: fryckan
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 876
Senast: Speedway
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 797
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 315
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Växtnäring
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp