Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i just det påståendet faktiskt, det har absolut förekommit att queers behandlats fruktansvärt, men det är mer en IS-grej att kasta folk från byggnader. Det har tex. hänt att Hamas väpnade gren gett sig på gays för att de har antagit att de har samarbetat med Israel - något som det tyvärr ligger viss sanning i eftersom att det är ett faktum att Israel utpressat queers till att bli informanter. Men ja, det händer att folk fängslas pga sin läggning, men det är vad jag förstår inte så vanligt att man avrättas för det.
Inget av det jag skrivit ovan om tortyr och fängelse är såklart önskvärt och fördärvligt, men PA kan absolut inte jämföras med IS och det är inte ens rättvist att jämföra Hamas med dem.
Jag förstår din förhoppning i ditt inlägg men det är tyvärr otroligt naivt.
Is är värst kanske men inget muslimskt styrt land har tillstymmelse till acceptans för gay mm.
"Vad gäller HBTQ-rättigheter ligger Israel ljusår före länderna i den närmaste omgivningen. I exempelvis Palestina är det livsfarligt att vara öppet homosexuell; på Gazaremsan är homosexuella handlingar belagda med dödsstraff. I Israel är däremot diskriminering på grund av sexuell läggning är förbjuden, samkönade par får adoptera, och så vidare. Årets Prideparad i Tel Aviv lockade över 200 000 personer."
Från regeringen.se
Palestina har sedan 2014 anslutit sig till ett 50-tal internationella
konventioner och avtal, inklusive de sju centrala FN-konventionerna för
mänskliga rättigheter. Införlivandet i nationell lagstiftning återstår dock i
all väsentlighet. Det finns stora brister i respekt för till exempel yttrande-
och mediefrihet samt hbtq-personers åtnjutande av de mänskliga
rättigheterna. Tortyr används av palestinska säkerhetsmyndigheter och är
enligt civilsamhällesorganisationer vanligt förekommande. Dödsstraff
finns på straffskalan. Avrättningar verkställs i Gaza.
I Palestinas tillfälliga konstitution slås fast att kvinnor har samma
rättigheter som män. Detta undermineras dock av bland annat patriarkala
strukturer, och tar sig uttryck i form av få förvärvsarbetande kvinnor, få
kvinnor i ledande positioner i politik och näringsliv, våld mot kvinnor
samt diskriminerande familje- och straffrättslig lagstiftning. Den regering
som tillträdde i april 2019 har aviserat en ambition om ökad respekt för de
mänskliga rättigheterna. Huruvida detta innebär en reell förändring är för
tidigt att säga.