Queers for Palstine

Bukefalos 30 år!

Så här skriver Wikipedia om PLO

Under President Arafat, the Fatah-dominated Palestinian Authority adopted the 2003 Amended Basic Law, which stipulates Islam as the sole official religion in Palestine and the principles of Islamic sharia as a principal source of legislation.

Det är här jag inte förstår hur man som hbtqi-person kan vilja se en palestinsk stat med sharialagar som ett mål. Att kriget är horribelt och Israels agerande ska fördömas är ju givet - men då borde väl målsättningen vara en sekulär demokratisk stat för judar och palestinier + övriga folkgrupper i området.
För allt vad jag känner till är PLO inte shariavänligt. Wikipedia på svenska säger annorlunda än det du citerar, tex.

Jag tror att det är mycket olyckligt att associera Palestinas flagga till islamistisk terrorism, och jag ser den associationen mer som ett resultat av den svenska (och amerikanska) propagandabildningen kring Palestina.

För allt vad jag känner till är PLO inte shariavänligt. Wikipedia på svenska säger annorlunda än det du citerar, tex.

Jag tror att det är mycket olyckligt att associera Palestinas flagga till islamistisk terrorism, och jag ser den associationen mer som ett resultat av den svenska (och amerikanska) propagandabildningen kring Palestina.
Vad kom terrorism ifrån? Vi talar om grunden för en Palestinsk stat.

Vad kom terrorism ifrån? Vi talar om grunden för en Palestinsk stat.
Ok, då har jag missat hur du associerar den palestinska flaggan. Poängen med Queers for Palestine är helt enkel att ett fritt Palestina vore en mycket bättre grej än ett ockuperat Palestina i vilket ockupationsmakten bedriver folkmord. Religion behöver inte blandas in.

Pride står vad jag vet mestadels för mänskliga rättigheter, främst rörande minoritetsgrupper. T ex så har bdsm varit en ganska stor del i pride, vet inte om det är uppenbart att de hör till hbtq egentligen men de är en minoritet. Feminism överlag, kvinnors rättigheter, trots att många kvinnor är emot hbtq. Nu handlar det om en annan utsatt minoritet, som då också tas upp. För oavsett vad så är inte folkmord rimligt.
Nog kommer väl pride ur gayrörelsen. Sedan har begreppet queer vidgat kretsen till mer än homosexuella män. Oavsett så är det här
min fråga kommer. Jag betecknar mig som feminist och just därför kan jag inte ställa mig bakom tanken på en stat med islam som grund ( ingen annan religion heller). Jag menar att islams syn på kvinnan - liksom på hbtqi- personer inte är förenlig med feminism. Att Israels agerande ska fördömas är vi helt överens om!

Ok, då har jag missat hur du associerar den palestinska flaggan. Poängen med Queers for Palestine är helt enkel att ett fritt Palestina vore en mycket bättre grej än ett ockuperat Palestina i vilket ockupationsmakten bedriver folkmord. Religion behöver inte blandas in.
Hur kan man bortse från religion? Målet för den palestinska rörelsen är väl ett en stat med islam som religion?

Nog kommer väl pride ur gayrörelsen. Sedan har begreppet queer vidgat kretsen till mer än homosexuella män. Oavsett så är det här
min fråga kommer. Jag betecknar mig som feminist och just därför kan jag inte ställa mig bakom tanken på en stat med islam som grund ( ingen annan religion heller). Jag menar att islams syn på kvinnan - liksom på hbtqi- personer inte är förenlig med feminism. Att Israels agerande ska fördömas är vi helt överens om!
Ja, ur gayrörelsen med mycket hjälp från bdsm-folket. De har varit involverade sedan stonewall.

Jag ifrågasätter inte vad du säger, försökte bara förklara min teori kring varför det tas upp på pride. Huruvida det är rätt eller fel är en annan sak, förmodligen mycket mer nyanserad än ett så svartvitt tänk. Jag är inte tillräckligt insatt för att diskutera det vidare.

Palestina är ju inte ett religiöst samfund utan ett land under ockupation och folkmord.
Jag svarade på det du skrev om att vara muslim och gay samt att intolerans även finns i kristendomen. Palestina är väl eg ett landområde samt en delvis erkänd stat som har islam som ’statsreligion’.

Tack för en i alla fall bitvis intressant diskussion. Har blivit lite klokare tror jag, men förstår inte helt … Jag kan inte bortse från kopplingen till religion och föredrar målet med det som väl var PLOs ursprungliga ide’ - en sekulär stat för alla oavsett religion. Så ’queers för att stoppa dödandet i Gaza och bildandet av en ny sekulär stat’ kan jag gå i tåget med!

Personligen är jag mer intresserad av att utöva solidaritet än av att avkräva andra den. Det har med min privilegierade position i ett (än så länge) säkert land att göra.
Det får mig att tänka på den brittiska filmen Pride (2014) som handlar om en grupp lbtq+ personer som stöttade en liten gruvarbetarstad i deras fackliga kamp. Gruvarbetarna var långt ifrån solidariska eller tacksamma till en början, men i slutet av filmen så dök de upp när samma grupp lbtq+ personer behövde hjälp i sin tur. Baserat på en sann historia.

Nu vill jag inte påstå eller kräva att palestinier gör samma sak i framtiden eller att dessa grupper hjälper palestinerna så pass stort. Men jag tänker att chansen att de ser vänligare mot en hand som hjälpt dem tidigare är större.

Det får mig att tänka på den brittiska filmen Pride (2014) som handlar om en grupp lbtq+ personer som stöttade en liten gruvarbetarstad i deras fackliga kamp. Gruvarbetarna var långt ifrån solidariska eller tacksamma till en början, men i slutet av filmen så dök de upp när samma grupp lbtq+ personer behövde hjälp i sin tur. Baserat på en sann historia.

Nu vill jag inte påstå eller kräva att palestinier gör samma sak i framtiden eller att dessa grupper hjälper palestinerna så pass stort. Men jag tänker att chansen att de ser vänligare mot en hand som hjälpt dem tidigare är större.
Eller hur! Senare var det också gruvfacket som bidrog starkt till en del mer homovänlig lagstiftning i Storbritannien! De orkade när deras medlemmar inte längre behövde gå hungriga för att barnen skulle få mat..

Tack för en i alla fall bitvis intressant diskussion. Har blivit lite klokare tror jag, men förstår inte helt … Jag kan inte bortse från kopplingen till religion och föredrar målet med det som väl var PLOs ursprungliga ide’ - en sekulär stat för alla oavsett religion. Så ’queers för att stoppa dödandet i Gaza och bildandet av en ny sekulär stat’ kan jag gå i tåget med!
PLO är väl också Palestina? Dvs om man säger queers för Palestina, så kan det väl lika gärna betyda queers för PLO som "den palestinska staten med islam som statsreligion".

Jag skulle anta att Queers för Palestina tänker på ett fritt Palestina där folk får leva tryggt och fritt, oavsett religion.

Obegripligt. Det de hade fått i Palestina är ett ofrivilligt dyk från hög byggnad.
Förstår inte hur man kan stödja människor som vill ta livet av en.
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i just det påståendet faktiskt, det har absolut förekommit att queers behandlats fruktansvärt, men det är mer en IS-grej att kasta folk från byggnader. Det har tex. hänt att Hamas väpnade gren gett sig på gays för att de har antagit att de har samarbetat med Israel - något som det tyvärr ligger viss sanning i eftersom att det är ett faktum att Israel utpressat queers till att bli informanter. Men ja, det händer att folk fängslas pga sin läggning, men det är vad jag förstår inte så vanligt att man avrättas för det.

Inget av det jag skrivit ovan om tortyr och fängelse är såklart önskvärt och fördärvligt, men PA kan absolut inte jämföras med IS och det är inte ens rättvist att jämföra Hamas med dem.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i just det påståendet faktiskt, det har absolut förekommit att queers behandlats fruktansvärt, men det är mer en IS-grej att kasta folk från byggnader. Det har tex. hänt att Hamas väpnade gren gett sig på gays för att de har antagit att de har samarbetat med Israel - något som det tyvärr ligger viss sanning i eftersom att det är ett faktum att Israel utpressat queers till att bli informanter. Men ja, det händer att folk fängslas pga sin läggning, men det är vad jag förstår inte så vanligt att man avrättas för det.

Inget av det jag skrivit ovan om tortyr och fängelse är såklart önskvärt och fördärvligt, men PA kan absolut inte jämföras med IS och det är inte ens rättvist att jämföra Hamas med dem.
Jag förstår din förhoppning i ditt inlägg men det är tyvärr otroligt naivt.
Is är värst kanske men inget muslimskt styrt land har tillstymmelse till acceptans för gay mm.

"Vad gäller HBTQ-rättigheter ligger Israel ljusår före länderna i den närmaste omgivningen. I exempelvis Palestina är det livsfarligt att vara öppet homosexuell; på Gazaremsan är homosexuella handlingar belagda med dödsstraff. I Israel är däremot diskriminering på grund av sexuell läggning är förbjuden, samkönade par får adoptera, och så vidare. Årets Prideparad i Tel Aviv lockade över 200 000 personer."

Från regeringen.se
Palestina har sedan 2014 anslutit sig till ett 50-tal internationella
konventioner och avtal, inklusive de sju centrala FN-konventionerna för
mänskliga rättigheter. Införlivandet i nationell lagstiftning återstår dock i
all väsentlighet. Det finns stora brister i respekt för till exempel yttrande-
och mediefrihet samt hbtq-personers åtnjutande av de mänskliga
rättigheterna. Tortyr används av palestinska säkerhetsmyndigheter och är
enligt civilsamhällesorganisationer vanligt förekommande. Dödsstraff
finns på straffskalan. Avrättningar verkställs i Gaza.
I Palestinas tillfälliga konstitution slås fast att kvinnor har samma
rättigheter som män. Detta undermineras dock av bland annat patriarkala
strukturer, och tar sig uttryck i form av få förvärvsarbetande kvinnor, få
kvinnor i ledande positioner i politik och näringsliv, våld mot kvinnor
samt diskriminerande familje- och straffrättslig lagstiftning. Den regering
som tillträdde i april 2019 har aviserat en ambition om ökad respekt för de
mänskliga rättigheterna. Huruvida detta innebär en reell förändring är för
tidigt att säga.

Senast ändrad:
" I Israel är däremot diskriminering på grund av sexuell läggning är förbjuden, samkönade par får adoptera, och så vidare.
I Israel är det dock förbjudet med samkönade äktenskap, eftersom äktenskapet regleras i religiös lag.

Har man gift sig utomlands erkänner Israel äktenskapet däremot, man får även hålla en rättsligt totalt betydelselös "äktenskapsceremoni" i Israel så länge den inte är religiös, det vill säga varken judisk, kristen, muslimsk och så vidare. Så vill man gifta sig i lagens ögon eller religiöst för den delen så får man antingen åka utomlands eller gifta sig via en utländsk onlinetjänst och registrera det i Israel på så vis. Det blev diskussion om detta under covid när vissa par gifte sig via zoom i USA, israeliska staten försökte förbjuda det och slippa registrera dessa äktenskap men Högsta domstolen avslog den begäran.

Senast ändrad:
Ja men vet du varför gör man det under en queerparoll?

Jag har inte så svårt att förstå att det finns frågetecken kring varför en grupp människor vars livsstil i det stora hela fördöms av de man vill företräda går så all in.
Det är väl fantastiskt, en grupp som av dom inte är accepterad(?) ändå står upp för dom. Det är så vi får till en förändring i världen. Det är godhjärtat tycker jag, bara för att någon inte stöttar ens livsstil betyder inte att man inte vill dom väl. Jag tycker inte det är konstigt alls faktiskt.

Jag har inte ens tänkt en tanke på att palestinier skulle vara emot sådant där men det kanske dom är.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka