Bukefalos 28 år!

Råd från rön.

Skreppur

Trådstartare
Jag känner att jag behöver lite råd och vägledning. För två månader sedan flyttade vi till en gård med tillräckligt många hektar (stora ängar och lite skogsparti) för att hålla en liten hjord hästar lyckligt frigående. Kruxet är bara att marken är bortlovad till grannbonden för att han ska kunna ta två skörder till, nu i september och sedan en gång nästa år. Alltså kan vi inte haga utan hästarna går nu i en relativt stor hage på sidan om under tiden.

Det fungerar mycket bra, hagen är ju rätt så stor och alla hästar rids och körs varje dag så de får röra på sig MEN min tvååriga hingst går ju där också och honom kan jag ju varken rida eller köra. Enligt mig är hagen alldeles för liten för en unghäst som enligt mig ska ha enorma ytor för kropp och sinnens skull. Så vad gör man? (Till nästa år ska han iväg på obegränsat hingstbete och när han kommer hem därifrån är hagarna klara här hemma, men det är alldeles för många månader dit och jag behöver göra någonting nu). Hur aktiverar man en tvååring så att han riktigt får röra på sig? Vi tränar grimma och leda och lyfta hovar och skrämselövningar varje dag men det löser ju inte hans rörelsebehov.

Jag har pratat med bonden och det är helt ok att hägna in en stor paddock eller liknande.

Halp! :bow:
 
Sv: Råd från rön.

Jag vänder på det: Hur aktiverar ni era tvååringar? (Detta gäller islandshäst att tillägga) :)
 
Sv: Råd från rön.

Man sätter dem i en flock med gelikar, gärna en bland flock av olika åldrar så får hästen all den träning i form av rörelse och uppfostran den behöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: fio
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 523
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp