Bukefalos 30 år!

HÄST_rut

Trådstartare
Hej! Har en fälttävlans ponny som jag har blivit rädd för. Behöver all hjälp och tips jag kan få. Varje ridpass blir hon alltid rädd för någonting. min mosters häst men jag rider den. Ett ridpass på ridbanan blev hon rädd som vanligt jag var barbacka och åkte i backen riktigt hårt fick åka abulans och har varit rädd sen dess. Det är en fin ponny som tävlat p90 och snäll men oerhört titig

Tyvärr är mitt enda tips att låta bli att rida hästen. Det ska vara roligt att rida och det är inte kul att vara rädd. Till detta så känner hästen att du är rädd vilket gör att den lättare blir rädd och så får du en ond cirkel.
Man kan ta sig ur en sådan här rädsla, jag har gjort det. Det som hände mig var att jag såg när en kompis red och vad som hände då min häst gjorde det jag var rädd för skulle ske när jag red och hur man skulle lösa det. Notera att min häst inte var rädd utan det var ett beteende jag var rädd för. Eftersom jag hade en lösning så visste jag hur jag skulle undvika det jag var rädd för och kunde då rida men självförtroende. Det låter dock inte som om detta är en lösning för dig eftersom det du beskriver är att ni triggar varandra genom att ni bägge är rädda.

Hej! Har en fälttävlans ponny som jag har blivit rädd för. Behöver all hjälp och tips jag kan få. Varje ridpass blir hon alltid rädd för någonting. min mosters häst men jag rider den. Ett ridpass på ridbanan blev hon rädd som vanligt jag var barbacka och åkte i backen riktigt hårt fick åka abulans och har varit rädd sen dess. Det är en fin ponny som tävlat p90 och snäll men oerhört titig
Usch vad tråkigt för dig. Rider du för någon tränare som du kan prata med och få stöd av? Mitt råd är att tänka att din ponny verkar känna samma i relation till dig så ni behöver nog tillsammans hitta vägar att lita på varandra igen. Kan du gå promenader med ponnyn? Pyssla med ponnyn och umgås. Om du ska rida så ha en sadel så du kan ta stöd och slippa att ramla av.

Du har säkert rätt men det känns tråkigt att inte rida den hästen den rids även av en annan ryttare då blir hästen också rädd men ryttaren är lugn

Usch vad tråkigt för dig. Rider du för någon tränare som du kan prata med och få stöd av? Mitt råd är att tänka att din ponny verkar känna samma i relation till dig så ni behöver nog tillsammans hitta vägar att lita på varandra igen. Kan du gå promenader med ponnyn? Pyssla med ponnyn och umgås. Om du ska rida så ha en sadel så du kan ta stöd och slippa att ramla av.
hej går även på ridskola och pratade med tränaren där och hon ger samma råd promenader pyssla. Hoppas att kunna få en ridtränare på denna ponny

Kan det vara ett alternativ med frihetsdressyr och arbete från marken? Jag skulle försöka få tag i en tränare och börja om med grunderna, dressyr och inte hoppning för att ni ska kunna lita på varandra

Sen passar man inte med alla hästar och kanske är hästen för svår för dig. Det är helt ok och bara för att man får behöver man inte rida:hearthoppas det löser sig

Kan det vara ett alternativ med frihetsdressyr och arbete från marken? Jag skulle försöka få tag i en tränare och börja om med grunderna, dressyr och inte hoppning för att ni ska kunna lita på varandra

Sen passar man inte med alla hästar och kanske är hästen för svår för dig. Det är helt ok och bara för att man får behöver man inte rida:hearthoppas det löser sig
hej ska åka iväg på ridläger med hästen i sommar kommer då få hjälp tack för ett fint svar

Det låter inte som en lyckad kombo med en rädd ryttare och en nervös häst, risken är att ni triggar varandra det blir bara värre. Rid inte själv utan tränare och absolut aldrig utan andra närvarande.

Liknande trådar

• Kan trauma tränas bort?
  • stark på uteritt med andra hästar
  • Älgmöten med rädd häst
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn